Woord ambulance op heli's en dienstauto's ???

Auteur Topic: Woord ambulance op heli's en dienstauto's ???  (gelezen 5395 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mus

• Forum gebruiker
  • veiligheid boven alles
Reactie #10 Gepost op: 10 februari 2005, 11:11:35
Ricardo, als je nu het woordenboek eens naslaat over datgene wat er geschreven staat bij wagen, zul je nog eens schrikken.   ;D
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #11 Gepost op: 10 februari 2005, 14:34:12
Volgens mij heeft het ook te maken met de eventuele herkenbaarheid van een voorrangsvoertuig naar het grote publiek toe..

Het grote publiek, weet waar AMBULANCE voorstaat, maar niet waar HAP,RAV etc. voor staat..

Daarom is ook de uniforme ambulancestriping ontwikkeld.
Alle voertuigen, vliegtuigen (en vaartuigen ??) ten dienste van in dit geval de AMBULANCE (witte-Kolom)
en ook als voorrangsvoertuig aangemerkt kan worden dienen (op den duur) aan die kenmerken voldoen.)

zijn die er? vaartuigen van ambulance??
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Ricardo B

• Senior gebruiker
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #12 Gepost op: 10 februari 2005, 15:26:55
daar staat inderdaad nog wel wat meer maar het is me in ieder geval allemaal wat duidelijker geworden !!!

Gr. ricardo
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen

sigmash

• Gast
Reactie #13 Gepost op: 10 februari 2005, 20:50:19
Ook ik kan het niet wettelijk en onomstotelijk bewijzen, (dat laat ik wel over aan de forumleden die wat handiger zijn in het vinden van wet-teksten) maar mij is ook altijd wijsgemaakt dat dit een wettelijke regeling is. Bedoeld om herkenbaar te zijn naar het publiek heb je slechts 3 cathegorien: Politie, Brandweer en Ambulance. Dus op alles wat geel is met rode en blauwe streepjes staat als eerste de tekst "ambulance" en daaronder eventueel een verdere specificering. En dat is maar goed ook: "huisarts" zou nog wel lukken maar welke out-sider weet wat een OVD-G of SIGMA is ??? Wat wel weer onderscheid is binnen de gele wagen is dat alleen de voertuigen voor patienten/slachtoffer-vervoer een 3-toon hebben, de rest 2-toon.

En natuurlijk zijn er weer tal van uitzonderingen of eigenwijze diensten die niet mee willen doen hierin en weer andere die er graag in mee zouden doen maar niet mogen. VZA Amsterdam heeft een eigenhuisstijl, de ene HAP heeft wel Ambu kleuren al dan niet met blauw op het dak, de ander niet. Reddingsbrigades staat een heel verhaal over op dat deel van het forum. De EOD heeft zich gecammoufleerd als een ambulance. En een bedrijfsbrandweer mag die met BIZA striping rijden ?
afin binnen/buiten de uniforming genoeg opvallende dingen, leuk voor de fotograven onder ons

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 11 februari 2005, 09:27:00
Volgens mij heeft het ook te maken met de eventuele herkenbaarheid van een voorrangsvoertuig naar het grote publiek toe..

Het grote publiek, weet waar AMBULANCE voorstaat, maar niet waar HAP,RAV etc. voor staat..

Daarom is ook de uniforme ambulancestriping ontwikkeld.
Alle voertuigen, vliegtuigen (en vaartuigen ??) ten dienste van in dit geval de AMBULANCE (witte-Kolom)
en ook als voorrangsvoertuig aangemerkt kan worden dienen (op den duur) aan die kenmerken voldoen.)

Ik vind het een beetje onzin om de gele witte kolom met het woord ''AMBULANCE'' rond te laten rijden, De HAP hoort in ieder geval niet thuis bij de RAV/Ambulancedienst, en staat ook niet tendienste van de ambulance. De huisarts kan best een gele of andere opvallend kleur hebben met het woord ''HUISARTS'' erop (dit is ook duidelijker dan de termen ''spoedarts'' etc. die nog wel eens worden gehanteerd.  Problemen treden op rondom verwachtingen mbt ambulancezorg wanneer een gele HAP-auto aankomt rijden met grote letters ambualce en hele kleine letters (''spoed"-) arts. Het is een oude discussie maar nog steeds relevant
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 11 februari 2005, 09:47:47
Alle rode auto's hebben toch ook BRANDWEER er op staan. Terwijl maar een klein gedeelte van die wagens materiaal heeft om de brand te weren.

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 11 februari 2005, 09:55:13
Alle rode auto's hebben toch ook BRANDWEER er op staan. Terwijl maar een klein gedeelte van die wagens materiaal heeft om de brand te weren.

Het gaat niet om het materiaal maar om de deskundigheid en de verwachtingen lijkt mij...

Een ambulance is wel wat anders dan het hap-autootle, de desbetreffende verwachtingen en deskundigheid in spoedeisende zorg is dat ook.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Erik

• Senior gebruiker
    • Brandweer Goes
Reactie #17 Gepost op: 11 februari 2005, 10:16:50
Er is gewoon voor een bepaalde huisstijl gekozen. En bij het voeren van een uniforme huisstijl is het zo dat sommige partijen zich zullen moeten schikken.

Het is de bedoeling dat het woord ambulance synoniem komt te staan voor alles wat met spoedeisende medische hulpverlening te maken heeft. En zoals Peter zei: het gaat om de herkenbaarheid naar publiek toe. Woorden als OVDG en Piketauto ed zijn interne termen waar je, vanuit de communicatiegedachte gezien, het grote publiek niet mee lastig moet vallen.

Het publiek moet weten dat als er een geel voertuig met blauw/rode striping en het woord ambulance erop voor komt rijden men professionele medische hulp kan verwachten. Of daar nu ambulancepersoneel of een huisarts in zit.

Bovendien is er volgens mij is er nog altijd de mogelijkheid om onder het woord ambulance een functie/dienstnaam toe te voegen.

Het is een kwestie van wennen, maar het schept wel eenheid.

Gr
Erik

rick

• Senior gebruiker
  • ambu
Reactie #18 Gepost op: 11 februari 2005, 10:27:32
daarom het is even wennen maar we hebben het maar te nemen. volgens mij was het nog een souvenier van mevrouw Borst die heeft het destijds zo bepaald.

Maar goed er rijden ook nog steeds rode auto's met blauwe balken rond met een bordje erop inderdaad huisarts. bijv Tiel en lelystad

GHD

• Forum gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 11 februari 2005, 18:11:05
herkenbaarheid...!

mensen weten wat ambulance is...en meer willen/hoeven ze niet te weten...

als we alle afkortingen gaan gebruiken, is er veel onduidelijkheid voor de mensen...
niet iedereen weet wat :
SIGMA
OVDG
PIKETAUTO
RAV
VC
GHOR
HUISARTS
SPOEDARTS
MAI
MMT
HAP
enz.....

dan weten mensen helemaal niet meer waar ze aan toe zijn.

de stip onder het woord anbulance geeft aan wat de functie is van het voertuig..
en nu tegenwoordig ook het C2000 roepnummers..

maar zo is het ook bij de brandweer...
alles wat onder de brandweer valt staat ook alleen BRANDWEER op..

het gaat puur om de herkenbaarheid. :)

trouwens...dit zijn de wagens en de kleuren waar de HAP in rijden...in groningen

dit logo vind je ook terug op de posten...
kijk maar eens op:
http://www.doktersdienstengroningen.nl/html/doktersdienstenauto.html