Stichting Landelijke SOS Alarm Hulpdienst en 112app

Auteur Topic: Stichting Landelijke SOS Alarm Hulpdienst en 112app  (gelezen 56381 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #150 Gepost op: 28 september 2013, 16:07:28
Citaat van: 024 link=msg=1205128 date=1380376749
Dat is geweldig dat het jullie lukt om direct voor extra brandweermannen te zorgen. De brandweerkorpsen in sommige dorpen mogen blij zijn als alle vrijwilligers op komen dagen bij een brandmelding omdat er werkgevers zijn die geen toestemming geven aan hun personeel om onder diensttijd uit te rukken.

Als ze extra personeel ter plaatse willen hebben moet het uit een grotere stad in de regio komen.

Ik kan me prima voorstellen dat in die gebieden de burgerhulpverlening bijzonder op prijs wordt gesteld terwijl er in bijvoorbeeld in Nijmegen mogelijk geen behoefte aan is omdat ze bij iedere brand uitrukken met een heel circus brandweerwagens vol beroepspersoneel vanaf Dukenburg en de hoofdkazerne.
Je gaat voorbij aan het geen wat ik je duidelijk probeer te maken. En maakt er weer en heel verhaal van. De feiten liggen zoals ik ze heb verteld, en wat zelfs door deze stichting wordt ondersteunt. Deze burgerhulpverleners zijn niet ter vervanging van de professionele hulpverlening. Dus gaan ook geen hulpverleners/brandweermensen vervangen als zij de hulpverlening al gestart zijn.


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #151 Gepost op: 28 september 2013, 17:01:45
Volgens mij is zo dat ieder zijn eigen taak heeft en indien nodig even bijspringt bij een andere taak in afwachting van voldoende capacitieit. Een ambulancechauffeur die zijn auto even fend-off zet, een brandweerman die een slachtoffer helpt en een politieman die een persoon uit een brande auto helpt: geen van allen doen ze dat omdat ze zich vervelen of omdat ze er achter komen dat ze toch eigenlijk het verkeerde vak hebben geleerd. Dus als politie, brandweer, gewondenzorg ter plaatse komen concentreer je je weer op je eigen taak. Lijkt me.
CN NRK


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #152 Gepost op: 28 september 2013, 17:29:40
Citaat van: Peter71 link=msg=1205133 date=1380377248
Je gaat voorbij aan het geen wat ik je duidelijk probeer te maken. En maakt er weer en heel verhaal van. De feiten liggen zoals ik ze heb verteld, en wat zelfs door deze stichting wordt ondersteunt. Deze burgerhulpverleners zijn niet ter vervanging van de professionele hulpverlening. Dus gaan ook geen hulpverleners/brandweermensen vervangen als zij de hulpverlening al gestart zijn.

Simpel toch als je het slachtoffer overdraagt aan de burger met een EHBO diploma hoef jij als brandweerman helemaal de eerste hulpverlening niet op te starten. De burger start gewoon de eerste hulpverlening op tot de medische professionals ter plaatse zijn.

Als de ambulancebroeders al klaar staan draag je het slachtoffer ook direct over. Het hoeft ook geen probleem te zijn om het gelijk over te dragen aan een gelijkwaardige eerste hulpverlener (de burger met EHBO diploma).


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #153 Gepost op: 28 september 2013, 20:17:05
Citaat van: 024 link=msg=1205164 date=1380382180
Simpel toch als je het slachtoffer overdraagt aan de burger met een EHBO diploma hoef jij als brandweerman helemaal de eerste hulpverlening niet op te starten. De burger start gewoon de eerste hulpverlening op tot de medische professionals ter plaatse zijn.

Als de ambulancebroeders al klaar staan draag je het slachtoffer ook direct over. Het hoeft ook geen probleem te zijn om het gelijk over te dragen aan een gelijkwaardige eerste hulpverlener (de burger met EHBO diploma).
Ik hou ermee op. Op de een of andere manier dringt het allemaal niet door. Zinloos deze discussie.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #154 Gepost op: 28 september 2013, 20:20:03
Citaat van: René van der Helm link=msg=1205092 date=1380371215
024 ik snap niet dat je in deze discussie je zo naïef opstelt.
Non-profit, stichting, geen winstoogmerk, wil allemaal niet zeggen dat er niets verdient wordt aan deze dienst.
Omdat het een dienst is (jaarlijks een kaartje kopen en bij je hebben) die in de praktijk zelden of nooit gebruikt gaat worden is het een goed verdienmodel.
Alle gelden gaan naar de stichting, dat klinkt goed. De directeur wordt uiteraard betaald door de stichting. Hoeveel?
Kan elk slachtoffer rekenen op deze hulpverleners? Nee, alleen sponsoren (kaarthouders) van de stichting.

