Traumahelikopter mag ook 's nachts vliegen

Auteur Topic: Traumahelikopter mag ook 's nachts vliegen  (gelezen 160084 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #610 Gepost op: 15 februari 2011, 18:40:57
Op het moment als hij op het dak van een gebouw land dat moeten er blusvoorzieningen en een Heli Landing Officer aanwezig zijn (dat is het geval bij de platforms op traumacentra. Zijn die voorzieningen of een HLO niet aanwezig, dan komt de brandweer.

Klopt toen ik nog in het westeinde ziekenhuis in Den haag werkte kwam er altijd een TAS van de brandweer, de heli landde daar bovenop het ziekenhuis (15de verdieping), op een platform maar zonder eigen blusinstallatie
Nurse powerrrrr


KoenL

  • http://www.koenlaureij.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 346
    • Koen Laureij Fotografie
Reactie #611 Gepost op: 15 februari 2011, 18:54:50
Op het moment als hij op het dak van een gebouw land dat moeten er blusvoorzieningen en een Heli Landing Officer aanwezig zijn (dat is het geval bij de platforms op traumacentra. Zijn die voorzieningen of een HLO niet aanwezig, dan komt de brandweer.

In Dokkum heeft de brandweer in mei ook standby moeten staan toen de heli op een helikopterlandingsplaats naast een ziekenhuis landde. Heeft dat dan te maken met de afstand tot een gebouw ernaast of hangt dat van de protocollen van het ziekenhuis zelf af? (Zie hier voor de foto's: http://www.lifelinernederland.nl/index.php?option=com_expose&Itemid=5&album=82)
Freelance fotograaf in Utrecht en omstreken voor diverse media. Een selectie van mijn werk is te zien op mijn website www.koenlaureij.nl.


Blauwie

  • ZUID-HOLLAND ZUID
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,494
  • IC verpleegkundige i.o. | vrijwillige brandweer
Brandweer Papendrecht


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #613 Gepost op: 17 februari 2011, 01:07:42
Fotos' op Brandweer Goes: http://www.brandweergoes.nl/Nieuwsitems%202011/Incidentnieuws/021411_proeflandingtraumaheli.htm

Even een vraag als brandweerleek.
Is dat niet veel te klein dat blustoestel wat ik op de foto's zie. Het lijkt me op het 1e gezicht dat je daar zo weinig mee kan uitrichten.
Zie ook geen verbindingsslang naar een voertuig of zo.
#durftevragen
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #614 Gepost op: 17 februari 2011, 10:26:34
Traumahelikopter Erasmus MC nu ook 's nachts
De traumahelikopter van het Erasmus MC in Rotterdam mag vanaf donderdag ook 's nachts worden ingezet. Het Mobiel Medisch Team van het Traumacentrum Zuid-West-Nederland moest tot nu toe 's nachts met de auto uitrukken.
De verruiming met nachtvluchten is mogelijk geworden na toestemming van het minister van VWS. De teams hebben een training gehad om te vliegen in het donker. De traumaheli vliegt vanaf Rotterdam The Hague Airport.
www.rijnmond.nl


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #615 Gepost op: 17 februari 2011, 17:55:39
Vanaf nu ook nachtvluchten traumahelikopter


De traumahelikopter mag vanaf nu toch nachtvluchten uitvoeren naar Zaanstreek-Waterland en naar naburige regio's.

De helikopter brengt de trauma-arts en traumaverpleegkundige van het VU Medisch Centrum naar de plaats van ongeval om ter plaatse gespecialiseerde levensreddende handelingen uit te voeren. Paul van der Kam (Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland): ' De traumaspecialisten stabiliseren de gewonde(n) binnen het 'gouden uur'. Alleen als het niet anders kan, wordt de gewonde met de helikopter naar het  VU Medisch Centrum vervoerd. Eerder verbood staatssecretaris Joop Atsma de nachtvluchten vanaf het dak van het VU ziekenhuis. Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland is blij dat het verbod van de baan is. De staatssecretaris heeft  op basis van  het oordeel van deskundigen de conclusie getrokken dat nachtelijk dalen en stijgen wel degelijk veilig is. De helikopterpiloten zijn getraind en de ziekenhuisdaken zijn speciaal ingericht op nachtelijke vluchten. Ook in Groningen mag de traumahelikopter landen op het dak van het ziekenhuis.

Bron: http://www.veiligheidsregiozaanstreekwaterland.nl


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #616 Gepost op: 17 februari 2011, 21:44:15
Traumacentrum St. Elisabeth groeit
TILBURG - Het St. Elisabeth Ziekenhuis in Tilburg wil uitgroeien tot één van de grootste traumacentra van Nederland. Daartoe is een investering van 'ettelijke miljoenen' in personeel, training en inrichting noodzakelijk.

