Wetgeving amber signalering

Auteur Topic: Wetgeving amber signalering  (gelezen 58837 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

Roberto

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #70 Gepost op: 14 augustus 2013, 22:17:26
Ik hoorde laatst dat iemand was aangehouden omdat bij een staandehouding niet ingeschakelde blauwe signalering (blanke leds) werd aangetroffen. Verdachte had dus blauwe signalering maar niet ingeschakeld. Is hier juist gehandeld door de opsporingsinstantie?


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #71 Gepost op: 14 augustus 2013, 22:32:42
Citaat van: Roberto link=msg=1192022 date=1376511446
Ik hoorde laatst dat iemand was aangehouden omdat bij een staandehouding niet ingeschakelde blauwe signalering (blanke leds) werd aangetroffen. Verdachte had dus blauwe signalering maar niet ingeschakeld. Is hier juist gehandeld door de opsporingsinstantie?
Ja, auto mag niet voorzien zijn van meer verlichting dan er in de regeltjes van het voertuigreglement staat, en blauw is alleen voor aangewezen diensten.
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Roberto

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #72 Gepost op: 14 augustus 2013, 22:57:42
Ook als deze niet zijn ingeschakeld? Zie vaak kinderen met van die showauto's waar neon onder zit. Zijn deze dan ook strafbaar?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #73 Gepost op: 14 augustus 2013, 23:06:51
Ja.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #74 Gepost op: 14 augustus 2013, 23:33:27
Citaat van: Roberto link=msg=1192036 date=1376513862
Ook als deze niet zijn ingeschakeld? Zie vaak kinderen met van die showauto's waar neon onder zit. Zijn deze dan ook strafbaar?

Bovendien mag je óók geen armaturen voor blauwe verlichting hebben. Dus ook al kun je ze niet aanzetten, of zit er geen lampje in, het mag niet op je privé-auto zitten.
Senior GGP / Oost-Brabant


Roberto

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #75 Gepost op: 15 augustus 2013, 10:28:43
Maar het hebben (niet voeren) van amberverlichting mag wel?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #76 Gepost op: 15 augustus 2013, 11:00:40
Niet als je voertuig niet voldoet aan een van de categorieën zoals in artikel 6 van de Regeling Optische en Geluidssignalen staat.

Citaat
Artikel 6

1. Bij de volgende werkzaamheden of omstandigheden voert een voertuig, indien de kans bestaat dat het voertuig niet tijdig door andere weggebruikers wordt opgemerkt, geel zwaai-, flits- of knipperlicht:
a. werkzaamheden ten behoeve van de hulpverlening op of langs de weg met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen;
b. werkzaamheden ten behoeve van wegen, werken of inrichtingen op, aan, in of boven wegen, daaronder begrepen gladheidbestrijding of sneeuwruimen;
c. werkzaamheden met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen voor de hulpverlening aan en het repareren of bergen en wegslepen van voertuigen;
d. vervoer van ondeelbare lading voor zover het voertuigen betreft waarvoor krachtens de Regeling voertuigen ontheffing is verleend inzake de afmetingen van deze voertuigen of hun lading;
e. het begeleiden van transporten waarvoor een ontheffing is verleend, voor zover die begeleiding uit de ontheffing voortvloeit en dit geschiedt met daartoe speciaal uitgeruste voertuigen;
f. het begeleiden van militaire colonnes;
g. het rijden met landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, of daardoor voortbewogen aanhangwagens, die, met inbegrip van de lading, breder zijn dan 2,60 meter.
2. Met ingang van 1 maart 2014 bestaat het geel zwaai-, flits- of knipperlicht uit een set gele signaalverlichting; deze voldoet aan ECE reglement 65 en is overeenkomstig dat reglement gecertificeerd.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #77 Gepost op: 15 augustus 2013, 11:42:51
Momenteel geen auto in bezit, maar wel op zoek.

Ik overweeg toch weer voor en achter mijn ledflitsers in te bouwen. ( ja ik ben eigenwijs  098uo )

Echter uitgeschakeld zijn het blanke leds, waardoor je ook kunt denken dat het blauw licht geeft. Ik denk erover om er dus een oranje kleurfilter voor te plaatsen, als dit niet teveel lichtsterkte weghaald en/of de kleur te veel veranderd.f

Kan ik iig zeggen dat ik er alles aan heb gedaan om mogelijke verwarring te voorkomen.  :)
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Roberto

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #78 Gepost op: 15 augustus 2013, 12:00:52
Artikel 6 beschrijft volgens mij situaties, geen eisen aan voertuigen.


Gast

  • Gast
Reactie #79 Gepost op: 15 augustus 2013, 12:02:38
Citaat van: Roberto link=msg=1192138 date=1376560852
Artikel 6 beschrijft volgens mij situaties, geen eisen aan voertuigen.

Klopt, dat doet weer het Reglement Voertuigen.