Stichting Landelijke SOS Alarm Hulpdienst en 112app

Auteur Topic: Stichting Landelijke SOS Alarm Hulpdienst en 112app  (gelezen 56382 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #140 Gepost op: 28 september 2013, 15:13:34
Citaat van: Red link=msg=1205105 date=1380372865
Ik juich burger initiatieven altijd toe, mits goed uitgevoerd. En, zoals ik herhaaldelijk al aangeef, dat is hier gewoon (nog) niet het geval.

Dat er daarbij een achterliggende oorzaak omtrent geld, managers en andere feiten is bij de drie huidige hulpverleningsdiensten doet niets af aan het feit dat dit concept dan wel goed uitgevoerd dient te worden. Maar ik begrijp dat er vanuit jou in ieder geval geen reactie komt op de overige aangedragen punten.

Uiteraard ben ik dat met je eens. Wij staan allebei het burgerintiatief toe te juichen. Ik vind het nu te prematuur om het af te serveren omdat het wel een eerlijke kans moet krijgen om daadwerkelijke de 20.000 hulpverleners te werven waarna men met professionele hulpverleners goed wil bekijken welke bezwaren er zijn en hoe ze kunnen worden weggenomen.

Voor mij is het onacceptabel als burgerhulpverleners de professionele hulpverleners in de weg lopen. Ze moeten een aanvulling zijn en zeker geen vervanging.

HartslagNU schiet ik zonder pardon af omdat ze gewoon operationeel zijn en bij iedereen door de strot gedrukt zijn, zowel bij de professionele hulpverleners als bij de burgers. Schijnbaar kan de broeder en de diender dat goed verdragen als ze ineens geconfronteerd worden met een paar burgers met de AED onder de arm.

Daarom vind ik het vreemd dat professionele hulpverleners die nog de vraag gaan krijgen vanuit deze stichting om actief mee te denken hier heel veel moeite mee hebben.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #141 Gepost op: 28 september 2013, 15:19:19
Citaat van: ambukampen link=msg=1205109 date=1380374007
Vraagje aan 024,

Gezien jou reacties begin ik mij af te vragen of je misschien aandelen hebt in deze organisatie  098uo

Het is toch van de zotte dat als je een bepaalde aandoening hebt in dit land, en je wilt graag dat professionele hulpverleners dit ook weten als je iets overkomt, je daar 10 euro voor moet betalen. Kan deze organisatie garanderen dat hulpdiensten mensen alarmeerde als je iets overkomt? Nee dat kunnen ze nu niet garanderen. Het is aan de meldkamers of ze burger hulpverlening inschakelen, dit is nu ook zo bij de AED allert.  ::)

Ik heb geen aandelen in deze organisatie.

Er is wel meer van de zotte in dit land als je bepaalde aandoeningen hebt. Het is ook van de zotte dat mensen die financieel amper het hoofd nog boven water kunnen houden een extra rekening van 350 euro krijgen omdat de ambulance hulp kwam verlenen na een dom ongelukje.

Het is ook van de zotte dat er ambulancemanagers via de media roepen dat het wonen in de provincie op eigen risico is waardoor het mogelijk is dat je langer dan 15 minuten moet wachten op een ambulance.

Deelnemen aan deze stichting is vrijblijvend, niemand wordt gedwongen een kaartje te kopen of zich aan te melden als vrijwilliger. Als burgers in bepaalde gebieden vinden dat ze wel moeten deelnemen en betalen om samen de eerste hulpverlening te organiseren is dat prima.

In Amsterdam hoef je het niet te doen, in diverse dorpjes in de provincie kan het wel eens bijzonder nuttig zijn.

