Het is (alweer) heel erg simpel: wil je niet gebeten worden door de hond dan zal je er voor moeten zorgen dat je uit de buurt van de hond blijft. Met andere woorden, als de politie roept dat je weg moet gaan, ga dan gewoon weg. Blijf niet staan, loop niet naar ze toe, maar ga gewoon weg.
Hier ben ik het 1000% mee eens.
Misschien heeft TheBeast nog nooit van het spreekwoord "Een gewaarschuwd mens telt voor 2" gehoord.
Voor dat de politie de diensthond inzet heeft men al meerdere malen gevorderd om de desbetreffende locatie te verlaten en dat is
gewoon een hele harde eis ongeacht of men nu de diensthond of bijvoorbeeld de korte of lange lat (gummiknuppel) gaat gebruiken
tegen de desbetreffende aanwezige personen.
Even in het kort hoe het met een diensthond zit.
Je hebt 2 soorten diensthonden. A: Nederlandse Bond voor de Diensthond (NBvdD) en B: Koninklijke Nederlandse Politiehond Vereniging (KNPV)
De meeste diensthonden (zo niet alle diensthonden) die de politie gebruikt zijn KNPV opgeleid en afgetoetst op PH1 (Politiehond 1)
en ik ben er bijna zeker van dat deze afgetoetste diensthonden ook nog de vervolgopleiding PH2 (Politiehond 2) zijn afgetoetst.
Voordat een hond naar de toetsing gaat heeft er een opleiding van door de bank genomen 1,5 à 2 jaar aan vooraf gegaan.
Als de hond met voldoende punten de toetsing (keuring) door staan heeft met zijn begeleider(ster) (want men moet
aantonen dat het een geschikte combinatie is) dan mag men er pas mee gaan werken.
Omdat de politie niet elke hond zelf van kleins af aan kan opleiden heeft men (sterke) banden met diverse hondensport
verenigingen en als een der verenigingen waar men goed contact mee heeft een hond aanbeveeld heeft zal men de
hond ophalen en mee gaan trainen of men gaat eerst een aantal trainingen van de hond gaan bekijken.
Mocht de politie de hond verder willen testen dan zijn daar bepaalde afspraken over en gaat men uiteindelijk al dan niet tot aankoop over.
Na de aankoop MOET de diender die met de hond wil gaan werken eerst nog zelf met de hond een toetsing afleggen
omdat hond en geleider moeten aantonen dat zij een geschikte combinatie zijn.
Zonder het afleggen van deze verplichte toetsing en het slagen voor de toetsing mag de hondengeleider niet met
de hond werken en men moet elke 2 jaar weer slagen voor de toetsing.
Slaagt deze combinatie niet voor de toetsing dan mag men niet meer operationeel zijn.
Voor zo ver even een korte blik omtrent het hoe en wat over het werken met een politiehond.
Hoe ik dit weet ? Wat al eerder gezegd is door mensen hier. Verdiep je in de materie.
En ja ik heb een voorsprong omdat ik 12 jaar geleden een aantal weken de opleiding hondengeleider gevolgd heb waar
ik werkte en door 2 hondengeleiders van de politie getraind werd.