Hier wordt ik doodmoe van en ik weet niet goed waar ik moet beginnen...
Ongelofelijk en zonde van het geld en de goede bedoelingen.
115 pk op een trailer, kunnen ze nog weinig als er weer eens wat op klein water gebeurt.
Kennelijk heeft de brandweer in Almere toch nog wat uit het Weerwaterdrama weten te slepen. Wat daar ontbrak was de vaardigheid van KNBRD strandwacht A, dit is ook gebleken uit het COT-onderzoek. Hebben ze dat nu, of nog steeds niet, vraag ik me af. Zie: http://www.dial.nl/wonen/cot-weerwaterongeval.doc.
Wat moet je hiermee? Concluderen dat een heel slechte reddingsactie kennelijk loont?
Dat je dan kans maakt op leuke opleidingen en snelle boten?
Of dat de brandweer duidelijk betere relaties met burgemeester en wethouders heeft dan de brigade?
Affijn, Henk, misschien kan jij kort wat vertellen over brandweerkorpsen die zulk materieel aanschaften en dat inmiddels niet meer gebruiken?
o.a. het weerwater ongeval heeft laten zien, dat duikers slechte zwemmers zijn.
Er zijn in diverse regio's meer activiteiten rond waterongevallen ontplooit. De brandweer is vaak de verantwoordelijke partij voor incidenten rond het water..
Naar aanleiding van o.a. het weerwater, maar ook utrecht etc. zijn er dus meer middelen en geld beschikbaar gekomen voor deze risico's.
Een reddingsbrigade kan dit gat vullen, als ze hun taken breder maken dan de gebruikelijke KNBRD taken.
Ik merk aan de aanvragen die wij krijgen, dat er steeds meer klanten, aanvullende trainingen willen voor reddingszwemmen. Een duiker een KNBRD opleiding te laten volgen, is niet de oplossing. Het is een compleet andere doelgroep, met andere skills.
Juist het zwemmen in een duikdroogpak, vergt een aanzienlijke aanpassing van de inhoud van de lessen.
Het lesmateriaal van o.a. Swiftwater Rescue, komt daar veel dichter bij.
Een KNBRD A opleiding slaat de plank echt mis.. Maar een aantal van die vaardigheden aangevuld met gewone rescuediver vaardigheden toegepast op die doelgroep en aangepast uitrustingsniveau. zou wel een oplossing zijn.
Wat ik ook zie, dat men dan maar dit soort zaken wil oplossen met alleen varend redden. En ook dit slaat de plank geheel mis.
Een generieke Rescueswimmer, die meer vaardigheden ontwikkelen dan gebruikelijk KNBRD opleiding zou een aanvulling kunnen zijn.
Het feit blijft dat de Brandweer Almere er voor kiest om geen gebruik te maken van de reddingsbrigade aldaar maar voor een eigen invulling kiest.., Zou dat mogelijk iets te maken met een cultuurtje van de reddingsbrigade al daar ? Bedoel waarom kiest de burgemeester om zijn korps uit te breiden met middelen ipv van een goede samenwerking met de reddingsbrigade..
Volgens mij staat er in de notulen van de raadsvergaderingen daar toch iets over in ?