Stichting Landelijke SOS Alarm Hulpdienst en 112app

Auteur Topic: Stichting Landelijke SOS Alarm Hulpdienst en 112app  (gelezen 56376 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #170 Gepost op: 29 september 2013, 19:49:44
Citaat van: Peter71 link=msg=1205385 date=1380475533
Bron: http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/article10507393.ece


De Koninklijke Nederlandse Vereniging EHBO bestaat dit jaar 120 jaar, een goed moment voor ze om eens in de krant openlijk af te vragen wat er gebeurt als een vrijwilliger foute hulp verleent. Al die jaren hebben ze vrijwilligers geleerd om eerste hulp te verlenen waarbij het schijnbaar nooit een probleem is geweest. Sinds afgelopen vrijdag is het opeens anders.

In de krant roept de EHBO dat ze alleen ingezet kunnen worden bij simpele calamiteiten, het grootste gedeelte van de ongevallen waarvoor de ambulance uitrukt valt ook in de simpele categorie. Op de website van de KNV EHBO valt te lezen:

Citaat
Het werkterrein van de moderne eerste hulpverlener is breder dan het verlenen van hulp bij ongelukken. Mensen kunnen ook hulp nodig hebben in andere situaties, omdat ze onwel worden, een hartstilstand krijgen. Deskundige en geoefende hulpverleners zijn letterlijk van levensbelang. Zij kunnen handelen omdat ze weten wat ze (moeten) doen. Ze zijn gediplomeerd. Dit kan in iedere denkbare situatie zijn, maar vooral daar waar grote groepen mensen bij elkaar komen zijn de EHBO-ers actief. Daarbij moet worden gedacht aan wedstrijden, manifestaties, feesten.

http://www.koninklijke-ehbo.nl/overehbo/9-de-ehbo-er

In de krant zeggen de EHBO verenigingen dat het anders zal worden als ze bij kinder-reanimaties worden ingezet. Daar hebben ze volkomen gelijk in. Voor de professionele hulpverleners is het ook anders. In praktijk wordt zelfs het heli-MMT gelijk opgeroepen terwijl dat niet zal gebeuren bij een reanimatie van volwassene.

Het reanimeren van een kind is niet zo bijzonder. De EHBO-er kan dat ook als ze maar bereid zijn om een extra lesje te volgen.

Het initiatief van mijnheer Janssen is lovenswaardig omdat het vooral eens stof doet opwaaien bij ingedutte organisaties die dachten dat ze enige status hadden terwijl ze nu niet verder komen dan klagen of protesteren, terwijl ze zelf niet verder komen dan met andere organisaties of 300 afdelingen brainstormen, vergaderen, rapportje schrijven, polderen, heroverwegen en nog maar eens een haalbaarheidsstudie er op los te laten voor ze eens daadwerkelijk beginnen aan het uitrollen.


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #171 Gepost op: 29 september 2013, 22:33:04
Citaat van: 024 link=msg=1205396 date=1380476984

De Koninklijke Nederlandse Vereniging EHBO bestaat dit jaar 120 jaar, een goed moment voor ze om eens in de krant openlijk af te vragen wat er gebeurt als een vrijwilliger foute hulp verleent. Al die jaren hebben ze vrijwilligers geleerd om eerste hulp te verlenen waarbij het schijnbaar nooit een probleem is geweest. Sinds afgelopen vrijdag is het opeens anders.

In de krant roept de EHBO dat ze alleen ingezet kunnen worden bij simpele calamiteiten, het grootste gedeelte van de ongevallen waarvoor de ambulance uitrukt valt ook in de simpele categorie. Op de website van de KNV EHBO valt te lezen:

http://www.koninklijke-ehbo.nl/overehbo/9-de-ehbo-er

In de krant zeggen de EHBO verenigingen dat het anders zal worden als ze bij kinder-reanimaties worden ingezet. Daar hebben ze volkomen gelijk in. Voor de professionele hulpverleners is het ook anders. In praktijk wordt zelfs het heli-MMT gelijk opgeroepen terwijl dat niet zal gebeuren bij een reanimatie van volwassene.

Het reanimeren van een kind is niet zo bijzonder. De EHBO-er kan dat ook als ze maar bereid zijn om een extra lesje te volgen.

Het initiatief van mijnheer Janssen is lovenswaardig omdat het vooral eens stof doet opwaaien bij ingedutte organisaties die dachten dat ze enige status hadden terwijl ze nu niet verder komen dan klagen of protesteren, terwijl ze zelf niet verder komen dan met andere organisaties of 300 afdelingen brainstormen, vergaderen, rapportje schrijven, polderen, heroverwegen en nog maar eens een haalbaarheidsstudie er op los te laten voor ze eens daadwerkelijk beginnen aan het uitrollen.

