Ambulances te laat in buitendorpen

Auteur Topic: Ambulances te laat in buitendorpen  (gelezen 11860 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 6 mei 2012, 19:46:45
Dat zou ik niet weten, ik heb alleen doordeweeks ondersteuning geleverd.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #31 Gepost op: 6 mei 2012, 20:13:59
Toen ik eens (2011) op Harskamp naar een onwel wording moest, kwam de MGD toch echt langs en deze zat toen gewoon op Harskamp.

Vreemd, aangezien zo'n 20 jaar geleden de plaatselijke huisarts als MGD arts optrad en toendertijd was gehuisvest in de MGD post op het terrein.
Volgens mij is er sinds die tijd er ook geen militaire ambulance meer op het terrein aanwezig.
Misschien als er grotere eenheden geplaatst zijn wel maar normaliter volgens mij niet meer.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 6 mei 2012, 20:16:17
Bij onze melding kwam er een Militaire MB Ambulance ter plaatse.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #33 Gepost op: 12 juni 2012, 22:23:43
Als men zo zevert op de aanrijtijden mag men ook eens kritisch kijken naar het besluit van de Veiligheidsregio Gelderland-Midden om in verband met de privacy geen politie mee te sturen bij ambulance meldingen. Zelfs (bewust) niet naar een reanimatie. En dat terwijl de politie vrijwel altijd rond rijdt en regelmatig dichterbij is. Ik denk dat er een stuk regelmatiger ook de 6 minuten gehaald kunnen worden door dit soort besluiten te veranderen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #34 Gepost op: 12 juni 2012, 23:22:33
Als men zo zevert op de aanrijtijden mag men ook eens kritisch kijken naar het besluit van de Veiligheidsregio Gelderland-Midden om in verband met de privacy geen politie mee te sturen bij ambulance meldingen. Zelfs (bewust) niet naar een reanimatie. En dat terwijl de politie vrijwel altijd rond rijdt en regelmatig dichterbij is. Ik denk dat er een stuk regelmatiger ook de 6 minuten gehaald kunnen worden door dit soort besluiten te veranderen.

Ach, Politie is in de buitendorpen van de gemeente Ede, en ook weer met name in Harskamp,Otterlo en Wekerom is ongeveer net zo zeldzaam of zeldzamer als een ambulance.
1 politie auto voor Deelen, Harskamp, Lunteren, Otterlo, Wekerom en omstreken is al veel
Betreft een gebied van 20000 hectare en dan denken dat politie snel aanwezig is ???
Kunnen ze beter KMAR sturen is vaker in deze contreien aanwezig als politie.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #35 Gepost op: 13 juni 2012, 00:04:39
Geloof mij, ze zijn er best vaak ;). Binnen de gemeente Ede rijden bovendien altijd minimaal 2 noodhulp-auto's.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #36 Gepost op: 13 juni 2012, 02:19:54
Zo 2 hele noodhulpwagens voor een gemeente met meer als 100.000 inwoners!


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #37 Gepost op: 13 juni 2012, 06:02:47
Zo 2 hele noodhulpwagens voor een gemeente met meer als 100.000 inwoners!

En op ruim 32000 Hectare !


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #38 Gepost op: 13 juni 2012, 08:53:41
Wen er maar aan, in andere dorpen is het niet beter (in tegendeel  :-X).

Maargoed, dat leidt af van de discussie.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #39 Gepost op: 14 juli 2012, 18:38:27
Citaat
Ambulances in te veel gemeenten te laat
 

In 320 van de 415 gemeenten in Nederland komen de ambulances te vaak te laat bij levensbedreigende situaties. Dat blijkt uit een analyse van de aanrijtijden van 1,3 miljoen ambulanceritten in 2010 en 2011 door de researchredactie van RTL Nieuws.

 
Ambulances moeten bij levensbedreigende situaties binnen een kwartier ter plekke zijn. Afgesproken is dat ambulances in 95 procent van de gevallen binnen die norm blijven. In 77 procent van de gemeenten halen de ambulance-diensten die norm niet. Het ergst is de situatie in Millingen aan de Rijn in Gelderland. Daar kwam de ambulance bij maar liefst 83 procent van de ritten te laat.
 
'Elke seconde telt'
 
Volgens Roelf Breederveld van de Vereniging voor Traumachirurgie kan dat het verschil tussen leven en dood uitmaken. "Er zijn natuurlijk heel veel patiënten bij wie eerste hulp niet zo noodzakelijk is, althans niet binnen heel korte termijn. Maar er is een aantal patiënten waarbij eerste hulp op korte termijn noodzakelijk is. En dan denk ik echt aan de grotere ongevallen. Dan telt elke seconde.""
 
Landelijk norm niet gehaald
 
Landelijk gezien kwamen ambulances in Nederland bij 7 procent van de ritten te laat. In stedelijke gebieden halen ambulances de norm wel (95,5%) maar in niet-stedelijke gebieden niet. Daar lukt het bij 88,7% van de ritten. Met name gemeenten in Friesland, en kleine plaatsen in Brabant en Zeeland scoren erg slecht.
 
'Wonen op platteland is keuze'
 
Volgens voorzitter Hans Simons van Ambulancezorg Nederland nemen mensen die op het platteland wonen een bewuste risico. "Neem mijn eigen woonplaats: een klein dorp in Zeeland. Daar zal de gemiddelde ambulance aanrijtijd langer zijn dan 15 minuten. Dat weet ik, daar ben ik me van bewust en het zou niet reëel zijn om in die gemeenschap op die plek een ambulance te plaatsen. Dat zou te kostbaar zijn en daar zou te weinig werk voor zijn. "
 

http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2012/07_juli/14/binnenland/ambulances-in-veel-gemeenten-te-laat.xml

Ik sta hier toch wel een beetje van te kijken moet ik eerlijk zeggen. Dat je in de uithoeken te laat kan zijn dat snap ik nog, maar ik woon in een gemeente die een eigen post heeft en daar is ruim 11% te laat en ook de gemeente om de mijne heen daar is een hoog percentage van te laat komen. Echter wat de voorzitter zegt vind ik ook wel een erg vreemde uitspraak. Er word juist zoveel geinvesteerd dat mensen buiten de randstad gaan werken en wonen, en dan is het hun eigen keus dat ze geen ambu op tijd hebben?
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v