De politie kan de burgers niets garanderen, de RAV kan de burgers niets garanderen, de brandweer kan de burgers niet garanderen. Waarom moet deze stichting wel de burgers iets kunnen garanderen?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #142 Gepost op: 28 september 2013, 15:28:44
Citaat van: 024 link=msg=1205110 date=1380374014

Voor mij is het onacceptabel als burgerhulpverleners de professionele hulpverleners in de weg lopen. Ze moeten een aanvulling zijn en zeker geen vervanging.
En gisteren liep je nog te verkondigen dat als de brandweer een slachtoffer uit een woning had gehaald, wij die maar over moesten dragen aan die burgerhulpverlener zodat wij verder met het blussen konden.
Citaat van: 024 link=msg=1204803 date=1380278012
Vermoedelijk probeer je mij iets duidelijk te maken? Als ik mijn citaat goed lees staat er "als de brandweer een slachtoffer uit de woning haalt kan een burger eerste hulp verlenen."

Hopelijk kunnen burgers met de vierde hulpdienst in Nederland het verstandelijk vermogen nog iets opkrikken van de hulpverleners. Veel burgers begrijpen vast wel dat een slachtoffer dat uit de woning gehaald is daarna op straat ligt.

Dit soort intiatieven zijn ook belangrijk voor de politie. Ik vind het nog steeds bezopen dat de politie in Amsterdam geen tijd heeft voor aangifte of het oplossen van diefstallen terwijl ze tijd verknoeien aan AED hulpverlening en reanimaties.

De AED hulpverlening kan iedere burger, een gejatte telefoon of laptop terug bezorgen bij de rechtmatige eigenaar kan alleen de politie.
En een dag later ga je iets geheel anders beweren. En mag men niet dienen als vervanging van de professionele hulpverlener. En mogen ze ons niet in de weg lopen ???


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #143 Gepost op: 28 september 2013, 15:42:45
Citaat van: Peter71 link=msg=1205113 date=1380374924
En gisteren liep je nog te verkondigen dat als de brandweer een slachtoffer uit een woning had gehaald, wij die maar over moesten dragen aan die burgerhulpverlener zodat wij verder met het blussen konden.En een dag later ga je iets geheel anders beweren. En mag men niet dienen als vervanging van de professionele hulpverlener. En mogen ze ons niet in de weg lopen ???

Jazeker, dat is geen vervanging van de brandweerman maar ontlasting van de brandweerman. Die EHBO toepassen tot de ambulancedienst ter plaatse is kan een burger ook doen, zodra de ambulancedienst ter plaatse is hoort de burgerhulpverlener ogenblikkelijk te vertrekken mits de ambulanceverpleegkundige hem vraagt om iets vast te houden of te doen.

De burgerhulpverlener die buiten op straat eerste hulp aan het verlenen is aan het slachtoffer loopt ook niemand in de weg. Als de brandweer daar had gezeten om eerste hulp te verlenen moeten de overige hulpverleners ook om je heen lopen.

Bij een woningbrand kan een brandweerman genoeg dingen doen die niemand anders kan of is de brand gelijk uit zodra je het slachtoffer uit de brandende woning hebt gehaald?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #144 Gepost op: 28 september 2013, 15:43:58
Citaat van: Marnix link=msg=1205106 date=1380372952
Misschien is het handiger om te werken naar alarmeringsvorm waarbij in één keer alle georganiseerde burgerhulpverlening wordt gealarmeerd...

Marnix,

Wil jij even rammelen in Den Haag op het Leeghwaterplein ;). Zie mijn eerdere opmerkingen in dit topic.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #145 Gepost op: 28 september 2013, 15:51:12
Citaat van: 024 link=msg=1205118 date=1380375765
Jazeker, dat is geen vervanging van de brandweerman maar ontlasting van de brandweerman. Die EHBO toepassen tot de ambulancedienst ter plaatse is kan een burger ook doen, zodra de ambulancedienst ter plaatse is hoort de burgerhulpverlener ogenblikkelijk te vertrekken mits de ambulanceverpleegkundige hem vraagt om iets vast te houden of te doen.

De burgerhulpverlener die buiten op straat eerste hulp aan het verlenen is aan het slachtoffer loopt ook niemand in de weg. Als de brandweer daar had gezeten om eerste hulp te verlenen moeten de overige hulpverleners ook om je heen lopen.

