Wetgeving amber signalering

Auteur Topic: Wetgeving amber signalering  (gelezen 58833 keer)

0 gebruikers (en 19 gasten bekijken dit topic.

zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #100 Gepost op: 11 september 2013, 22:32:24
Elastiekjes kunnen rekken, maar hier rekken we de wetgeving wel heel erg op..

Een personenauto met een kinderzitje op de achterbank is niet 'ingericht voor hulpverlening' en zal ook nooit als zodanig worden aangemerkt. Een gereedschapskist verandert niets aan de status van een auto, een EHBO kit achterin maakt van mijn Subaru ook geen ambulance. Losse lading in de kofferbak is nog geen 'daartoe ingericht voertuig'.

De wetgever schrijft dwingend voor dat alarmlichten de norm zijn voor personenauto's met pech en daar blijft 't ook bij. Een vriendelijke buurman is geen berger zoals de wet t wil zien..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


sylvester1986

  • Gast
Reactie #101 Gepost op: 11 september 2013, 23:36:49
Citaat van: thetwin84 link=msg=1200790 date=1378927272
Dus wanneer een kennis met een kapotte auto staat die naar de garage gesleept moet worden dan mag ik mijn flitslamp weer wel gebruiken. Maar op welk voertuig kan ik de lamp dan het beste plaatsen?
Al eens gezien.
Citaat van: Sylvester link=msg=1016241 date=1333068553
Rond 23u00 zag ik op de A7 bij Zuidbroek een wagen op de snelweg die een andere wagen sleepte, naast dat beide wagens de alarmlichten aanhadden, had de voorste wagen een Amber zwaailicht op het dak aan. Het was geen ANWB oid. Wordt hier tegen op getreden als een agent dit ziet? Ikzelf moest wel even lachen toen ik het zag.

Ik heb mijn zwaailamp wel eens gebruikt bij een pechgeval en dat was geloof ik in 2007.
Op een donkere avond hield mijn 1e auto er ineens mee op en moest noodgedwongen snel de berm in, niks deed het meer.
Gelukkig had ik een zwaailicht + accu booster met 12V en heb zodoende mijn zwaailicht kunnen gebruiken, anders was er zeker weten een ongeluk gebeurd.
Toen de ANWB ter plaatse was deed hij zijn lichtbalk aan en deed ik mijn zwaailicht weer uit.


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #102 Gepost op: 12 september 2013, 02:19:56
Ondeugd! ;)

Ze hadden je moeten bekeuren voor meerdere overtredingen van het RVV 1990:
* Je voerde geen stadslicht
* Je had geen gevarendriehoek neergezet
* als alternatief brandden je waarschuwingsknipperlichten niet
* maar wčl een (illegale) zwaailamp aanzetten terwijl je geen 'hulpverleningsvoertuig' bent
* lopen over de snelweg is en blijft verboden.

Foei! :P

Nou ja, we zullen 't je maar weer vergeven.. De bon zou sowieso uit de termijnen lopen.. ;D
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #103 Gepost op: 12 september 2013, 02:39:55
Ok, nu even weer serieus (en om op de vraag van 'theTwin84' terug te komen):

Ik sta overdag met mijn privé auto met pech op de vluchtstrook van een snelweg. Toevallig heeft mijn kleine zusje gisteren allerlei gele flitsers in de grille en achter het achterraam ingebouwd die ik onmiddellijk activeer. Ook zet ik, als overtreffende trap, nog een losse gele flitser op het dak en een 'gevarendriehoek' neer.

Ben ik strafbaar als ik zo op een pechhulpdienst sta te wachten of niet?
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #104 Gepost op: 12 september 2013, 09:50:31
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1200858 date=1378946395
Ok, nu even weer serieus (en om op de vraag van 'theTwin84' terug te komen):

Ik sta overdag met mijn privé auto met pech op de vluchtstrook van een snelweg. Toevallig heeft mijn kleine zusje gisteren allerlei gele flitsers in de grille en achter het achterraam ingebouwd die ik onmiddellijk activeer. Ook zet ik, als overtreffende trap, nog een losse gele flitser op het dak en een 'gevarendriehoek' neer.

Ben ik strafbaar als ik zo op een pechhulpdienst sta te wachten of niet?

Dat ligt aan de plaats op de vluchtstrook en de weg waar je staat. Sta je net langs de lijn en kan je ook niet verder weg dan is het ter afwending van gevaar toegestaan om ze te gebruiken ( ik heb het niet over het gemonteerd hebben van ). Maar normaal over dag ruim op de vluchtstrook misschien totzelfs half in de berm is het niet nodig, en is het ook niet "ter afwending van" dus mag het volgens mij niet.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


sylvester1986

  • Gast


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #106 Gepost op: 12 september 2013, 10:56:36
@Hit:
Ik sta gewoon echt op de vluchtstrook zelf, er is een vangrail zeg maar. We maken 't niet te ingewikkeld, het verkeer raast op 1 meter langs m'n auto..

