Hectometrering langs provinciale wegen

Auteur Topic: Hectometrering langs provinciale wegen  (gelezen 3123 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

_Tim_

  • Student verkeerskunde
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Gepost op: 17 april 2012, 12:34:21
Beste hulpverleners,

Ik ben student hbo-verkeerskunde en ik ben momenteel bezig met een onderzoek naar de eisen en wensen van hectometrering langs provinciale wegen, en dan met name de N-wegen. De vormgeving hiervan verschilt per provincie. Hulpverleners, van weginspecteurs tot ambulancebroeders, zijn een belangrijke 'gebruikersgroep' van de hectometrering. Belangrijk resultaat van het onderzoek is een programma van eisen, waarin functionele eisen tav de hectometrering worden opgenomen gebasseerd op eisen en wensen van de doelgroepen.

Graag zou ik jullie, als gebruiker van de hectometrering (dus niet als automobilist, maar vanuit je functie), een aantal vragen willen stellen:
(bij beantwoording graag de naam van de provincie vermelden)

1. Welke tekortkomingen/klachten ervaar je aan de huidige hectometrering? (denk bijv. aan zichtbaarheid, herkenbaarheid, informatie, plaatsbepaling)
2. Welke eisen en wensen stel je vanuit jouw functie verder aan de hectometrering? (bijv. wegnummer, naam wegbeheerder, vormgeving)
3. Is buiten het hm-nummer de weginformatie (N-nummer, wegbeheerder, afstand) per hm gewenst of volstaat dit per km?
4. In hoeverre kunnen nieuwe (GPS-)systemen de plaatsbepaling & communicatie daarover voor jouw functie de huidige hectometrering vervangen?

Alvast bedankt voor het beantwoorden (en wellicht bediscussiëren) van de vragen, jullie helpen mij hier enorm mee. Wees alsjeblieft vrij in het beantwoorden, ik wil graag een brede scope houden op het onderwerp.




MJWB

  • Ontwerper Tunnelinstallaties, IV NEN3140/3840 en Burgerhulpverlener Hoorn/Zwaag(BLS/AED-bedienaar)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #1 Gepost op: 17 april 2012, 13:43:11
Ik zou je als advies willen geven, om te kijken naar document Nota_Plaatsaanduiding_knooppunten_en_aansluitingen en document Richtlijnen voor de uitvoering en plaatsing van hectometerborden. Standarisatie zou mijnsinziens zeer welkom zijn. Wegbeheerder vind ik persoonlijk minder interessant. Uniformering vwb kleur, tekstgrootte en lettertype zou een voorkeur hebben.

GPS locatie, RD-coördinaten stelsel en BPS code zijn in MSS tabellen al aan elkaar gekoppeld. De tekst op het hectometer bord is een verkorte weergave (alleen het locatiedeel) van een BPS code.

Over BPScodes zou je als informatie het document AVV.DVM.BPS Richtlijn BPS codering voor DVM-systemen en het boek Beschrijvende Plaatsaanduiding Systematiek (BPS). Mocht je hierover vragen hebben, stel die even per PM.
Alle geschreven teksten zijn geheel op persoonlijke basis en zijn geensinds de mening van enige organisatie of vereniging waaraan ik verbonden ben.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #2 Gepost op: 17 april 2012, 14:55:09
1.
- Allerhande verschillende modellen, lettergroottes, wijzes van aanbrengen, al of niet reflecterend, soms op het wegdek geschilderd (standaardisatie);
- Bij voorgaande in het bijzonder: te kleine bordjes (dus te klein lettertype) of juist sterk retroflecterend en te groot (dus 's nachts een enorm lichtgevende plaat in de berm);
- Verborgen achter hoog bermgras of andere rare obstakels;

2.
- Zichtbaar en leesbaar op een afstand van tenminste 50 meter (zodat er altijd één hectometerbordje goed leesbaar is);
- Gaarne informatie over wegbeheerder vermelden, evt. breedte van de rijbaan ter plaatse;
- Reflecterend is prima, maar dan óf alleen de letters óf alleen de achtergrond zodat in het donker de hm's ook leesbaar zijn i.p.v. een oplichtend vlak;

