Te weinig bedden in brandwondencentra

Auteur Topic: Te weinig bedden in brandwondencentra  (gelezen 3448 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Gepost op: 7 februari 2005, 19:00:07
Nederlandse brandwondencentra hebben een tekort aan intensieve-zorg bedden. Dat stelt professor R. Kreis van het brandwondencentrum in Beverwijk. Per duizend inwoners telt ons land het kleinste aantal van West-Europa. De bedden worden in brandwondencentra gebruikt voor de meest zwaargewonde patiënten.

...

Bron: nu.nl

Pas op met vuur dus.  :-\

guest1564

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 7 februari 2005, 20:19:04
ik hoorde het op de radio, ik vind het belachelijk dat er te weining bedden zijn >:(, die mensen hebben namelijk goede hulp nodig!

Paul SEH

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 8 februari 2005, 11:33:46
Dat geldt voor alle patienten. Regelmatig (dagelijks) worden mensem van het ene ziekenhuis overgeplaatst naar het andere ziekenhuis omdat er een tekort aan opname capaciteit (lees bedden) is.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #3 Gepost op: 8 februari 2005, 13:38:37
Dit geldt voor brandwondencentra, ziekenhuizen, verpleeghuizen (vooral daar!!!)... En zolang we minister Hoogervorst hebben, blijft dat tekort er ook. Die man is een rekenkundig wonder, weet precies hoe hij z'n budget niet overschrijdt... En houdt er totaal geen rekening mee wat de zorg in Nederland inhoudt. Op zorg kun je niet bezuinigen, die wordt alleen maar duurder...
Ook leuk verhaal: Huisartsen. Ik ken een huisarts, die moest efficienter gaan werken van de regering. Hij heeft er alles aan gedaan om zn praktijk zo efficient mogelijk te laten lopen (lees: duizenden euro's geinvesteerd), en als dank: Krijgt hij 8% minder geld. Efficiency-korting heet dat dan. Je werkt zo efficient, dat geld heb je niet meer nodig... Right!
En dan het lumineuze idee om de praktijken met 30% capaciteit uit te breiden, en de huisartsen er minder geld voor te geven... En als de huisartsen dan eindelijk protesteren, en drieduizend handtekeningen inleveren, noemt Hoogervorst dit... "een beetje ruis".
Ik kan zo nog een uur doorgaan, maar dat zal ik jullie besparen, het lijkt me wel duidelijk zo. Zucht.
 >:(  >:(  >:(  >:(  >:(
Arts  www.alphalog.nl

Paul SEH

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 8 februari 2005, 18:36:00
Je haalt me de woorden uit de mond.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 9 februari 2005, 09:33:25
En zolang we minister Hoogervorst hebben, blijft dat tekort er ook.

Volgens mij past hij prima in de lijn met zijn voorgangers. Bij zijn komst was er niet echt sprake van een trendbreuk. Vermoedelijk zal het bij de volgende minister niet anders zijn.  :-\

Martijn van Mourik

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 9 februari 2005, 15:26:25
Goede zorg moet toch kunnen in zo'n rijk land als Nederland!
Maar kan iemand mij uitleggen wat er zo speciaal aan die bedden is? Ik ben er verder absoluut niet bekend mee...

Paul SEH

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 9 februari 2005, 15:50:33
Een ziekenhuis krijgt per 1000 inwoners van het verzorgingsgebied en aantal bedden toegewezen.
Dat aantal wordt steeds kleiner terwijl de vergrijzing toeneemt (zorgvraag toeneemt). Dus meer zorg leberen met minder middelen.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #8 Gepost op: 10 februari 2005, 00:43:43
Een ziekenhuis krijgt per 1000 inwoners van het verzorgingsgebied en aantal bedden toegewezen.
Dat aantal wordt steeds kleiner terwijl de vergrijzing toeneemt (zorgvraag toeneemt). Dus meer zorg leberen met minder middelen.

Met aantal bedden wordt bedoeld; het aantal FTE's (personeelsleden in procenten) die beschikbaar zijn voor de zorg, je kan veel bedden hebben en toch een tekort aan verpleegkundigen e.d. die nodig zijn om de patienten te verzorgen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Paul SEH

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 10 februari 2005, 09:32:54
Nee. Met bedden bedoel ik ook het aantal bedden.
We hebben ongeveer 500 bedden en zo'n 1600 personeelsleden. Dat is dus een flink verschil.