Wetgeving amber signalering

Auteur Topic: Wetgeving amber signalering  (gelezen 58827 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #110 Gepost op: 12 september 2013, 19:56:48
Citaat van: Sylvester link=msg=1200942 date=1378987065
Amber is een combinatie van Oranje en Geel.  :P
http://nl.wikipedia.org/wiki/Amber_(kleur)Zie ook:

Of via google zoekterm: Richtlijn Gebruik Gele attentieverlichting - Incident Management O0

Het is al eens eerder hier op het forum genoemd. Kan het alleen niet vinden.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


michaelmiata89

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 97
Reactie #111 Gepost op: 13 september 2013, 12:31:18
Ik heb gister contact gehad met het Ministerie van Infrastructuur en Milieu mbt het aanvragen van een vergunning voor een oranje zwaailamp.
Volgens de dame in kwestie is het voeren van een oranje zwaailamp/flitser vrij van vergunning. Mijn reden van aanvraag is het regelmatig begeleiden van (grotere) groepen wielrenners met de motor.
Motorbegeleider, evenementen verkeersregelaar en actief in wijk preventie team


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #112 Gepost op: 13 september 2013, 12:35:50
Je kunt inderdaad geen vergunning of ontheffing krijgen voor amber signalering. De wet stelt het voeren van amber signalering verplicht in de door DiNozzo vermelde omstandigheden, in de Regeling OGS 2009. Dat de Regeling Voertuigen het monteren van de signalering verbiedt maakt het lastig, maar zegt nog niks over het gebruik ervan.

Overigens is het begeleiden van groepen wielrenners geen omstandigheid die in de Regeling OGS 2009 wordt genoemd als rechtvaardiging voor het gebruik van amber signalering.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #113 Gepost op: 13 september 2013, 12:36:44
Goed, of de info van de receptioniste of een andere medewerker die zich niet heeft verdiept in de wetgeving betrouwbaar is en het houdt in de rechtszaal, ik zou het wel weten.


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #114 Gepost op: 13 september 2013, 13:06:50
Om even op mijn casus terug te komen, (ik heb er nog nooit echt serieus bij stilgestaan), ik kan niet anders concluderen dat het toegestaan is om alle ingebouwde en opgeplakte (behalve blauwe) flitsers te activeren als je ergens gevaarlijk stilstaat.

De Regeling Voertuigen is niet van toepassing, dat gaat immers alleen over rijdende voertuigen en het ambergele zwaailicht is ook niet verboden. De regeling OGS kent wel voorschriften voor het verplichte gebruik, maar geen verbod.

Art 31 van het RVV kent wel een verbod op het geven van signalen (ook stilstaand), maar art 28 heft dat verbod weer op.

Oftewel, als ik bij een pechgeval kom en de eigenaar heeft al z'n ingebouwde gele/rode flitsers aan staan, incl nog wat van die losse dingen op 't dak, dan kan ik 'm eigenlijk niets maken.. En dat vind ik trouwens ook helemaal prima..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #115 Gepost op: 13 september 2013, 14:43:16
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1201187 date=1379070410
Om even op mijn casus terug te komen, (ik heb er nog nooit echt serieus bij stilgestaan), ik kan niet anders concluderen dat het toegestaan is om alle ingebouwde en opgeplakte (behalve blauwe) flitsers te activeren als je ergens gevaarlijk stilstaat.

De Regeling Voertuigen is niet van toepassing, dat gaat immers alleen over rijdende voertuigen en het ambergele zwaailicht is ook niet verboden. De regeling OGS kent wel voorschriften voor het verplichte gebruik, maar geen verbod.

Art 31 van het RVV kent wel een verbod op het geven van signalen (ook stilstaand), maar art 28 heft dat verbod weer op.

Oftewel, als ik bij een pechgeval kom en de eigenaar heeft al z'n ingebouwde gele/rode flitsers aan staan, incl nog wat van die losse dingen op 't dak, dan kan ik 'm eigenlijk niets maken.. En dat vind ik trouwens ook helemaal prima..

Dus zolang we er niet mee rijden is er niets aan de hand...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #116 Gepost op: 13 september 2013, 15:18:36
En je op een 'gevarenpunt' staat voorzover het knipperende verlichting betreft. Maar vooralsnog kan ik idd geen andere conclusie trekken..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #117 Gepost op: 13 september 2013, 15:53:39
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1201216 date=1379078316
En je op een 'gevarenpunt' staat voorzover het knipperende verlichting betreft. Maar vooralsnog kan ik idd geen andere conclusie trekken..

Wanneer je in de avond uren onderweg bent en je komt een pechgeval tegen zonder enige verlichting mag je deze dan ook beveiligen door er zelf achter gaan staan met je flitslamp op het dak?

Ik kwam namelijk in het verleden een keer een pech geval tegen die half op de weg en half op de vluchtstrook stond.
Op de hier onderstaande locatie. (jaja 100 meter voor een benzinestation)

https://www.google.nl/maps?ll=51.929183,5.876784&spn=0.021144,0.038581&t=m&dg=opt&z=15&layer=c&cbll=51.929029,5.876754&panoid=KjkeEEpU3mpKJPTRHIWpnA&cbp=12,359.69,,0,11.95
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #118 Gepost op: 13 september 2013, 19:41:24
Oei, ik vind van ja, maar dan komt er wel een ander probleem; maak je terecht gebruik van de vluchtstrook?
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #119 Gepost op: 13 september 2013, 19:51:29
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1201280 date=1379094084
Oei, ik vind van ja, maar dan komt er wel een ander probleem; maak je terecht gebruik van de vluchtstrook?

Zoals ontheffing en de juiste wijze plaatsen van het voertuig.
Ik volg dit enige tijd maar thetwin84 wil net dingen doen waarbij ook liever niet staan en wij weten echt wat voor gevaren er bij komen.
Noodzaak om te helpen goed bezig maar niet alles opgaan zoeken meneer thetwin84.

Zo moest effe kwijt.
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT