Traumahelikopter mag ook 's nachts vliegen

Auteur Topic: Traumahelikopter mag ook 's nachts vliegen  (gelezen 161175 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #590 Gepost op: 13 februari 2011, 12:56:59
zijn er ook zulke cirkels voor utrecht en amsterdam  ??? want dat wordt leuk als de ll1 ingezet is en de ll2 naar amsterdam moet of utrecht

Dan gaan ze vliegen en landen dichbij de melding op een afgesproken plek. Dan verder te voet of met een witte bus...

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #591 Gepost op: 13 februari 2011, 22:16:25
20:46:20 12-02-11 MMT02 zou impliceren dat LFL02 (de heli) buiten dienst staat. Vliegt Rotterdam nog niet 's nachts?

Ik had geen zin de hele thread door te lezen dus misschien is het oud nieuws, maar als de heli's al gaan vliegen 's nachts dan zullen ze niet zomaar overal landen, zoals bij daglicht het geval is. Er zijn allerlei landingsplaatsen gedefinieerd en vastgelegd waar de heli's kan landen als het donker is. Vervolgvervoer vindt dan plaats door de politie.

In dit specifieke geval is het MMT over de weg waarschijnlijk nog sneller ter plaatse dan met de heli. Het is immers maar een kilometer of 17 rijden waarvan een groot deel over de autosnelweg.

Iemand die er bij was vertelde dat het MMT binnen 20 minuten ter plaatse was. Dat is best wel netjes.


KoenL

  • http://www.koenlaureij.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 346
    • Koen Laureij Fotografie
Reactie #592 Gepost op: 13 februari 2011, 23:00:42
p2kflex
21:50:52 13-02-11GROUP-109-901 A1 ZEIST KROMME-RIJNLAAN 0 HOEK WETERINGLAAN/ MKA09 M-17-A RIT:227
0120901MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Traumaheli Life-Line-1 / MMT 901)


Zojuist ben ik voor de vierde keer naar Zeist gereden voor een alarmering van het MMT, tevens ook de 4e keer een cancel. De politie vertelde dat de helikopter onderweg was en zij het MMT gingen opvangen, maar enkele minuten later meldde de ambulance dat ze niet konden wachten en richting het ziekenhuis vertrokken; heli is geannuleerd. De politie heeft de ambulance naar het ziekenhuis begeleid.
Freelance fotograaf in Utrecht en omstreken voor diverse media. Een selectie van mijn werk is te zien op mijn website www.koenlaureij.nl.


Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Reactie #593 Gepost op: 13 februari 2011, 23:03:47
Toch de helikopter dan? De Lifeliner 3 is tot nu toe toch de enige die daadwerkelijk 's nachts vliegt? Alle teams hebben dan misschien toestemming, maar die gaan vanaf binnenkort toch pas vliegen?

Omdat de politieagent het over een helikopter had? Of zit ik verkeerd?  :D


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #594 Gepost op: 13 februari 2011, 23:10:52
21:50:52 13-02-11 09-901 A1 ZEIST KROMME-RIJNLAAN 0 HOEK WETERINGLAAN/ MKA09 M-17-A RIT:227


Zojuist ben ik voor de vierde keer naar Zeist gereden voor een alarmering van het MMT, tevens ook de 4e keer een cancel. De politie vertelde dat de helikopter onderweg was en zij het MMT gingen opvangen, maar enkele minuten later meldde de ambulance dat ze niet konden wachten en richting het ziekenhuis vertrokken; heli is geannuleerd. De politie heeft de ambulance naar het ziekenhuis begeleid.

Patiënt lag binnen een kwartier in de ambulance. Het leek er inderdaad op dat het MMT door zou komen, want de politie ging er aardig snel vandoor (vermoedelijk richting voetbalvelden aan Kromme Rijnlaan)...

Maar ik ben ook benieuwd of de heli nu is uitgevlogen. Volgens mij heeft Amsterdam toch nog helemaal geen proef gedraaid met nachtvliegen?
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


KoenL

  • http://www.koenlaureij.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 346
    • Koen Laureij Fotografie
Reactie #595 Gepost op: 13 februari 2011, 23:16:08
Toch de helikopter dan? De Lifeliner 3 is tot nu toe toch de enige die daadwerkelijk 's nachts vliegt? Alle teams hebben dan misschien toestemming, maar die gaan vanaf binnenkort toch pas vliegen?

Omdat de politieagent het over een helikopter had? Of zit ik verkeerd?  :D

Het enige wat ik weet is dat de Lifeliner 2 vanaf deze week 's nachts de lucht in mag. Of dat vanaf zondag, of vanaf maandag is weet ik niet.

Ik denk dat de Amsterdamse en Groningse heli nu al de lucht in mogen. In eerste instantie zouden zij vanaf november gaan vliegen, totdat de Atsma bezwaar maakte. Nu de heli's toestemming hebben zijn ze denk ik ook per direct 's nachts inzetbaar. Maar goed, wat ik net plaatste waren de woorden van een agent. Ik ga ervanuit dat zij ook van de juiste informatie worden voorzien.

Ps. Ovd-g heeft deze melding ontvangen:
p2kflex
21:48:29 13-02-11GROUP-1inzet heli contact mka
0726067MKA Veiligheidsregio Utrecht (OvD-G piket)
0726322MKA Veiligheidsregio Utrecht (OvD-G persoonlijke code)


Patiënt lag binnen een kwartier in de ambulance. Het leek er inderdaad op dat het MMT door zou komen, want de politie ging er aardig snel vandoor (vermoedelijk richting voetbalvelden aan Kromme Rijnlaan)...

Maar ik ben ook benieuwd of de heli nu is uitgevlogen. Volgens mij heeft Amsterdam toch nog helemaal geen proef gedraaid met nachtvliegen?

