Ik ga met vele van de voorstellen hierboven mee, en voeg nog dit toe (ik laat de beoordeling van of het realistisch is even buiten beschouwing - en de groeten van James B.
):
- Vanuit een politiewagen (mag wel een SUV zijn) op korte afstand een harpoen met krachtige uitklapbare weerhaken in de kofferbak/achterklep van de achtervolgde auto schieten en dan in de ankers gaan (moderne variant van Lucky Luke?). Nadeel: te duur voor normale wagens, en het landgebied afdekken kan alleen als je vele van die wagens hebt...
- Variant: harpoen uit zijkant van politieauto in zijkant achtervolgde auto, verder als hierboven.
- Variant: harpoen voorzien van door bemanning politiewagen activeerbaar reservoir met snel bedwelmend gas, en/of flash/bang-granaat, al naar gelang het beoogde effect.
- Spijkermat uit zijkant politiewagen afschieten voor wielen van achtervolgde auto
- Heftruck met 500pk (hoe die werkt spreekt voor zichzelf
)
- (OK, die heb ik uit Dr. No
:) Helicopter met sterke magneet. Werking ietwat beperkt bij viaducten, tunnels en portalen.
- Vroeger werden er nog wel kraaiepootjes gestrooid, althans in de literatuur. Wellicht een goedkopere oplossing dan spijkermatten maar ook iets minder goed controleerbaar.
Afgezien van technische hulpmiddelen, nog even het volgende: het hoofdprobleem bij achtervolgingen in Nederland, zeker de Randstad, is en blijft het drukke (tot zeer drukke) overige verkeer, dat je niet op ongewenste wijze in de achtervolging of de effecten daarvan wil betrekken. Aangezien dit verkeer niet op de benodigde korte termijn geheel te controleren is (even een wegvak leegruimen stuit op praktische bezwaren, even stopzetten kennelijk ook) is het dus zaak de achtervolgde van het overige verkeer te isoleren. Daarbij valt vooral te denken aan isolatie naar voren en opzij - naar achteren is minder belangrijk, daar zit al minstens een politiewagen. Als het verkeer niet erg dicht is kan de "boxing-in" methode goed werken, maar daar heb je minstens 3-4 (stevig gebouwde) wagens voor nodig (persoonlijk zou ik daarbij liever een Pathfinder rijden dan een Touran). Probleem is dat dit in het dichte NL verkeer wel eens niet mogelijk zou kunnen zijn, en dat je er alleen van achteren bij kan. Dus verdient een methode die van achteren werkt maar wel de nodige afstand tussen de achtervolgde en het overige verkeer (voornamelijk naar voren en opzij) bewaart en liefst zelfs groter maakt, verweg de voorkeur. (Zie mijn eerste idee boven).