Wat mij opvalt is dat de Sprinter minder in elkaar zit aan de buitenkant dan de dubbeldekker.
En dat terwijl we bij de Sprinter volgens mij meer gewonden uit de trein zagen komen.
Is hier een oorzaak voor?
Is b.v. de Sprinter sterker qua materiaal maar is er intern bij de Sprinter meer wat kapot kan gaan?
Of stonden er al veel mensen b.v. in de Sprinter doordat er een station genaderd werd?
Dit kan volgens mij te maken hebben met de relatieve snelheid, d.w.z. de snelheid ten opzichte van elkaar. Dit soort schade duidt bij dit soort snelheden normaal erop dat de "Dubbeldekker" een (iets) hogere snelheid had dan de de "Sprinter". Er zit dus meer "energie" (beweging = energie) in de "Dubbeldekker" en als die in 1 keer gestopt wordt (door de "sprinter" , die zwaar genoeg is om dit te doen) krijg je een harmonica effect met genoeg energie om structurele schade te veroorzaken.
Als er echter gebotst wordt met een veel minder zwaar object (bijv een auto of kleine loc) , dan zal dat object die energie opnemen en daar juist de meeste structurele schade ontstaan...
Voor de passagiers in beide treinen zal de beleving wel het zelfde zijn. Ten opzichte van de treinen wegen personen bijna niks, en zal de vrij gekomen energie dus grote gevolgen hebben. D.w.z. in beide treinen kunnen passagiers door de coupe "vliegen" .
Maar het aantal gewonden kan met heel veel dingen samen hangen, zoals aantal reizigers in de trein - staan of zitten de meeste passagiers etc, dus daar ga ik niet over speculeren.
Maar ik ben geen afgestudeerd natuurkundige, dus ik laat me graag verbeteren door experts.....