Het EZ is nu al een traumacentrum waar per jaar ongeveer 200 zeer zware patiënten, meestal van verkeersongevallen, worden geopereerd. Dat aantal groeit, als zeven dagen per week 24 uur per dag een traumateam klaar kan staan, naar één patiënt per dag." Om dat te bereiken is sinds deze week maand de traumahelicopter dag en nacht inzetbaar bij het ziekenhuis. Ook 's nachts zal de luchtambulance vluchten uitvoeren.

Meer in het Brabants Dagblad van woensdag.
Bron: BD.nl


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #617 Gepost op: 18 februari 2011, 01:46:23
Even een vraag als brandweerleek.
Is dat niet veel te klein dat blustoestel wat ik op de foto's zie. Het lijkt me op het 1e gezicht dat je daar zo weinig mee kan uitrichten.
Zie ook geen verbindingsslang naar een voertuig of zo.
#durftevragen
Ik weet niet of je al antwoord had gekregen op deze vraag, maar ik zal een poging doen. Wat ik nog weet van de tijd dat ik vliegtuigonderhoudstechniek studeerde, stonden er in de werkplaats ook zulke brandblustoestellen. Als iemand met een motor moest proefdraaien moest er ook een brandblusser in de buurt staan voor het geval er iets fout ging.

Deze brandblustoestellen zouden moeten volstaan om een motorbrandje te kunnen blussen of een brand die ontstaat bij na ongeval met een klein vliegtuigje (bijvoorbeeld een c172). Dit werd ons in de opleiding verteld, en heb ik gelukkig nooit in de praktijk hoeven uitproberen.

Echter een heli zoals op de foto is iets zwaarder en heeft ook iets meer brandstof aanboord. Tevens werkt deze heli op andere brandstof dan de c172 in mijn voorbeeld. Zodoende twijfel ik eraan of dat ene brandblustoestel volstaat om een brand te blussen die ontstaat na een "echte" crash.

Tevens kan ik mij herinneren dat ik ooit iets had gelezen over vliegtuigbrandbestrijding (kon het document helaas niet meer terugvinden zo gauw ik iets heb kunnen vinden zal ik het met je delen) waarin stond beschreven dat de brandweereenheid in staat moet zijn om binnen een bepaald aantal seconden een bepaald oppervlak van een crashsite vuurvrij gemaakt moet kunnen maken. Dit heeft te maken met het creëren van een ontsnappingskans voor de inzittenden van een vliegtuig. De ICAO (International Civil Aviation Organisation ) eist nergens dat brandweereenheid die belast is met brandbestrijding op een heliplat of luchthaven het vuurtje geheel zelfstandig moet kunnen blussen. Daarom eist men ook niet dat er redgereedschap aanwezig moet zijn. De ICAO eist dat de brandweerkorps van de lokale autoriteiten bij een ongeval ter plaatse komt om te assisteren/coördineren bij blus en reddingswerkzaamheden. In die zin zou het best kunnen dat 3 man met 1 blustoestel om in eerste instantie inzittenden van de heli een ontsnappingskans te bieden totdat de veiligheidsregio/gemeentelijke brandweer met grof geschut komt.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #618 Gepost op: 18 februari 2011, 01:59:58
Dank voor je uitleg Ehv-er.  O0  O0
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Bart S

  • Gast
Reactie #619 Gepost op: 18 februari 2011, 09:17:49
Traumacentrum St. Elisabeth groeit
TILBURG - Het St. Elisabeth Ziekenhuis in Tilburg wil uitgroeien tot één van de grootste traumacentra van Nederland. Daartoe is een investering van 'ettelijke miljoenen' in personeel, training en inrichting noodzakelijk.

Het EZ is nu al een traumacentrum waar per jaar ongeveer 200 zeer zware patiënten, meestal van verkeersongevallen, worden geopereerd. Dat aantal groeit, als zeven dagen per week 24 uur per dag een traumateam klaar kan staan, naar één patiënt per dag." Om dat te bereiken is sinds deze week maand de traumahelicopter dag en nacht inzetbaar bij het ziekenhuis. Ook 's nachts zal de luchtambulance vluchten uitvoeren.

Meer in het Brabants Dagblad van woensdag.
Bron: BD.nl

Ze zullen wel bedoelen dat ze er met de heli dag en nacht terecht kunnen. Of is er sinds kort een geheime 5e Lifeliner actief :)