Rechercheteam brandstichtingen Laren/Blaricum houdt verdachte aan 13-05-2012

Auteur Topic: Rechercheteam brandstichtingen Laren/Blaricum houdt verdachte aan 13-05-2012  (gelezen 11580 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Evert25

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 291
  • 112 daar red je levens mee
p2kflex
16:56:41 16-05-12GROUP-1Verdachte van brandstichtingen in Laren blijft 14 dagen langer vastzitten. Onderzoek gaat voort, gericht op meerdere branden in de regio. Woordvoering OM Amsterdam.
0733404Politie Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek (Persinfo)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Verdachte uit Laren vast voor rietenkapbranden

EEMNES - De politie heeft een verdachte opgepakt voor de reeks brandstichtingen in huizen met rieten kappen in Eemnes en omgeving. Het is een man van 31 uit Laren.


Behalve in Eemnes werd het afgelopen half jaar ook brand gesticht in huizen met een rieten kap in Blaricum en Laren. Een speciaal rechercheteam is sinds november vorig jaar bezig met het onderzoek naar de branden. In overleg met het Openbaar Ministerie (OM) in Amsterdam besloot het team zondagavond tot aanhouding van de Laarder. Voor welke branden de opgepakte verdachte verantwoordelijk is, is nog niet duidelijk. De politie benadrukt dat het onderzoek in volle gang is.

Half november werd al een 15-jarige verdachte aangehouden, maar die bleek niets met de brandstichtingen te maken te hebben. De politie heeft de afgelopen maanden hulp aangeboden gekregen van een grote groep vrijwillige burgerrechercheurs. Die leverden uiteenlopende informatie en tips die meegenomen zijn in het onderzoek. In dat onderzoek wordt ook gekeken naar een verband met de eerdere branden in rieten daken in de regio Amersfoort.


http://www.dichtbij.nl/eemland/regio/artikel/2341753/-verdachte-uit-laren-vast-voor-rietenkapbranden.aspx


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Peter, dit voelt niet goed, zeker niet voor jou....  :'(


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Poeh, triest nieuws zeg.  Doet de naam van dit mooie vak neem eer aan als dit waarheid blijkt te zijn  :'(
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Peter, dit voelt niet goed, zeker niet voor jou....  :'(
Daar heb je gelijk in Henk, ik vermoed dat dit een grote impact heeft op de collega,s van Laren maar ik denk dat ook bij ons de nodige vraagtekens zijn. Ookal omdat wij een aantal branden voor de kiezen hebben gekregen. Waaronder dit jaar de zeer grote brand aan de Nieuweweg, en uiteraard de zeer grote brand in Laren. Ik vermoed ook dat wij morgenavond meer zullen horen tijdens de oefenavond.

Het is een erg vreemd gevoel. Je hoort het wel eens in de landelijke media, maar dan is het een ver van je bed show. Nu is het erg dichtbij gekomen, en heb een aantal branden zelf moeten blussen, dat is het meest bizarre gevoel wat ik er nu zelf heb.
Ik hoop voor de collega,s in Laren dat de politie op een verkeerd spoor zit, wellicht tegen beter weten in gezien de persberichten van de afgelopen dagen :-\
Ik kan alleen maar de collega,s van Laren ontzettend veel sterkte wensen in deze lastige tijd.

Poeh, triest nieuws zeg.  Doet de naam van dit mooie vak neem eer aan als dit waarheid blijkt te zijn  :'(

Klopt, dit zal een smet op ons mooie vak werpen. Maar ik hoop dat de mensen/media vooral het korps Laren hier los van zullen zien. Het korps Laren kan hier totaal niets aan doen, en ik hoop echt dat zij buiten schot worden gehouden. Als alles waarheid blijkt te zijn, is dit een eenmansactie, wat de brandweer absoluut niet aangerekent mag worden.


Jaap 42

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Een brandweerman heeft meestal een mobiele telefoon bij zich.Dan kunnen ze toch redelijk snel nagaan met de huidige techniek waar die man was op het moment van de brandstichtingen. Opmerkelijk dat het dan zo lang heeft geduurd totdat de mogelijke dader gepakt werd. Of de betrokken figuur heeft het mobieltje thuis laten liggen maar dat is al verdacht,het is in ieder geval moeilijker te bewijzen dat hij op de bewuste tijdstippen op de plekken was.
Het kan natuurlijk ook zijn dat er op een of andere manier is samengewerkt met nog een figuur.


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Ik wist niet dat speculaas nu in al zulke hoeveelheden te koop was?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Een brandweerman heeft meestal een mobiele telefoon bij zich.Dan kunnen ze toch redelijk snel nagaan met de huidige techniek waar die man was op het moment van de brandstichtingen. Opmerkelijk dat het dan zo lang heeft geduurd totdat de mogelijke dader gepakt werd. Of de betrokken figuur heeft het mobieltje thuis laten liggen maar dat is al verdacht,het is in ieder geval moeilijker te bewijzen dat hij op de bewuste tijdstippen op de plekken was.
Het kan natuurlijk ook zijn dat er op een of andere manier is samengewerkt met nog een figuur.
Het heeft geen zin om allerlei spannende complot verhalen te verzinnen, zolang er geen meer informatie beschikbaar is, zullen ook wij af moeten wachten van hoe het een en ander gegaan is.
Als brandweerman heb ik eigenlijk nooit mijn telefoon bij me, als ik al moet bellen doe ik dit via de telefoon van het voertuig. Dus jouw bewering dat brandweermensen meestal een telefoon bij zich hebben snijdt ook geen hout.
Nogmaals, we gaan hier niet zitten speculeren. Wij zitten er bovenop aangaande deze hele kwestie, zodra er meer informatie beschikbaar is zullen we dat echt hier plaatsen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Verdachte rietenkapbranden rond Eemnes langer vast  
EEMNES - De 31-jarige man uit Laren, die zondag is aangehouden voor een reeks rietkapbranden in de omgeving van Laren en Eemnes, blijft langer vastzitten. Dat heeft de rechter-commissaris besloten.

De serie branden begon in november vorig jaar. Nadat een eerste politieonderzoek niets opleverde, ging een grote groep vrijwillige
burgerrechercheurs aan het werk. Dat leidde tot de aanhouding van de verdachte.

Volgens buurtgenoten gaat het om een 31-jarige brandweerman, maar dat wil Justitie niet bevestigen. Het onderzoek gaat door en meer aanhoudingen zijn niet uitgesloten.


http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/805255?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Brandstichtingenverdachte Laren 90 dagen vast
LAREN - De 31-jarige Laarder die 13 mei werd aangehouden als hoofdverdachte in een serie brandstichtingen in Laren en Blaricum blijft 90 dagen in voorarrest.

Dit heeft de raadkamer van de Amsterdamse rechtbank vrijdag besloten. Er zijn voldoende verdenkingen tegen de voormalige brandweerman om hem vast te houden.
http://www.gooieneemlander.nl/regionaal/gooivechtstreek/article15856373.ece/Brandstichtingenverdachte-Laren-90-dagen-vast