Inderdaad, ideele stichtingen en verenigingen zoals de Kon Ned Ver EHBO, Het Nederlandse Rode Kruis en Reddingsbrigades Nederland etc. verlenen allemaal hulp zonder betaling te verlangen en zonder aanziens des persoons. dat is bij een deelname/contributieregeling wel iets anders.....
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #155 Gepost op: 28 september 2013, 21:01:50
Citaat van: 024 link=msg=1205164 date=1380382180
Als de ambulancebroeders al klaar staan draag je het slachtoffer ook direct over. Het hoeft ook geen probleem te zijn om het gelijk over te dragen aan een gelijkwaardige eerste hulpverlener (de burger met EHBO diploma).
Voordat je er weer over begint, ik bedoel onderstaande absoluut niet denigrerend:

Dan moet je wel zeker weten dat je de burger met ehbo diploma kan zien als gelijkwaardige eerste hulpverlener. Zoals bij andere netwerken kan iedereen het aanmeldingsformuliertje invullen. Ik vraag me af of er controle plaats vind om te kijken of iemand dit naar waarheid heeft ingevuld, dat lijkt me niet als ze heel snel 20.000 aanmeldingen willen hebben.

Als brandweerman weet je dat je in ieder geval een bepaalde opleiding hebt gehad, en zeker bij branden krijgen zij zeer regelmatig te maken met mensen met rookvergiftiging en brandwonden. Ik kan me voorstellen dat hun actuele kennis op dat gebied een stuk hoger is als de ehboér die het vroeger ooit in een presentatie of lotusoefening langs heeft zien komen.

Daarmee wil ik de ehboér dus niet te kort doen, hij zal vast kennis en kunde hebben, maar om hem gelijk de stempel "gelijkwaardige eerste hulpverlener" te willen geven?.... Ja hij heeft misschien hetzelfde diploma, maar dat wil echt niet alles zeggen.

Daarnaast ga je wederom voorbij aan het feit dat de SOS alarm hulpdienst zichzelf propagandeert dat je hulp dient te verlenen TOT de standaard hulpverleners er zijn.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #156 Gepost op: 28 september 2013, 21:09:21
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1205192 date=1380392403
Inderdaad, ideele stichtingen en verenigingen zoals de Kon Ned Ver EHBO, Het Nederlandse Rode Kruis en Reddingsbrigades Nederland etc. verlenen allemaal hulp zonder betaling te verlangen en zonder aanziens des persoons. dat is bij een deelname/contributieregeling wel iets anders.....

Reddingsbrigades krijgen nog steeds in sommige gemeentes subsidie, de EHBO en Rode Kruis zie ik nooit hulp verlenen, als ze het doen is het vaak evenementenhulpverlening waar ze gewoon een factuurtje voor sturen.

HartslagNU en Hartveilig Wonen hoeven geen fondsen te werven omdat het indirect gefinancierd kan worden met belasting-/zorgpremiegeld.

Ondanks dat elke Nederlander maandelijks meer dan 100 euro moet afdragen voor de zorgverzekering is de hulp van de ambulance ook niet gratis. Het zorgt dat je 350 euro extra mag betalen (wettelijk verplicht eigen risico).

Dat tientje betalen voor een EHBO-er is financieel best aantrekkelijk als je een keertje valt en een voorbijganger de ambulancedienst belt die je voor de zekerheid even wil nemen.


Loesje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #157 Gepost op: 28 september 2013, 21:09:52
Ik heb niet deze hele topic gelezen. Alleen als burger het filmpje bekeken.

Mijn bedenkingen:
-   Privacy waarborg van mensen
-   Je koppelt twee dingen samen ( persoonlijke alarm kaart, en burgers inschakelen)
-   Krijg je geen massa aanloop bij een incident.

Ik zou zeggen: Best een goed idee! Ben zelf EHBO-er en werk in de zorg. Maar hou de coördinatie bij Brandweer, Ambulance, en Politie. Ik woon zelf op een gunstige plek, de hulpverleners zijn hier snel. Sterker nog, geen dag gaat voorbij of ik hoor geen sirene. Hier lijkt het mij overbodig. Waar mogelijk de hulpverleners minder snel aanwezig kunnen zijn, kun je gebruik maken van burger hulpdiensten.

Ik zie een systeem: Je meld je aan als extra hulpverlener bij de plaatselijke brandweer, politie en ambulance. ( EHBO diploma en reanimatie verplicht)  Zij bekijken of je indien nodig een toegevoegde waarde kan betekenen. Kan ook liggen in ramptoeristen weg jagen. (Speciaal jasje mee krijgen) Reanimeren, slachtoffers opvangen enz.

