drukverband in de nacht.

Auteur Topic: drukverband in de nacht.  (gelezen 36596 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

ewald

• Gast
Gepost op: 8 februari 2005, 16:23:47
Kan iemand aangeven hoe lang een drukverband bij een kneuzing aan de pols of verzwikking aan de voet mag blijven zitten. De 22e druk spreekt over dat een drukverband aangeled met ideaalzwachtel langer tijd zal blijven zitten, maar wat is langere tijd. Zou je het in de nacht rustig kunnen laten zitten,  omdat je dan geen controle over het verband hebt i.v.m. afknelling. Je kunt ook om 22.00 uur door je voet heen gaan. Persoonlijk denk ik dat je wakker wordt als het verband niet goed zit maar mogelijk zijn er nog andere gevaren.

Liefst gemotiveerd aangeven waarom iets zo lang mag blijven zitten. Maakt het nog uit of iemand bloedverdunners gebruikt als je een drukverband aanlegd. en klopt dat verhaaltje dat je de zwelling onder de voet kan trekken het boekje vermeld niets van dit.

groetjes :D

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #1 Gepost op: 8 februari 2005, 18:15:04
Ik denk dat je de 24ste druk bedoeld, maar dat ter zijde.
Ik praat niet over dag en nacht, maar of het slachtoffer gaat slapen of niet.

Als er alleen een ideaalzwachtel is gebruikt, dan is het risico groter dat een eventuele zwelling tot afknelling leidt. Je wordt wakker als de pijn een bepaald nivo bereikt en dan is er vaak al veel onnodige schade onstaan. Dit kun je toepassen als er sprake is van lichte letsels. Het heet niet voor niets binnen de sport eh een preventieve bandage. De zwachtel gaat af voor het slapen gaan.

Als je eerst enkele lagen watten onder de ideaalzwachtel legt, dan is deze kans veel kleiner.
Deze verbanden kunnen in principe blijven zitten als iemand gaat slapen. Als er desondanks toch pijn gaat optreden, dan is het verstandig, als het direct kan, eerst deskundige hulp te raadplegen voordat je hem los maakt.

Paul SEH

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 8 februari 2005, 18:33:40
Het mag een aantal dagen blijven zitten. het geeft steun en de druk van buitenaf zorgt voor een snellere resoptie van de zwelling. Op de SEH laten we het zelfs 4 to 5 dagen zitten. Als de zwelling helemaal verdwenen is dan wordt er pas tape aangelegd.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #3 Gepost op: 8 februari 2005, 19:52:01
Erm, even voor de goede orde: ik dacht dat een drukverband werd aangelegd bij een flinke (slagaderlijke) bloeding, en om een kneuzing/verstuiking een steunverband werd aangelegd...  ;)
Arts  www.alphalog.nl

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 9 februari 2005, 09:30:45
Wat is dan het verschil tussen een drukverband en een steunverband?  ???

Bij een (slag)aderlijke bloeding leg je eerst een snelverband aan en indien nodig leg je drukverband aan.
Bij een kneuzing doe je na koelen direct een drukverband.

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #5 Gepost op: 9 februari 2005, 09:51:58
Als we dan toch verwarrend gaan doen... bij een wond leg je een snelverband aan, bloedt dit door, wordt het een wonddrukverband. Bij zwelling leg je een drukverband aan. Een steunverband leg je preventief aan of in de nasleep van een zwelling als extra steun. ::) ;)

Heleen Lotus

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 9 februari 2005, 15:45:32
Als we dan toch verwarrend gaan doen... bij een wond leg je een snelverband aan, bloedt dit door, wordt het een wonddrukverband. Bij zwelling leg je een drukverband aan. Een steunverband leg je preventief aan of in de nasleep van een zwelling als extra steun. ::) ;)

Zo verwarrend is het niet hoor, t'is maar dat je weet hoe het zit.  ;)

ewald

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 9 februari 2005, 16:55:07
Conclusie:
Een goed aangelegd drukverband (synthetische watten en een ideaal zwachtel + kleefpleister) kan dag en nacht blijven zitten afhankelijk van de ernst van het letsel 1 tot met 4 dagen. Je moet wel rekening houden met tussentijdse controles door eventueel een dokter. Ook moet je bijvoorbeeld een been hoog leggen in de nacht maar niet op een kussen i.v.m. het gevaar van een trombose been.

Het drukverband goed aangelegd als je het op de juiste manier heb aangelegd volgens de normen van b.v. oranje kruisboekje, en nadat het  zo is aangelegd dat je het verband niet met je vingers kan oppakken. (het mag niet te strak en niet te slap worden aangelegd. Het moet rust en steun geven

auwb

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 12 februari 2005, 19:14:28
Ook moet je bijvoorbeeld een been hoog leggen in de nacht maar niet op een kussen i.v.m. het gevaar van een trombose been.

Als ik het goed begrijp moet je het been dus hoog leggen op een stevig voorwerp; maar wat voor invloed heeft een kussen op het ontstaan van trombose wat een stevigere ondergrond niet heeft?

auwb

Miekje

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 15 februari 2005, 22:14:20
oké, je gaat 's-avonds om 22.00uur door je enkel en je wilt niet naar de huisartsenpost. Dan snap ik het drukverband voor 's-nachts.
Ik ben echter wel van mening dat als je 's-morgens nog steeds zoveel pijn hebt dat je dat verband nodig hebt je toch naar een arts zult moeten en van daaruit kun je dan weer verderkijken.
Waarom zou je langer rond blijven lopen (strompelen) en zo'n verband 4 dagen willen laten zitten?
Om er later achter te komen dat er toch een paar enkelbandjes gescheurd zijn? ???