De gele pit zou mogen, zeg je. Op basis van welk feit en waarom zouden de ingebouwde flitsers niet mogen? Ik bedoel; gewoon juridisch goed onderbouwd..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #107 Gepost op: 12 september 2013, 11:00:21
Ik zeg het gebruik van allebei zou mogen, het permanent op het voertuig aanwezig hebben daar heb ik het niet over.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #108 Gepost op: 12 september 2013, 13:15:49
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1200858 date=1378946395
Ok, nu even weer serieus (en om op de vraag van 'theTwin84' terug te komen):

Ik sta overdag met mijn privé auto met pech op de vluchtstrook van een snelweg. Toevallig heeft mijn kleine zusje gisteren allerlei gele flitsers in de grille en achter het achterraam ingebouwd die ik onmiddellijk activeer. Ook zet ik, als overtreffende trap, nog een losse gele flitser op het dak en een 'gevarendriehoek' neer.

Ben ik strafbaar als ik zo op een pechhulpdienst sta te wachten of niet?

Citaat van: HIT link=msg=1200883 date=1378972231

Dat ligt aan de plaats op de vluchtstrook en de weg waar je staat. Sta je net langs de lijn en kan je ook niet verder weg dan is het ter afwending van gevaar toegestaan om ze te gebruiken ( ik heb het niet over het gemonteerd hebben van ). Maar normaal over dag ruim op de vluchtstrook misschien totzelfs half in de berm is het niet nodig, en is het ook niet "ter afwending van" dus mag het volgens mij niet.

@zijlvaart67

Vind het al knap dat jij door je kleinere zusje flitsers in laat bouwen bij jouw in de auto...
Dat je het uberhaupt toestaat... en dan nog wel gele flitsers had dan oranje of zoals men het noemt amber gedaan  >:D

@beide

Het is mij ergens ooit is verteld dat de amber verlichting gelijk staat aan de alarmverlichting van je auto.
Wanneer je niet de vergunningen er voor hebt mag je ze dan ook alleen maar gebruiken wanneer je stil staat.
In geval van een pech geval langs de snelweg sta je stil dus mag je naar mijn weten er gebruik van maken. Wanneer je het IM er op na slaat heb ik gelezen dat het veelal gebeurd dat men voordat je de vluchtstrook opgaat door de ANWB de verlichting aangezet word en bij het eraf rijden en tijdens het op de vluchtstrook staan blijven de flitsers uit.
Echter moet ik zeggen dat ik dit in de tegenwoordige tijd nogal tegen het gevaarlijke vind aanzitten. Want in de nachtelijke uren en het hartstikke donker is op de snelweg en je eigenlijk op een aantal plekken (nu de lantaarnpalen uit zijn) alleen de strepen op de weg kunt zien. Is het naar mijn mening toch wel de moeite waard om gezien te worden. Al is het alleen de achterflitsers die de ANWB in de achterklep heeft zitten wanneer deze open staat.
Het is mij al een aantal malen overkomen dat je opgeschrikt word door een pechgeval die je op een afstand niet opgemerkt hebt. En dat vind ik dan toch wel weer jammer.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


sylvester1986

  • Gast
Reactie #109 Gepost op: 12 september 2013, 13:57:45
Citaat van: thetwin84 link=msg=1200932 date=1378984549
Dan nog wel gele flitsers had dan oranje of zoals men het noemt amber gedaan  >:D
Amber is een combinatie van Oranje en Geel.  :P
http://nl.wikipedia.org/wiki/Amber_(kleur)
Citaat van: thetwin84 link=msg=1200932 date=1378984549
Wanneer je het IM er op na slaat heb ik gelezen dat het veelal gebeurd dat men voordat je de vluchtstrook opgaat door de ANWB de verlichting aangezet word en bij het eraf rijden en tijdens het op de vluchtstrook staan blijven de flitsers uit.
Zie ook:

Citaat van: Sylvester link=msg=1191983 date=1376503698
Zwaailicht bij inrijden afzetting Een werkvoertuig dat een afzetting inrijdt, gebruikt kort het zwaailicht. Dit wordt gedaan om te voorkomen dat er verkeer achter het voertuig aan de afzetting inrijdt.

Zwaailicht bij uitrijden afzetting Een werkvoertuig dat een afzetting uitrijdt, gebruikt kort het zwaailicht. Dit wordt gedaan om aan te geven dat het werkvoertuig weer aan het verkeer gaat deelnemen

Of via google zoekterm: Richtlijn Gebruik Gele attentieverlichting - Incident Management O0