Dierense brandweer scheurt langs flitspaal [1 april]

Auteur Topic: Dierense brandweer scheurt langs flitspaal [1 april]  (gelezen 15265 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Gepost op: 29 maart 2012, 14:32:01
Dierense brandweer scheurt langs flitspaal

DIEREN – De vrijwilligers van de Dierense brandweer kunnen vanaf zondag op weg naar de kazerne, na het gaan van hun pieper, met een hogere snelheid langs de flitspaal aan de Harderwijkerweg scheuren. Deze gaat dan bij een melding voor de brandweer voor zes minuten uit.
Sinds de verhuizing van de kazerne is de flitspaal een doorn in het oog van de hulpverleners. Op weg naar de kazerne werden zij vaak geflitst. De boete die de ze dan kregen, moesten ze zelf betalen. Om dat te voorkomen werd vaak net voor de flitspaal hard op de rem getrapt, wat weer voor gevaarlijke situaties zorgde. De brandweer is daarom in gesprek gegaan met Veendam.

De flitspaal is afgelopen week uitgerust met een alarmontvanger, ongeveer net zoiets als wat de brandweerlieden zelf bij zich dragen. Deze geeft bij het krijgen van een melding een signaal, waardoor de flitspaal voor zes minuten uit gaat. Omdat meerdere brandweerkorpsen klagen over flitspalen op de route naar de kazerne, wordt het systeem mogelijk ook in andere plaatsen geïntroduceerd.

http://gelrenieuws.nl/2012/03/dierense-brandweer-scheurt-langs-flitspaal.html

Lijkt me een goede zet van de gemeente. Aangezien er van de vrijwilliger wordt verwacht dat zij snel op de kazerne zijn, en het dus niet fair is als zij worden geconfronteerd met boetes omdat zij te hard hebben gereden bij een alarmering. Want er is geen enekel vrijwilliger in Nederlands die zichj netjes aan de snelheid houdt met een alarmering. Nee ik ook niet. :P

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 29 maart 2012, 14:42:21
Lijkt me een goede zet van de gemeente. Aangezien er van de vrijwilliger wordt verwacht dat zij snel op de kazerne zijn, en het dus niet fair is als zij worden geconfronteerd met boetes omdat zij te hard hebben gereden bij een alarmering. Want er is geen enekel vrijwilliger in Nederlands die zichj netjes aan de snelheid houdt met een alarmering. Nee ik ook niet. :P

Ik rij 40 à 45 waar je 30 mag. Maar een fiets wordt gelukkig niet geflitst ;D

Nee, goede zet inderdaad. Je moet het niet te gek maken, maar ik denk ook dat er maar weinig vrijwillige brandweerlieden in Nederland zijn die nog nooit een keer te hard hebben gereden onderweg naar een melding ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Koekerdt

• Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 29 maart 2012, 14:54:41
Ik weet niet zo goed wat ik er van moet denken.....

Als brandweer moet je er tog altijd voor zorgen dat de veiligheid zo goed mogelijk gewaarborgd blijft, is het dan wel verstandig om algemeen bekend te maken wanneer die paal uit gaat?

En is uit wel de beste optie? wat zeggen jullie van het idee om in die 6 minuten de max snelheid met 10km te verhogen ofzoiets?
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 29 maart 2012, 15:01:48
Ik weet niet zo goed wat ik er van moet denken.....

Als brandweer moet je er tog altijd voor zorgen dat de veiligheid zo goed mogelijk gewaarborgd blijft, is het dan wel verstandig om algemeen bekend te maken wanneer die paal uit gaat?

En is uit wel de beste optie? wat zeggen jullie van het idee om in die 6 minuten de max snelheid met 10km te verhogen ofzoiets?
Nou, het is voor de gemiddelde weggebruiker niet in te schatten wanneer die flitspaal uit is, aangezien men in de auto over het algemeen niet over P2000 beschikt. En niet iedereen met een pieper rond loopt....Hoewel. :-X
Maar ik denk dat de wegebruikers in Dieren er weinig tot geen profijt van zullen hebben, simpelweg omdat niemand exact weet wanneer de pieper gaat. En je er dan ook nog maar net daar langs zou moeten. ;)

soetevent

• BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #4 Gepost op: 29 maart 2012, 15:38:13
Is het niet het beste om zulke bonnen gewoon te seponeren?