Bij een woningbrand kan een brandweerman genoeg dingen doen die niemand anders kan of is de brand gelijk uit zodra je het slachtoffer uit de brandende woning hebt gehaald?
Op het moment dat wij een slachtoffer in handen hebben is voor ons de zorg over een slachtoffer begonnen. En zetten wij die zorg door tot de collega's van de ambulancedienst die taak over nemen van ons. Ik heb je ookal uitgelegt dat wij direct voor extra mensen zorgen zodat die brand ook aangepakt gaat worden, dat is het mooie van teamwork en het in kunnen zetten van meer teams.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #146 Gepost op: 28 september 2013, 15:56:53
Citaat van: Peter71 link=msg=1205123 date=1380376272
Op het moment dat wij een slachtoffer in handen hebben is voor ons de zorg over een slachtoffer begonnen. En zetten wij die zorg door tot de collega's van de ambulancedienst die taak over nemen van ons. Ik heb je ookal uitgelegt dat wij direct voor extra mensen zorgen zodat die brand ook aangepakt gaat worden, dat is het mooie van teamwork en het in kunnen zetten van meer teams.

Het is nog mooier dat die teams paraat blijven voor een andere inzet omdat er een paar EHBO'ers het slachtoffer verder kunnen opvangen. Gezien de bezuinigingsdrift bij de brandweer en het minder beschikbaar hebben van voertuigen, posten en mensen is het toch prettige dat georganiseerde burgers kunnen helpen.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #147 Gepost op: 28 september 2013, 15:59:09
Citaat van: Peter71 link=msg=1205123 date=1380376272
Op het moment dat wij een slachtoffer in handen hebben is voor ons de zorg over een slachtoffer begonnen. En zetten wij die zorg door tot de collega's van de ambulancedienst die taak over nemen van ons. Ik heb je ookal uitgelegt dat wij direct voor extra mensen zorgen zodat die brand ook aangepakt gaat worden, dat is het mooie van teamwork en het in kunnen zetten van meer teams.

Dat is geweldig dat het jullie lukt om direct voor extra brandweermannen te zorgen. De brandweerkorpsen in sommige dorpen mogen blij zijn als alle vrijwilligers op komen dagen bij een brandmelding omdat er werkgevers zijn die geen toestemming geven aan hun personeel om onder diensttijd uit te rukken.

Als ze extra personeel ter plaatse willen hebben moet het uit een grotere stad in de regio komen.

Ik kan me prima voorstellen dat in die gebieden de burgerhulpverlening bijzonder op prijs wordt gesteld terwijl er in bijvoorbeeld in Nijmegen mogelijk geen behoefte aan is omdat ze bij iedere brand uitrukken met een heel circus brandweerwagens vol beroepspersoneel vanaf Dukenburg en de hoofdkazerne.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #148 Gepost op: 28 september 2013, 16:00:40
Citaat van: RemRoof link=msg=1205126 date=1380376613
Het is nog mooier dat die teams paraat blijven voor een andere inzet omdat er een paar EHBO'ers het slachtoffer verder kunnen opvangen. Gezien de bezuinigingsdrift bij de brandweer en het minder beschikbaar hebben van voertuigen, posten en mensen is het toch prettige dat georganiseerde burgers kunnen helpen.

RemRoof
Die bezuinigingsdrift heerst enkel bij een paar figuren die zich manager mogen noemen op de een of andere manier. En voor de rest totaal geen kaas hebben gegeten van het brandweervak. ::)


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #149 Gepost op: 28 september 2013, 16:03:29
Citaat van: Peter71 link=msg=1205129 date=1380376840
Die bezuinigingsdrift heerst enkel bij een paar figuren die zich manager mogen noemen op de een of andere manier. En voor de rest totaal geen kaas hebben gegeten van het brandweervak. ::)

Daar zijn wij het over eens, maar het geven blijft dat jij minder collega's, voertuigen etc. hebt, zie ook de andere topics. In dat licht moet er dan een keuze gemaakt worden. Dan vind ik georganiseerde burgerondersteuning een sjieke oplossing. Wellicht kan het zelfs kleinschaliger, door bijvoorbeeld het rode kruis in jullie dorp hierbij te betrekken.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.