Het 'snelle' wegrijden van de politie heeft naar mijn idee meer te maken met het begeleiden van de ambulance (spoed).
Freelance fotograaf in Utrecht en omstreken voor diverse media. Een selectie van mijn werk is te zien op mijn website www.koenlaureij.nl.


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #596 Gepost op: 13 februari 2011, 23:24:15
Als je zo'n situatie krijgt, dat de ambulance moet gaan wachten tot de trauma arts ter plaatse is gekomen, dan kan je toch beter kiezen voor een "scoop & run"?
(oppakken en meenemen?)

Want dat kwartier wat je dan bij wijze van spreken in de ambulance laat liggen, kan de patient ook eerder in het ziekenhuis zijn....
(zal geen kwartier zijn, maar goed...)
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Reactie #597 Gepost op: 13 februari 2011, 23:27:17
Tja, dat is per situatie afhankelijk natuurlijk. Bij dit soort gevallen zie je soms wel is een 'rendez vous' melding voor de Lifeliner.

De ambulance gaat dan alvast richting het ziekenhuis met de patient, en de Traumaheli landt ergens op de route die de ambu zal rijden naar het ziekenhuis. De trauma-arts springt op die plek in de ambu en kan op die manier toch nog zijn hulp aanbieden.  O0


KoenL

  • http://www.koenlaureij.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 346
    • Koen Laureij Fotografie
Reactie #598 Gepost op: 13 februari 2011, 23:28:02
Twee berichten die wat verwarring zaaien.

Traumaheli mag ’s nachts vliegen vanaf dak UMCG
Vanmiddag ontvangt staatssecretaris Atsma het rapport van de commissie die moest onderzoeken of traumahelikopters toch 's nachts vanaf ziekenhuisdaken kunnen vliegen. In het rapport staat dat het volkomen veilig is om ook 's nachts vanaf het ziekenhuisdak te vliegen. Eerder was de staatssecretaris van mening dat traumaheli's 's nachts een andere standplaats moesten hebben. Benno Baksteen, de voorzitter van de commissie die het onderzoek uitvoerde, overhandigt het rapport aan het begin van de middag op het helidek van het UMCG aan staatssecretaris Atsma.

Het UMCG is blij dat de staatssecretaris het advies heeft overgenomen en verwacht vanaf 1 april de nachtvluchten vanaf het dak te kunnen uitvoeren. Het 's nachts vliegen vanaf het ziekenhuisdak is tijdelijk totdat het UMCG een nieuwe standplaats voor de helikopter heeft gevonden. Het UMCG kijkt al geruime tijd uit naar een meer centraal en zuidelijker gelegen standplaats voor de traumahelikopter om zo meer inwoners in het Noorden sneller van gespecialiseerde traumazorg te kunnen voorzien. De piloten worden inmiddels in Lelystad getraind voor het uitvoeren van nachtvluchten. Uiteraard zijn de bewonersorganisaties rondom het UMCG bij de ontwikkelingen van het nachtvliegen betrokken.
(Bron: http://www.leefwijzer.nl/nieuws/read/9095/traumaheli-mag-s-nachts-vliegen-vanaf-dak-umcg/)

Traumaheli begint nachtvluchten
AMSTERDAM - De traumahelikopters van ziekenhuizen in Amsterdam mogen per direct weer dag en nacht vliegen. Dat heeft staatssecretaris Joop Atsma (Infrastructuur) besloten.

Ook in Groningen mag er weer gevlogen worden. Traumahelikopters mochten op zich wel 's nachts vliegen, maar het was niet toegestaan om de toestellen na de inzet op het dak van het ziekenhuis te parkeren. Daardoor konden de helikopters in Groningen en Amsterdam sinds november vorig jaar 's nachts niet meer uitrukken. Bij de medische centra in Rotterdam en Nijmegen kon dat wel, omdat die op de grond een parkeerplek voor de helikopter hebben.

De ANWB en de ziekenhuizen kaartten de kwestie begin dit jaar opnieuw aan. Ook Atsma vond de situatie onwenselijk en vroeg deskundigen om advies. Het adviescollege burgerluchtvaartveiligheid (DEGAS) concludeerde dat de veiligheid niet in het geding komt als helikopters ook 's nachts op het dak staan en van daaruit opstijgen en landen.

''Veiligheid staat voorop. Het gaat om het redden van mensenlevens en dat moet op een veilige manier gebeuren. Nu blijkt dat dit inderdaad veilig kan, wil ik dat de traumaheli's zo snel mogelijk ook 's nachts kunnen uitrukken'', stelde de staatssecretaris vrijdag. Hij zal een en ander in regelgeving vastleggen zodat er geen misverstand meer over kan bestaan. Ondertussen mogen de nachtvluchten al worden gemaakt.

In 2010 werden de helikopter landelijk (vanaf de locaties Groningen, Rotterdam, Amsterdam en Nijmegen) 3812 keer ingezet: goed voor 2157 hulpverleningen. (ANP)
(Bron: http://www.pzc.nl/regio/zeeland/8134558/Traumaheli-begint-nachtvluchten.ece)
Freelance fotograaf in Utrecht en omstreken voor diverse media. Een selectie van mijn werk is te zien op mijn website www.koenlaureij.nl.


Bart S

  • Gast
Reactie #599 Gepost op: 14 februari 2011, 00:13:35
Mwoa, verwarrend? Ze mogen per direct ook 's nachts gaan vliegen vanaf het dak, maar Groningen verwacht er pas per april mee te kunnen beginnen. Dat kan allerlei redenen hebben, maar persoonlijk denk ik dat ze nog bezig zijn met opleiden van het personeel.