3.
- Wegnummer op iedere hm vermelden i.h.k.v. meldingen;
- Wegbeheerder bij voorkeur op iedere hm (een kleinere code is op zich voldoende) maar zou eventueel per km kunnen;
- Per km eventueel vermelden naam van de gemeente (niet wegbeheerder)

4.
Hoewel niet onmogelijk denk ik dat vervanging door GPS niet altijd praktisch is. Een wegnummer, richting en hectometer is een snelle en simpele manier om te communiceren. Een rood kruis vraag je bijvoorbeeld niet aan voor een GPS-coördinaat maar voor een wegvak met strook. Bovendien blijft het hm-paaltje een goede referentie ter plaatse.

Ik werk overigens als verkeerskundige in de verkeerstechniek, deels op het raakvlak met calamiteitenafhandeling, ik ben geen "echte" hulpverlener.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #3 Gepost op: 17 april 2012, 17:03:13
Ik ga een antwoord uit de praktijk geven, omdat ik hier vaak me te maken heb met het plaatsen van tijdelijke en permanente bebording en afzettingen.

1. Welke tekortkomingen/klachten ervaar je aan de huidige hectometrering? (denk bijv. aan zichtbaarheid, herkenbaarheid, informatie, plaatsbepaling)

Onduidelijkheid qua weg en plaats. Maar ook in veel provincie's staat de hm aan maar 1 zijde van de weg. Tevens de onderlinge afstand tussen hm paaltjes en bijv kantpaaltjes is niet overal gelijk. Ook is er geen verschil tussen kantpaaltjes en hm paaltjes.


2. Welke eisen en wensen stel je vanuit jouw functie verder aan de hectometrering? (bijv. wegnummer, naam wegbeheerder, vormgeving)

Handig zou idd zijn minimaal om de km een wegaanduiding, maar ook een telefoonnummer bijv. van de wegbeheerder voor meldingen. De vormgeving is eigenlijk al vastgelegd alleen hebben bijna alle provincie's een eigen kijk op de regelgeving. Uniformheid zou dan dus ook geregeld moeten worden door de landelijke overheid.

3. Is buiten het hm-nummer de weginformatie (N-nummer, wegbeheerder, afstand) per hm gewenst of volstaat dit per km?

Per hm-paaltje wordt het een zooitje, er staan al teveel verkeersborden op de weg. Per km zou het wel wenselijk zijn. Tevens zou het ook handig zijn om gewoon 112 te vermelden op elk km paaltje. In shock weten veel mensen ineens het nood nummer niet meer. Tevens zou ik de snelheid die maximaal gereden mag worden aangeven. Dit wordt niet overal gedaan omdat dit een kostbare zaak is.

4. In hoeverre kunnen nieuwe (GPS-)systemen de plaatsbepaling & communicatie daarover voor jouw functie de huidige hectometrering vervangen?

Dit werkt nu nog niet, ik twijfel ook of het uberhaupt gaat werken. De reden is dat je meerdere satelieten nodig hebt voor een exacte plaatsbepaling. Tomtom werkt met een constante van 5, de Garmin plaatsbepaler die wij gebruiken om wegen uit te zetten werkt met 15 satelieten, echter ook deze staat soms 3m van het exacte punt af. Comunicatie over verandering van wegen zou idd wel beter kunnen, denk daarbij aan een omlegging van een weg om een dorp/stad heen. De hectometrering wordt dan aangepast en klopt dan niet meer met de kaarten.

Alvast bedankt voor het beantwoorden (en wellicht bediscussiëren) van de vragen, jullie helpen mij hier enorm mee. Wees alsjeblieft vrij in het beantwoorden, ik wil graag een brede scope houden op het onderwerp.

Geen dank, ik vind het een goede zaak als er eens een uniformheid komt. Maar dan ook een controlle tov de wegbeheerder voor de uitvoering.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.