Alarmeren vrijwilligers

Auteur Topic: Alarmeren vrijwilligers  (gelezen 20081 keer)

0 gebruikers (en 21 gasten bekijken dit topic.

Zeeuw

• Forum gebruiker
Reactie #40 Gepost op: 12 december 2005, 17:17:44
zover ik weet wordt o&v hier tussen 8 en 17.00 uur gedaan door de gemeente. Kunnen zij het niet meer aan of buiten kantoor uren dan worden wij ingeschakelt.

De kans op een ramp is klein we zullen veel vaker ingezet worden bij kleinere dingen zoals een brand, ongeval gevaarlijke stoffen in een woonwijk, vliegtuigbom onschadelijkmaken (wo2) etc.
Dan werken de telefoonlijnen prima.

Als er een echte ramp gebeurt gebeuren er toch altijd dingen die niet te voorspellen zijn.

ralpje

• Forum gebruiker
Reactie #41 Gepost op: 12 december 2005, 20:10:34
zover ik weet wordt o&v hier tussen 8 en 17.00 uur gedaan door de gemeente. Kunnen zij het niet meer aan of buiten kantoor uren dan worden wij ingeschakelt.

Naar mijn (vage) herinnering is het inderdaad zo, dat de verantwoordelijkheid voor O&V bij de gemeenten ligt. Vaak wordt dit 'uitbesteed' aan bijvoorbeeld het NRK, maar de gemeente blijft eindverantwoordelijk.
En dus ook eindverantwoordelijk voor een goed opgezet alarmeringssysteem, naar mijn mening.
En inderdaad, vaak zal het om situaties gaan waarbij een gewone telefoon- of GSM-verbinding prima voldoet, maar je zal maar net die ene situatie meemaken waarin dat niet zo is, en er moet 1500 man acuut opgevangen worden in drie verschillende sportzalen....

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #42 Gepost op: 13 december 2005, 21:46:10

De kans op een ramp is klein we zullen veel vaker ingezet worden bij kleinere dingen zoals een brand, ongeval gevaarlijke stoffen in een woonwijk, vliegtuigbom onschadelijkmaken (wo2) etc.
Dan werken de telefoonlijnen prima.

Als er een echte ramp gebeurt gebeuren er toch altijd dingen die niet te voorspellen zijn.

En dan komen we op de echte rol van de EHV'ers. Hun belangrijkste pluspunt is het feit dat ze ter plaatse zijn. Niet omdat ze voorspellende eigenschappen hebben, maar omdat ze overal aanwezig zijn. En dat velen van hun met de materialen die ter plaatse voorhanden zijn hulp aan mede mensen gaan verlenen. Het zijn de mensen die in de verhalen te boek staan als een mens die ineens er was en hulp bood toen de nood het hoogst was.

Zeeuw

• Forum gebruiker
Reactie #43 Gepost op: 14 december 2005, 11:54:35
maar dan nog  ik woon in Vlissingen als er bij ons een ramp gebeurt zijn de afspraqken dat vlisisngen in eerste instantie niet gealarmeerd wordt.
Dan wordt bv goes gepiept om hier alles te komen doen omdat wij zelf slachtoffer geworden zijn !
Als in vlissingen de stroom uitvalt dan werkt die als het goed is in goes wel. Hier liggen allemaal verschillende stroom netten de kans is dus uitermate  klein.

En EHVers hebben geen rol in de hulpverlening bij rampen, alleen in de o&v groep zit een enkele maar daar zit ook een arts natuurlijk.

Rob van Munster

• Senior gebruiker
Reactie #44 Gepost op: 15 december 2005, 09:58:12
Ja inderdaad, vrij overdreven. Maar wellicht voor leidinggevenden.
Overdreven? Als je goed voor de dag wilt komen en een professionele indruk wilt maken, zul je moeten zorgen dat bij een alarmering zoveel mogelijk mensen opkomen. Een pieper is een beter middel dan b.v. de telefoonboom.

Het dragen went...... ;D. Pas alleen op met het overenemen van analoge piepers. Veel korpsen doen er op dit moment alles aan de piepers werkend te houden en zitten met smart te wachten op nieuwe. Je hebt dus de kans dat veel piepers erg slecht zijn.

kluivingh

• Gast
Reactie #45 Gepost op: 15 december 2005, 15:12:57
Delfste NRK heeft een alarmlijst opgesteld. Onze insteek is, dat de reactietijd van O&V 2 uur is. Tot die tijd wordt de SIGMA opgetrommeld en die jongens en meiden zijn uitgerust met een pieper en reageren binnen 30 minuten (jawel).
In de tussentijd trommelen we 10 O&V-ers op met telefoon, mobiel of SMS.

Wij ondernemen (nog) geen extra actie omtrent alarmering.

Zeeuw

• Forum gebruiker
Reactie #46 Gepost op: 15 december 2005, 17:02:28
p2000 piepers heb je voor € 100 euro ik heb er ook al een jaar een voor het mee kijken met de hulpdiensten dus dat zijn de kosten niet.

Je kan beter gelijk op p2000 overgaan dan een analoog systeem overnemen dat is op termijn duurder omdat je met onderhoudt en vergunningen van zenders zit etc.
P2000 infra ligt er toch al er moeten alleen afspraken gemaakt worden van wie piept er gebeurt dat van uit den haag of van uit de regio

kluivingh

• Gast
Reactie #47 Gepost op: 15 december 2005, 18:13:46
Je kan beter gelijk op p2000 overgaan dan een analoog systeem overnemen dat is op termijn duurder omdat je met onderhoudt en vergunningen van zenders zit etc.
P2000 infra ligt er toch al er moeten alleen afspraken gemaakt worden van wie piept er gebeurt dat van uit den haag of van uit de regio

En als je die pieper hebt? Het NRK heeft geen infrastructuur om op te roepen. Is ook veel te duur voor iets dat nauwelijks voor komt. (kosten v.s. baten) ;)

ralpje

• Forum gebruiker
Reactie #48 Gepost op: 15 december 2005, 20:07:07
En als je die pieper hebt? Het NRK heeft geen infrastructuur om op te roepen. Is ook veel te duur voor iets dat nauwelijks voor komt. (kosten v.s. baten) ;)

Da's dus inderdaad een afspraak maken met GHOR, gemeente en meldkamer. CAP-codes zijn er genoeg volgens mij, en als een meldkamer twee CAP-codes voor je kan reserveren (één voor leidinggevende en één voor de groep), dan ben je er al.

Zeeuw

• Forum gebruiker
Reactie #49 Gepost op: 16 december 2005, 10:57:21
Zover ik weet wordt elke aanvraag  voor o@v centraal aangevraagd in den haag.
Als den haag alle  codes weet van de coordinators en piepes van hulpverleners dan hoeven zij  maar met een alarmcentrale afspraken te maken.
Als je in den haag de code er uitgooit van Vlissingen dan zie ik hem hier thuis op mijn pieper.
P2000 meldingen gaan over alle masten in het heele land.

Het kost dus bijna niks de infa gebruik je gewoon even afspraken maken met BIZA en het komt goed  ok het zal best wat kosten voor niks gaat de wereld op he.