Koekerdt

• Forum gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 29 maart 2012, 15:40:00
Nou, het is voor de gemiddelde weggebruiker niet in te schatten wanneer die flitspaal uit is, aangezien men in de auto over het algemeen niet over P2000 beschikt. En niet iedereen met een pieper rond loopt....Hoewel. :-X
Maar ik denk dat de wegebruikers in Dieren er weinig tot geen profijt van zullen hebben, simpelweg omdat niemand exact weet wanneer de pieper gaat. En je er dan ook nog maar net daar langs zou moeten. ;)

Ja, daar heb je gelijk in ook.....

maar wil je vrijwilligers een "vrijbrief" geven om zo hard te rijden als ze kunnen? Ik zie dat de weg waar het over gaat een deel 80 is en een deel 50, k heb geen idee waar die paal staat. Maar is het wenselijk dat vrijwilligers met 80 door de bebouwde kom rijden? of met 110 op een 80 weg? zonder OGS.....
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 29 maart 2012, 15:41:48
Ze zijn wel op weg om levens te redden. Dat wil je toch niet met een boete bestraffen.  :-X

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 29 maart 2012, 15:47:51
Ja, daar heb je gelijk in ook.....

maar wil je vrijwilligers een "vrijbrief" geven om zo hard te rijden als ze kunnen? Ik zie dat de weg waar het over gaat een deel 80 is en een deel 50, k heb geen idee waar die paal staat. Maar is het wenselijk dat vrijwilligers met 80 door de bebouwde kom rijden? of met 110 op een 80 weg? zonder OGS.....
Dit moet zeker geen vrijbrief worden laten we het daar over eens zijn. Maar de praktijk is dat de vrijwilliger over het algemeen beduidend sneller rijdt dan de geldende max-snelheid bij een uitruk, daar doe je niets tegen. En dan kunnen dit soort maatregelen er voor zorgen dat diezelfde vrijwilliger niet onnodig wordt belast met verkeersboetes, terwijl ze alleen maar onderweg zijn naar de kazerne voor een melding. Excessen zoals grove snelheidsovertredingen dienen gewoon keihard te worden aagepakt. ;)

gerritsen

• Forum gebruiker
  • Brandweer
Reactie #8 Gepost op: 29 maart 2012, 15:52:07
Vind het op zich wel een goede zaak, aan de ene kant maar ook weer krom van de andere,als ik geflits word naar een uitruk kan ik dat gewoon betalen,al kan je aantonen dat je opweg was naar een uitruk.Kortom, hoe dan ook je hoort je aan de snelheid te houden,en als je die overschrijd is dat voor eigen risico,anders maar een vrijbrief geven om 20km/pu harder te mogen rijden ,met een degelijke rijopleiding voor alle vrijwilligers,en herkenbaarheid
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman

Vroemvroem

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 29 maart 2012, 15:54:15
Dit moet zeker geen vrijbrief worden laten we het daar over eens zijn. Maar de praktijk is dat de vrijwilliger over het algemeen beduidend sneller rijdt dan de geldende max-snelheid bij een uitruk, daar doe je niets tegen. En dan kunnen dit soort maatregelen er voor zorgen dat diezelfde vrijwilliger niet onnodig wordt belast met verkeersboetes, terwijl ze alleen maar onderweg zijn naar de kazerne voor een melding. Excessen zoals grove snelheidsovertredingen dienen gewoon keihard te worden aagepakt. ;)

En dat is de reden dat ik hier mijn twijfels bij heb. De flitspaal wordt uitgeschakeld. Ik ben meer voor het laten seponeren. De beschikking aanvechten d.m.v. een standaard format, en als je het niet al te bont hebt gemaakt, wordt de bon verscheurd.