Het zal ....
....De discussie zou moeten zijn of een kind van 6 in theorie in staat zou kunnen zijn om zo hysterisch en gewelddadig te worden dat er een punt komt dat een agent inderdaad handboeien moet gebruiken.
Laat dat de discussie zijn en wat minder op de persoonlijke toer, want dat leidt de discussie alleen maar af.
Lijkt mij een heel goed punt.
En om daar dan verder op in te gaan, ik denk dat dit geheel persoons- en situatie-afhankelijk is. Er zijn inmiddels (helaas
) steeds meer voorbeelden van jonge kinderen die dingen uithalen waar wij in onze stoutste dromen nog niet eens op zouden komen. Neem die engelse jochies die dat nog jongere meisje ontvoerden, groepsverkarachting door 11- en 12-jarigen, geweldplegingen op steeds jongere leeftijd (die een stuk verder gaan dan een 'normale' kloppartij op het schoolplein), etc. etc.
Ik ben dus bang dat we afmoeten van het gefixeerde idee van een minimum leeftijd waarop bepaalde beperkende handeling zou mogen uitvoeren (wettelijk dan wel sociaal geaccepteerd) en dat alles zou moeten worden afgemeten aan de omstandigheden en gedragingen in het specifieke geval. Waarbij gewoon net als bij volwassenen achteraf kan worden opgetreden indien er excessieve handelingen van de kant van politie heeft plaatsgevonden. Wat mij betreft zou hetzelfde mogen gelden voor de rechtspraak, die zou mogen plaatsvinden op basis van de feiten waarbij weliswaar rekening wordt gehouden met de geestelijke ontwikkeling van de jonge verdachten, maar waarbij de leeftijd niet per definitie een reden is om niet tot vervolging/straffen over te gaan.