Achtervolgingen door de politie

Auteur Topic: Achtervolgingen door de politie  (gelezen 307341 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #360 Gepost op: 27 mei 2013, 14:22:41
Citaat van: Jerommeke link=msg=1165978 date=1369442582
In het kader van ''kritisch kijken'' & doel-middel-resultaat....

Een noodhulpauto van 40.000 a 50.000 euro total-loss rijden om een gestolen Kadet van pakweg 250 euro aan de kant te krijgen  ::) :-\
Foutje kan gebeuren, maar dit zijn toch dingen waar wel over gepraat wordt mag ik hopen....

Leuke start van een discussie die uiteindelijk dus helemaal niet gaat over een kosten/baten analyse.

De reden om de discussie te starten is goed, maar de manier waarop je hem begonnen bent is op z'n zachtst gezegd een weinig ongelukkig.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #361 Gepost op: 27 mei 2013, 16:44:20
Citaat van: Diamondback link=msg=1166871 date=1369657361
Leuke start van een discussie die uiteindelijk dus helemaal niet gaat over een kosten/baten analyse.

De reden om de discussie te starten is goed, maar de manier waarop je hem begonnen bent is op z'n zachtst gezegd een weinig ongelukkig.

Ik denk/vind wel dat je dit mee moet nemen... Dezelfde reden dat er met dienstauto's nauwelijks op scooters gejaagd wordt, omdat de kans op schade (én letsel) groter is als het resultaat. Schade verhalen van een total-loss gereden dienstvoertuig op de niet stoppende verdachte gaat hem in Nederland ook niet worden.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

piet60

• vkr-pop
  • Senior gebruiker
Reactie #362 Gepost op: 4 november 2013, 11:59:39
Samenvoeging topics

Citaat
ma 04 nov 2013, 11:30
|
Benzinedief gepakt na wilde achtervolging  

GEMONDE/VEGHEL -
Een benzinedief is maandagochtend op de A50 bij Veghel aangehouden na een wilde achtervolging door de politie en een pompbediende. De verdachte stopte op de snelweg nadat zijn auto was geramd door een politieauto. Beide auto's zijn met schade van de snelweg getakeld. De politie heeft dat gemeld.
 De verdachte tankte zonder te betalen bij een pomp in Gemonde. De pompbediende ging achter de dief aan en zette ook de politie op het juiste spoor. Tijdens de achtervolging door verschillende dorpen werd onder andere een hek geramd.

Nadere gegevens ontbreken nog.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/22028062/__Wilde_jacht_benzinedief__.html
Eerlijk gezegd vind ik het middel erger dan de kwaal. Weer de zoveelste en weer schade op kosten vd belastingbetaler. Er zijn toch andere middelen zoals beeld materiaal van cameras, kenteken opvragen en bestuurder bezoekje brengen met een gepeperde rekening. Er is al eens een onschuldig SO gevallen door zo een dief te willen pakken, één teveel.

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #363 Gepost op: 4 november 2013, 12:02:56
Dan begint het al met overal GOEDE camera's op te hangen, anders is bewijs gewoon moeilijk en heterdaad het beste middel, mits de risico's niet te hoog worden.

AureliusM

• Senior gebruiker
  • A'dam
Reactie #364 Gepost op: 4 november 2013, 12:03:12
Citaat van: piet60 link=msg=1216986 date=1383562779
Eerlijk gezegd vind ik het middel erger dan de kwaal. Weer de zoveelste en weer schade op kosten vd belastingbetaler. Er zijn toch andere middelen zoals beeld materiaal van cameras, kenteken opvragen en bestuurder bezoekje brengen met een gepeperde rekening. Er is al eens een onschuldig SO gevallen door zo een dief te willen pakken, één teveel.

Diefstal heterdaad. Moeilijk om die niet te willen pakken.

Panter

• Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
Reactie #365 Gepost op: 4 november 2013, 12:04:28
En als er getankt wordt met valse kentekenplaten? Niet betalen voor je benzine is meestal niet het enige strafbare feiten dat bepaalde personen op hun kerfstok hebben staan.

Of anders de pomphouder die er achteraan rijdt vertellen dat je de verdachte niet wil achtervolgen? Succes daarmee...

TDMdR

• Senior gebruiker
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #366 Gepost op: 4 november 2013, 12:05:28

En jij denkt dat ze met hun eigen kenteken gaan tanken...

Het blijft natuurlijk altijd afwegen hoe ver je gaat, maar het simpel op kenteken achterhalen van de verdachte zit er meestal niet in. Ik zie meer in de maatregelen die je ziet langs de Peage. Een fysieke belemmering om weg te rijden als je niet betaald hebt.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #367 Gepost op: 4 november 2013, 12:06:36
Er zijn toch andere middelen zoals beeld materiaal van cameras, kenteken opvragen en bestuurder bezoekje brengen met een gepeperde rekening. Er is al eens een onschuldig SO gevallen door zo een dief te willen pakken, één teveel.

En wie krijgt de bon als 't een vals kenteken is. Vergeet niet dat degelijke incidenten vaak niet het enige is. Iemand die tankt zonder te betalen doet dat vaak met valse platen (2de misdrijf). Dan is de vraag wat zo iemand allemaal nog meer op z'n kerfstok heeft staan. Meestal niet zo veel waarschijnlijk, maarja, je zou maar net die gestolen auto laten gaan waar 's nachts een plofkraak mee gepleegd wordt.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #368 Gepost op: 4 november 2013, 12:18:14
Deze discussie komt steeds weer terug. Eerlijk gezegd dacht ik aan het dodelijke ongeval in Den Haag vorige week met die scooter, toen ik de titel van het item las.

Want ook dat is een vraag: welke risico's op letsel bij de achtervolgde neem je? Probeer je iemand die zonder helm rijdt klem te rijden ook al is het enige dat nog vast staat een overtreding wegens geen kenteken en/of verzekering of helm? Of doe je dat pas als iemand echt van misdrijven wordt verdacht en is het risico voor de gemeenschap groter als je hem laat gaan dan het risico voor de achtervolgde om hem te stoppen?

Ik weet hoe gevoelig dit onderwerp ligt dus alsjeblieft, dit is geen kritiek van een nukubu maar slechts een vraag. :)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #369 Gepost op: 4 november 2013, 12:30:28
Tsja, we zien in Nederland de laaste jaren natuurlijk al een redelijke trend ontstaan v.w.b. het gebruik van snelle voertuigen waar de Nederlandse politie niet tegen op kan boksen.
Ten eerste omdat ''we'' niet willen dat de politie met 250 kilometer per uur achter een auto aan zit die weigert te stoppen en ten tweede omdat de fysieke mogelijkheden nog steeds ontbreken.

Ik ben van mening dat je ''boeven'' niet de kans moet geven (of ze laten denken) dat ze er mee weg komen omdat de politie toch wel afhaakt. Er zijn zát voorbeelden van bekende criminelen die, als de politie er dan eenmaal achterzit, grote risico's gaan nemen zodat de politie wel moet afhaken.

Zelf doe ik, met een dienstauto, al niets tegen brommer/scooterrijders voor ''simpele'' overtredingen. Pleegt die zelfde scooterrijder een overval dan ligt de lat natuurlijk weer anders (hoger).
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !