Zo'n "bijthond" heb ik al ooit mee gewerkt, dat is al leuk, maar nu ik dat werk niet meer doe lijkt het me wel erg gaaf om een drugs, bom of rescue dog te hebben/trainen. Misschien als ik ooit een huis ipv een appartement heb.
Dat trainen met drugs/explo honden is ook leuk om te doen, zowel voor jezelf als voor de honden.
Maar... Ondanks dat er zat geleiders zijn die met zulke honden (en de bewuste stoffen, drugs en explosieven) oefenen is dit wettelijk niet toegestaan !
(Hard)drugs mag je niet in bezit hebben dus wettelijk gezien kun je daar niet mee trainen, er bestaat ook geen enkele ontheffing of gedogen van de kant van justitie waardoor dit wel zou mogen. Daarnaast, als je naast het alleen trainen met je hond ook daadwerkelijk ermee wilt werken loop je tegen nog een probleem aan, namelijk dat opsporing van drugs is voorbehouden aan de opsporingsinstanties (al zie je zat geleiders/mensen tijdens evenementen of bij bedrijven dit wel doen). Beveiligers die met drugshonden aan de slag gaan zijn dus eigenlijk illegaal bezig aangezien deze dus alleen met getoetste honden mogen werken ! Daarnaast is het voor 'burgers' niet mogelijk om een drugshond te certificeren.
Explo idem met een klein verschil... Je mag als burger wél naar explosieven speuren met een hond, dit gebeurd o.a. in de havens en op de luchthavens, maar wel onder verantwoording van marechaussee en/of douane. Je moet dan ook een soort van register bijhouden van de oefeningen/toetsen die je wekelijks moet doen. Vroeger kon je explo-honden ook toetsen/certificeren via de Bond van de Diensthond (NBvdD) echter is dat dus niet meer mogelijk omdat er vragen kwamen over de rechtmatigheid hiervan (wat ik daarmee bedoel wordt hieronder duidelijk).
Het trainen van explo-honden is dus al helemaal niet mogelijk aangezien je als burger nooit of te nimmer in het bezit mag zijn van de basisstoffen die nodig zijn om te kunnen oefenen, bezit van explosieven is namelijk begrijpelijk, zwaar strafbaar ! (Wat ook logisch is als je bedenkt wat de gevaren kunnen zijn)
De weinige bedrijven binnen NL (stuk of 5) die wel hierop mogen trainen beschikken over een persoon binnen de organisatie die daarvoor gecertificeerd is om deze stoffen in bezit te mogen hebben (ik meen zelfs 'springmeester'). Certificering/toestemming om dan met een getrainde hond te mogen werken gebeurd dan door de marechaussee/douane die vervolgens ook aan de hand van de wekelijkse (taken)lijst die je moet bijhouden kunnen beoordelen of de hond geschikt is...
Het is dus zeker niet zomaar mogelijk !
Rescuehonden is wel zonder probleem mogelijk, deze zijn te toetsen door o.a. de KNPV.