Traumahelikopter mag ook 's nachts vliegen

Auteur Topic: Traumahelikopter mag ook 's nachts vliegen  (gelezen 158010 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

N9213Q

  • Gast
Reactie #170 Gepost op: 18 juli 2006, 19:46:55
Er is Nederlandse regelgeving op het punt van de nachtvluchten, afkomstig van de Luchtverkeersleiding. Jaarlijks worden ANWB Medical Air Assistance en ADAC Luftrettung GmbH toegestaan om buiten de daglichtperiode en beneden de minimum VFR-vlieghoogte HEMS-vluchten uit te voeren. Zie www.overheid.nl/op en dan Staatscourant 2006, nr. 122, p. 19 (en anders even zoeken op ANWB).

ANWB is het toegestaan buiten de daglichtperiode HEMS-, ambulance-, trainings- en ferryvluchten uit te voeren. ADAC alleen HEMS- en ambulancevluchten buiten de daglichtperiode.

Globaal vertaald:

"Van de Luchtverkeersleiding mogen de traumaheli's ook na zonsondergang vliegen. Ook hebben ze ontheffing om onder de wettelijke minimale vlieghoogten te blijven. Deze ontheffing geldt voor ambulance-, trainings-, en ferryvluchten".

Maar of men hier ook daadwerkelijk gebruik van maakt weet ik niet.


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #171 Gepost op: 2 augustus 2006, 00:14:11
De Nederlandse Lifeliners vliegen tot 19.00 uur. Tijdens de uren daarna wordt een busje ingezet.
De Lifeliner 3 vliegt sinds afgelopen voorjaar tot 22:30 uur BIJ DAGLICHT. Daarna wordt een busje ingezet.
Vanaf a.s. oktober vliegt de Lifeliner 3 bij wijze van proef ook tijdens de nachtelijke uren met als verzorgingsgebied geheel Nederland.

Klopt! er is gelood tussen de LL1 en de LL3 en de LL3 heeft gewonnen en doet dus de pilot.
Nurse powerrrrr


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #172 Gepost op: 27 oktober 2006, 16:02:42
http://www.telegraaf.nl/binnenland/52280221/Nijmeegse_traumahelikopter_gaat_proefvliegen_in_nacht.html?p=9,1

vr 27 okt 2006, 11:58
Nijmeegse traumahelikopter gaat proefvliegen in nacht
NIJMEGEN - De traumahelikopter van het Universitair Medisch Centrum St Radboud (UMC) in Nijmegen is vanaf volgende week woensdag 24 uur per dag inzetbaar. Het gaat om een landelijk experiment met nachtvluchten, waarvoor speciaal een stillere helikopter met nachtzichtapparatuur is aangeschaft, aldus een woordvoerster van het ziekenhuis.

Het traumacentrum in Groningen gaat experimenten met 24-uurshulp per auto, terwijl de centra in Amsterdam en Rotterdam gegevens verzamelen van traumahulp tot middernacht. Alle experimenten duren een jaar. Daarna moet de rijksoverheid aan de hand van de verzamelde informatie besluiten of traumateams in heel Nederland 24 uur per dag inzetbaar zullen worden.

Voor de nachtvluchten in Oost- en Zuid-Nederland, het werkgebied van het traumateam van het UMC, zijn zeven piloten speciaal getraind op nachtzicht, aldus ANWB Medical Air Assistance (MAA), verantwoordelijk voor het materieel. Verpleegkundigen van elk traumateam hebben een opleiding gehad tot nachtnavigator.

De traumahelikopter is gestationeerd op luchtmachtbasis Volkel in Brabant. Het toestel kan maximaal 260 kilometer per uur vliegen en overbrugt zo een afstand van 60 kilometer in vijftien minuten. Door de aanschaf van een stillere helikopter hoopt de MAA de geluidsoverlast voor omwonenden van het ziekenhuis te beperken.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #173 Gepost op: 28 oktober 2006, 20:15:24
Vraag ik mij af of ze met die "stille heli met nachtzichtapparatuur" de huidige kist bedoelen, of dat men voor deze proef een andere kist inzet.... :|


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #174 Gepost op: 28 oktober 2006, 20:28:47
Vraag ik mij af of ze met die "stille heli met nachtzichtapparatuur" de huidige kist bedoelen, of dat men voor deze proef een andere kist inzet.... :|

Dit zal gewoon de huidige Lifeliner 3 worden die iets is aangepast voor nachtvluchten. Zo zijn er aan de helmen speciale nachtkijkers opgezet en er is een extra lamp onder de heli voor nachtvluchten.
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #175 Gepost op: 28 oktober 2006, 22:53:13
Vraag ik mij af of ze met die "stille heli met nachtzichtapparatuur" de huidige kist bedoelen, of dat men voor deze proef een andere kist inzet.... :|

Vind jij de heli niet stil dan?

Volgens mij is er maar één van dat formaat die iets stiller is, en dat is de MD Explorer met NOTAR techniek :|
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #176 Gepost op: 29 oktober 2006, 16:04:28
Vind jij de heli niet stil dan?

Hij is in elk geval stiller dan zijn voorganger, de Bolkow, en voor zover ik weet heeft men destijds juist voor dit stillere model gekozen met het oog op toekomstige nachtvluchten. Dat die 'toekomst' uiteindelijk veel verder weg blijkt te liggen is natuurlijk niets nieuws gezien de vele regels en vergunningen :)

Groeten, Peter.


kvh

  • Gast
Reactie #177 Gepost op: 3 november 2006, 19:13:49
De vergunningen hiervoor dateren van halverwege 2006. Vanaf dat moment mag er geland worden bij ziekenhuizen die daar geschikt voor zijn. Ontheffingen zijn er voor de anwb medical air, bristov, en de koninklijke marine (kustwacht). Tevens voor een duits bedrijf (weet de naam even niet) voor assistentie. Langs de grens kunnen nederland en duitsland elkaar ondersteuning bieden.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #178 Gepost op: 4 november 2006, 16:37:26
Zal dit de eerste zijn geweest ?

p2kflex
01:27:59 04-11-06-GROUP-A1 A6 hm 66.6 ri Almere N13D
0923993CPA Gelderland Zuid (Traumaheli Life-Line-3 - MMT)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #179 Gepost op: 4 november 2006, 17:08:40
Zal dit de eerste zijn geweest ?

p2kflex
01:27:59 04-11-06-GROUP-A1 A6 hm 66.6 ri Almere N13D
0923993CPA Gelderland Zuid (Traumaheli Life-Line-3 - MMT)

Zal best kunnen. Maar omdat MMT van Amsterdam 's nachts nog niet operationeel is, gaat de lifeliner 3 dan heel nederland 's nachts bestrijken?
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl