Land is geen water en andersom. Daar onstaan een hoop misverstanden door. Raar dat je steeds de verschillen uit moet leggen. Op land kun je staan, op water niet. Dat maakt het anders. Op land zijn alle officiele hulpdiensten gegarandeerd binnen 15 minuten ter plaatse, de brandweer streeft zelfs nog steeds naar 8 minuten. De eerste boot die ter plaatse komt moet het de komende 40 minuten zien te rooien totdat de landdiensten zover zijn dat ze ook een duit in het zakje kunnen doen. Daarom is vastgelegd dat het verplicht is op het water om elkaar te helpen. Staat een auto op een wat lastig punt met pech langs de weg, kun je als passant rustig doorrijden. Op het water ben je verplicht zo iemand achter je aan te binden en naar veiligheid te slepen. Op de weg staan de mensen naast een uitgebrande auto op de vluchtstrook, op het water (daar zak je immers door heen) is er daardoor levens bedreigende situatie onstaan, Niet de aangewezen mensen met de meeste strepen, maar de eerst aankomende boot die ze uit het water haalt zijn dan doorslaggevend of er dodelijke slachtoffers vallen. En heel vaak zijn dat bergers. En bergers laten geen mensen in het water liggen, buiten dat dit niet in ze opkomt, zijn ze dat verplicht. En dat is nooit commercieel, want je mag geen rekening sturen omdat je een drenkeling gered hebt.
De bergers redden en slepen. En zijn daardoor net zo goed hulpverlener als bv de KNRM, want die doet precies het zelfde: heel veel slepen en af en toe redden. Vraagt alleen wat vriendelijker, maar niet minder aandringend om geld. En in tegenstelling tot de bergers vraagt de KNRM ook geld aan mensen die ze niet gered hebben.