Mijn advies: Samenwerken prima, maar wel op persoonlijke afroep. ( weet wie je waar voor vraagt?) Ik werk zelf met terminaal zieke mensen, en kan goed tegen mensen die overleden zijn. Niet iedereen kan daar tegen.  Een pedagoge in de buurt, die kinderen wilt bijstaan bij een ongeval prima, als dat gevraagd wordt. Maar neem persoonlijk contact op, als Politie Brandweer, Ambulance als je burgerhulp wilt. En dan specifieke hulp.  Kan jij kinderen opvangen, kan je mee helpen duiken.

10 EHBO-ers die allemaal op een alarm afkomen zie ik als geen toegevoegde waarde. Jantje zegt dit, en Pietje wilt dat.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #158 Gepost op: 28 september 2013, 21:22:50
Citaat van: Red link=msg=1205196 date=1380394910
Voordat je er weer over begint, ik bedoel onderstaande absoluut niet denigrerend:

Dan moet je wel zeker weten dat je de burger met ehbo diploma kan zien als gelijkwaardige eerste hulpverlener. Zoals bij andere netwerken kan iedereen het aanmeldingsformuliertje invullen. Ik vraag me af of er controle plaats vind om te kijken of iemand dit naar waarheid heeft ingevuld, dat lijkt me niet als ze heel snel 20.000 aanmeldingen willen hebben.


Ook daar zitten we weer precies op dezelfde lijn, dat moeten we inderdaad zeker weten of dat zo is. Zoals je weet verwijt ik het de dienaren van de Wet en ambulancebroeders als ze niet zeker weten met wie ze in zee gaan, informatie delen, etc. Echter blijft deze sterke wens van professionele hulpverleners moeizaam doordat men in praktijk de burgerhulpverleners via HartslagNU tot in de slaapkamers van burgers al is gaan gedogen.

Ik keur die wens ook niet af, maar hoop wel dat men beseft dat men de huidige gang van zaken rondom de operationele burgerhulpverleners ook eens moet heroverwegen.

Als je als stichting 20.000 mensen met een geldig EHBO diploma of BHV diploma de weg op wilt sturen dan weet je dat je veel werk op je nek haalt en moet toetsen of de verstrekte informatie klopt.

Het moet zelfs zo zijn als het Rode Kruis of een BHV-aanbieder niet wenst mee te werken door aan te geven of de gegevens juist zijn deze burgerhulpverlener uitgesloten dient te worden.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #159 Gepost op: 29 september 2013, 08:35:23
Citaat van: 024 link=msg=1205198 date=1380395361
Reddingsbrigades krijgen nog steeds in sommige gemeentes subsidie, de EHBO en Rode Kruis zie ik nooit hulp verlenen, als ze het doen is het vaak evenementenhulpverlening waar ze gewoon een factuurtje voor sturen.

HartslagNU en Hartveilig Wonen hoeven geen fondsen te werven omdat het indirect gefinancierd kan worden met belasting-/zorgpremiegeld.

Ondanks dat elke Nederlander maandelijks meer dan 100 euro moet afdragen voor de zorgverzekering is de hulp van de ambulance ook niet gratis. Het zorgt dat je 350 euro extra mag betalen (wettelijk verplicht eigen risico).

Dat tientje betalen voor een EHBO-er is financieel best aantrekkelijk als je een keertje valt en een voorbijganger de ambulancedienst belt die je voor de zekerheid even wil nemen.
De financiering van de activiteiten van Rode Kruis en EHBO vereniging gebeurt dan mede op basis van inhuren door bijv. evenementenorganisaties, in veel gevallen is die vergoeding minimaal en wordt er in ieder geval aan de burger die gewond is geraakt of anderszins hulp nodig heeft geen geld gevraagd of een deelname aan een of andere regeling verlangt.

Voor een tientje per jaar is men bij de nieuwe stichting ''verzekerd'' van burgerhulp. Op zich geen gek idee om zoiets op touw te zetten. Maar als ik dan een ronkend verhaal van de initiatiefnemer in de Telegraaf van vrijdag lees dat het o.a. een uniek nieuw concept is terwijl die stichting al een jaar lang met het idee bezig is dan krijg ik al wat gezonde scepsis...En in hoeverre zij hetzelfde gaat doen als andere reeds bestaande initiatieven en verenigingen/stichtingen is nog de vraag. Wildgroei  is geen vooruitgang, verenigen van bestaande organisaties in een nieuw netwerk wel. De tijd zal het leren  ;)

Overigens zou het zeker wenselijk zijn als RAV-en het initiatief nemen om de first responder taken te reguleren en zich meer gaan bemoeien met de zorg voor slachtoffers die gegeven wordt voordat er een ambulance ter plaatse is.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod