Traumahelikopter mag ook 's nachts vliegen

Auteur Topic: Traumahelikopter mag ook 's nachts vliegen  (gelezen 158438 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #460 Gepost op: 24 maart 2010, 13:53:15
Misschien is het een idee om na te denken over de inzetten van LL4 in IJsselland. Deze regio valt op de grensgebieden van alle LL's en het heeft meestal weinig zin om bij ongevallen een LL te alarmeren.

Dat is nogal een ingewikkelde logica. Stel nu dat er brand is in een bepaald gehucht welke zich op de grens van 5 brandweerposten bevindt, moet er dan maar geen brandweer gealarmeerd worden?


Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Reactie #461 Gepost op: 24 maart 2010, 14:22:13
Misschien is het een idee om na te denken over de inzetten van LL4 in IJsselland. Deze regio valt op de grensgebieden van alle LL's en het heeft meestal weinig zin om bij ongevallen een LL te alarmeren. Als er geen LL5 in Zwolle komt, lijkt het me slim om LL4 dichter bij IJsselland te plaatsen (dan is Hoogeveen volgens mij een goeie optie) en daardoor inzetten makkelijker te maken.
Als Lifeliner 4 wordt verplaatst naar Hoogeveen dan wordt de vliegtijd naar noord Groningen/Friesland en de Waddeneilanden (waaronder Borkum) weer veel te lang. Ik zie meer in een vijfde Lifeliner, die dan een standplaats krijgt bij vliegveld Teuge (bij Apeldoorn). Op die locatie is al vlieginfrastructuur aanwezig, terwijl in Zwolle een geheel nieuwe landingsplaats (inclusief voorzieningen zoals een tankinstallatie) gerealiseerd moet worden. De afstand tussen Teuge en Uden (waar Lifeliner 3 is gestationeerd) is groot genoeg; groter dan de afstand tussen Lifeliner 1 en 2. Bij de komst van Lifeliner 5 kan Lifeliner 3 zich dan wat meer richten op het gebied ten zuiden van de Waal. Misschien loont het zelfs de moeite om LL3 te verplaatsen naar vliegveld Eindhoven.


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #462 Gepost op: 24 maart 2010, 14:39:37
Dat is nogal een ingewikkelde logica. Stel nu dat er brand is in een bepaald gehucht welke zich op de grens van 5 brandweerposten bevindt, moet er dan maar geen brandweer gealarmeerd worden?

Dat is toch iets heel anders. Het gaat hier om een lifeliner als ondersteuning, en niet als primaire hulp. Die bieden de ambulances. Een LL is dan handig ter plaatse, omdat de MMT-Arts gewoon bepaalde dingen mag doen die een avpk niet mag, en verdere medische ondersteuning. Er worden dan dus wel ambulances gealarmeerd. Bij de brandweer moet je het zien als een grote brand waarbij er 4x TS is en nog een HW ter plaatse is, en een SB handig zou zijn. Die SB is echter redelijk ver weg en tegen de tijd dat deze aanwezig zou zijn, is er al 'brandmeester' afgegeven.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #463 Gepost op: 24 maart 2010, 15:13:53
Dat is toch iets heel anders. Het gaat hier om een lifeliner als ondersteuning, en niet als primaire hulp. Die bieden de ambulances. Een LL is dan handig ter plaatse, omdat de MMT-Arts gewoon bepaalde dingen mag doen die een avpk niet mag, en verdere medische ondersteuning.

Toch apart dat de LL3 aardige afstanden vliegt 's nachts, als andere MMT's zich louter over de weg mogen verplaatsen. Ze zullen daar in IJsselland zich ter dege bewust zijn van de aanvliegtijd, dus als er een heli besteld wordt dan zal het wel echt nodig zijn...


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #464 Gepost op: 24 maart 2010, 17:34:53
Misschien is het een idee om na te denken over de inzetten van LL4 in IJsselland. Deze regio valt op de grensgebieden van alle LL's en het heeft meestal weinig zin om bij ongevallen een LL te alarmeren. Als er geen LL5 in Zwolle komt, lijkt het me slim om LL4 dichter bij IJsselland te plaatsen (dan is Hoogeveen volgens mij een goeie optie) en daardoor inzetten makkelijker te maken.
Maar hoe wil je de LL 4 vanaf hoogeveen snel in Groningen krijgen als daar iets aan de hand is?
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #465 Gepost op: 24 maart 2010, 18:14:21
Maar hoe wil je de LL 4 vanaf hoogeveen snel in Groningen krijgen als daar iets aan de hand is?


Ja, daar zeg je wat. Ik denk dat het heel slim zou zijn om de LL4 ergens middenin te zetten. Kijkend op Google Maps, is de eerste stad die mij opvalt Assen. Nu de LL4 uit Groningen weg moet, is het misschien niet slim (en ook niet handig, moet je na een jaar weer weg) om de basis in een grote stad te plaatsen. Je zou dan kunnen kijken naar een of ander gehucht dichtbij Assen, of iets meer de kant van IJsselland op. Je houdt hem dan vrij dicht bij huis (vergeleken met Hoogeveen) en de inzetten naar IJsselland worden veel korter.

Als je kijkt naar het aantal inzetten van LL1 in Amsterdam-Amstelland, zul je per jaar grote cijfers zien. Kijk daarna naar de inzetten van LL4 in IJsselland. Dat zullen er hooguit een stuk of 50 zijn, terwijl er ongetwijfeld (in verhouding) niet veel minder ongelukken gebeuren.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


r.bles

  • Ambuchauff
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 506
Reactie #466 Gepost op: 24 maart 2010, 21:17:30
Als we het dan toch mogen zeggen  ;) en je kijkt naar de kaart, met de wetenschap dat de 3 de meeste inzetten heeft
(zal wel anders worden als de rest ook 'snachts vliegt) zou je het zo kunnen indelen:

LL 1 amsterdam
LL 2 Rotterdam
LL 3 Den Bosch of Eindhoven (beiden geen trauma centrum al doet den Bosch anders geloven ::))
LL 4 Leeuwarden (Of de ADAC hier mee accoord gaat is maar de vraag ze betalen tenslotte mee)
LL 5 Zwolle

Andere plaatsen wordt lastig ivm de bemanning: je moet een team hebben van een trauma centrum
1:87 modelletjes:  


Lucky_stefan

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 162
Reactie #467 Gepost op: 24 maart 2010, 21:41:44
Noord Duitsland behoort ook tot het verzorgingsgebied van de LL4. De afstand tot die regio wordt met de standplaats in Leeuwarden wel vrij groot...


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #468 Gepost op: 24 maart 2010, 21:47:32
LL 5 Zwolle

Het zou echt een boel oplossen. Zoals ik al zei: de meeste patiënten zijn al in het ziekenhuis voordat de lifeliner ter plaatse is. Als de centralist dat weet, alarmeert ie bij voorbaat toch al geen lifeliner..
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #469 Gepost op: 24 maart 2010, 21:57:41
Noord Duitsland behoort ook tot het verzorgingsgebied van de LL4. De afstand tot die regio wordt met de standplaats in Leeuwarden wel vrij groot...

Behoort tot het verzorgingsgebied of vliegt daar ook heen omdat de afstand relatief klein is? Dat zijn natuurlijk 2 verschillende zaken.
In Zuid-Limburg vliegt vaak een Duitse heli, maar als die er niet was geweest dan was men ook op Nijmegen aangwezen...