Middel waterongeval (twee duiksters vermist en weer terecht) Galgelaantje - Zierikzee 09-04-2012

Auteur Topic: Middel waterongeval (twee duiksters vermist en weer terecht) Galgelaantje - Zierikzee 09-04-2012  (gelezen 6622 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Wil niet veel zeggen maar volgens mij zijn bij de meeste duikongevallen op de oosterschelde alleen maar belgische duikers betrokken.
Hoe zou dat toch komen??? Zijn zij zo onvoorzichtig of zijn de nederlandse duikers beter opgeleid????
Wie heeft daar een antwoord op
Het is wel opvallend ja, maar je kan er eigenlijk pas wat van zeggen als je weet hoeveel er gedoken wordt door Nederlanders en Belgen. Het kan zomaar dat er veel meer Belgen daar duiken. Er is trouwens een topic over geweest hier op het forum, ik ga even zoeken :)

Ik denk dat ik deze bedoelde, naar aanleiding van filmpje van Omroep Zeeland: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=54303.0
Ik dacht dat er meer over gepost was...


Brantho

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 131
Wil niet veel zeggen maar volgens mij zijn bij de meeste duikongevallen op de oosterschelde alleen maar belgische duikers betrokken.
Hoe zou dat toch komen??? Zijn zij zo onvoorzichtig of zijn de nederlandse duikers beter opgeleid????
Wie heeft daar een antwoord op
Als ik zomers een rondje fiets langs de Oosterschelde op Tholen, zijn het vooral Belgen die aan het duiken zijn.


nrkvbdnh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,153
  • nrk verbindingsdienst noord holland
Als ik zomers een rondje fiets langs de Oosterschelde op Tholen, zijn het vooral Belgen die aan het duiken zijn.
Het maakt niet uit wie het zijn. ze zijn gelukkig levend terug gevonden en dat is toch het belangrijkste
nederlandse rode kruis verbindingsdienst noord holland  AED bediennaar/matriaalbeheerder VBD-NW


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Wil niet veel zeggen maar volgens mij zijn bij de meeste duikongevallen op de oosterschelde alleen maar belgische duikers betrokken.
Hoe zou dat toch komen??? Zijn zij zo onvoorzichtig of zijn de nederlandse duikers beter opgeleid????
Wie heeft daar een antwoord op

Ohoh nu raak je een heel gevoelige snaar:

http://www.duikongevallen.nl/index.php/nieuws/108-in-de-provincie-zeeland-zijn-meer-belgen-betrokken-bij-duikongevallen-dan-nederlanders

 ;)


redder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
de cijfers liegen er niet om  :o


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Uit eigen duikervaring kan ik in elk geval stellen dat veel duikers de stroming in de Oosterschelde onderschatten. Zodra ze dan na een goede duik boven komen, moeten ze nog een stukje richting de kant, en dat kan een uitputtings slag zijn als je op een verkeerde plek boven komt.
Tevens lijken de Belgen het wat minder nauw te nemen met een decompressiestop. Zelf heb ik meegemaakt dat een mede-duiker die samen met een Belgische Buddy zat, ineens alleen zat tijdens zijn decompressie stop omdat zijn maatje niet genoeg lucht meer bij zich had om die stop nog te volbrengen.. Dan heeft hij dus zitten slapen en dat kan levens gevaarlijk zijn.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
'Zoek direct contact als je iemand uit het water haalt'
Uploaded by dePZC on Apr 10, 2012
Urenlang is er gisteren nodeloos gezocht naar twee vermiste duikers. Ze waren zo'n vierhonderd meter weggedreven van hun duikplek en werden daar opgepikt door een zeiljacht dat naar de Roompot Marina voer in Kamperland. De duikers hebben niet laten weten dat ze gered zijn waardoor de grootscheepse reddingsactie uren voortduurde.
Samen sterk in de hulpverlening!


Walker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 796
Het maakt niet uit wie het zijn. ze zijn gelukkig levend terug gevonden en dat is toch het belangrijkste

Ja en nee. Ook voor duikongevallen geldt dat preventie belangrijk is. En blijkbaar valt daar nog erg veel te winnen, vooral omdat duikongevallen bijna altijd fataal zijn. Dus misschien moeten er richting de Belgische duikers scherpere bewoordingen gebruikt worden om het aantal ongevallen terug te dringen.
Mister Livingstone, I presume?