Woord ambulance op heli's en dienstauto's ???

Auteur Topic: Woord ambulance op heli's en dienstauto's ???  (gelezen 5397 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ricardo B

• Senior gebruiker
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Gepost op: 9 februari 2005, 19:03:56
Eey allemaal,

Ik ben zelf niet echt thuis in de ambulancewereld maar ik zat net samen met brandweerman rick te praten over de tekst ambulance die op de zijkant van de trauma-helicopters / dienstauto's staat. Volgens het woordenboek is een ambulance het volgende :

Wagen voor het vervoer van zieken en gewonden

Nu vroegen wij ons dus af waarom deze tekst toch op de zijkant van een heli en dienstauto's staat aangezien het geen wagen is. Wellicht dat iemand hier ons een goed antwoord op kan geven want echt snappen doen wij het niet (overigens niet dat we er ons aan storen maar we zijn benieuwd of hier een verklaring voor is )

Groeten Ricardo

HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen

7194

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 9 februari 2005, 19:05:48
Ambulance is een Frans woord. En het staat volgens mij niets voor alleen ziekenvervoer... Meer weet ik ook niet  :-X

Ricardo B

• Senior gebruiker
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #2 Gepost op: 9 februari 2005, 19:17:24
nee klopt het staat ook nog voor twee andere dingen maar aan de eerste voldoen beide dus niet.

Gr. Ricardo
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen

Bart S

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 9 februari 2005, 19:44:28
Volgens mijn bescheiden mening is dat voorgeschreven als je de landelijke striping gebruikt.  Ik kan dat helaas even niet terugvinden, dus kan het niet aantonen...  :(

Op www.ambulancestriping is wel dit er over te vinden: Het typografische systeem voor het beplakken van ambulancevoertuigen bestaat uit het woordmerk AMBULANCE, het meldkamer-ambulancenummer dat altijd horizontaal met AMBULANCE lijnt en de regio- en/of functienaam die verticaal met de tweede letter van AMBULANCE lijnen.

Groetjes,

Bart

rick

• Senior gebruiker
  • ambu
Reactie #4 Gepost op: 9 februari 2005, 20:29:20
zo had ik het ook begrepen. ook op de huisartsenauto's staat het woord ambulance. volgens mij is dat destijds voorgeschreven in combi met de striping voor al dat soort voertuigen dus ook ten behoeve van ambu's dus ook dienstauto's ovdg heli motoren fietsen enz ook op de vtg'n van de gnkcombi

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #5 Gepost op: 9 februari 2005, 20:34:36
op de huisarts wagens staat in amsterdam HUISARTS geen ambulance
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 9 februari 2005, 20:57:49
Voor de duidelijkheid staat op alle wagens van de zogenaamde witte kolom AMBULANCE.
Bij de dienstauto's van bijv. ovdg en ghor-functionarissen staat vaak de toevoeging "coördinatie".

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #7 Gepost op: 10 februari 2005, 00:40:19
Voor de duidelijkheid staat op alle wagens van de zogenaamde witte kolom AMBULANCE.
Bij de dienstauto's van bijv. ovdg en ghor-functionarissen staat vaak de toevoeging "coördinatie".

Beter was geweest : AMBULANCEDIENST  of REGIONALE AMBULANCE VOORZIENING  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Niels.

• Hobby Fotograaf
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 10 februari 2005, 10:12:17
???

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 10 februari 2005, 10:46:14
Volgens mij heeft het ook te maken met de eventuele herkenbaarheid van een voorrangsvoertuig naar het grote publiek toe..

Het grote publiek, weet waar AMBULANCE voorstaat, maar niet waar HAP,RAV etc. voor staat..

Daarom is ook de uniforme ambulancestriping ontwikkeld.
Alle voertuigen, vliegtuigen (en vaartuigen ??) ten dienste van in dit geval de AMBULANCE (witte-Kolom)
en ook als voorrangsvoertuig aangemerkt kan worden dienen (op den duur) aan die kenmerken voldoen.)