024, ik weet niet wie u bent of wat uw functie is, maar of u in de acute hulpverlening werkzaam bent betwijfel ik nu ten zeerste. Dit baseer ik op uw  schrijven "het reanimeren van een kind is niet zo bijzonder".

Ik kan u verzekeren, uit eigen ervaring als professionele hulpverlener,dat het reanimeren van een kind zeker bijzonder is, alleen al op het psychische vlak is het bijzonder.

Voor professionals heeft een kinderen reanimatie alleen al een gigantische inpack laat staan voor de leek hulpverlener.  U praat er wel erg makkelijk over, zorgelijk vind ik dat.

Ik begrijp,uw reacties totaal niet meer.
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #172 Gepost op: 29 september 2013, 23:09:22
Citaat van: ambukampen link=msg=1205434 date=1380486784
024, ik weet niet wie u bent of wat uw functie is, maar of u in de acute hulpverlening werkzaam bent betwijfel ik nu ten zeerste. Dit baseer ik op uw  schrijven "het reanimeren van een kind is niet zo bijzonder".


Ik kan U verzekeren dat er op dit forum niemand aanwezig is die meer kinderreanimaties heeft meegemaakt. Een kinderreanimatie is voor de burgerhulpverlener gewoon beademen en hartmassage, bij babies en hele jonge kinderen geen AED. Dat het niet standaard bij een reanimatiecursus wordt aangeleerd komt omdat het de opleiders niet zo veel kan schelen. Als zij kinderreanimatie echt belangrijk vonden dan gaven ze deze instructie wel aan de cursisten, tot op heden hechten de opleiders meer waarde aan een simpele cursus waarbij je de cursist zo min mogelijk dient te laten nadenken over hoe vaak ze moet drukken bij een baby, kind of volwassene.

Ik heb niet zoveel met dat gedoe over de  psychologische impact van een reanimatie. Een burger mag dat van mij zeggen, een professional niet. Professionals die er niet tegen kunnen moeten gewoon fietsenmaker worden, kortom als je niet tegen de hitte kunt moet je vooral uit de keuken blijven.

Het overlijden van een een pasgeboren baby raakt mij, maar het overlijden van een vrouw van 50 jaar na een verkeersongeval raakt mij op een gelijke wijze.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #173 Gepost op: 30 september 2013, 08:33:11
Rode Kruis wil naast Burgernet ook Burgerhulp
Het Nederlandse Rode Kruis pleit in het verlengde van Burgernet voor een Burgerhulp, met goed opgeleide mensen die direct in hun buurt kunnen worden ingeschakeld. Nu SOS Alarm Hulpdienst de "zoveelste" hulpapp lanceert, wordt volgens het Rode Kruis de hulpverlening voor mensen steeds onduidelijker.

"Het Rode Kruis is groot voorstander van een oproepnetwerk om burgers beter te kunnen betrekken in de hulpverlening. Ze zijn door de aanrijtijden van professionele hulpdiensten immers vaak sneller ter plaatse. Maar het aantal applicaties dat er nu is om dit te organiseren, is te groot. Zo bestaat onder meer de Help App, SOS Alarmcard, HartslagNu en Reanimatie Oproep. De SOS Alarm Hulpdienst komt daar nu bij, terwijl die nog niet eens voldoende hulpverleners heeft om dit ook waar te maken. Dat maakt het verwarrend voor burgers", vindt het Rode Kruis.
...
Het Rode Kruis is inmiddels met zijn vaste partners binnen de hulpverlening - zoals ministeries, Geneeskundige Hulpverlening Organisatie in de Regio en de Reanimatie Raad en het Oranje Kruis - in gesprek over het opzetten van een dienst die in het verlengde van Burgernet ligt. "Burgernet is een dienst die goed loopt en waar al veel mensen zich bij hebben aangesloten." lees verder


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #174 Gepost op: 30 september 2013, 12:13:53
Citaat van: Marnix link=msg=1205355 date=1380468739
Het snelwegambulanceproject werd overbodig met de komst van de Centrale Posten Ambulancevervoer en daarbij horende landelijke dekking.
Overigens is het Rode Kruis momenteel wel bezig met de uitrol van buurthulpverlening, maar voor dat landelijk dekkend is zijn we wel een flinke tijd verder. Het moet vanuit de lokale afdelingen worden opgezet naar landelijk voorbeeld.

Welk Landelijk Voorbeeld/? Voorlopig is het NRK niet zo heel erg baanbrekend / concreet bezig.....  Dagdromerij is vaak een betere kreet.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #175 Gepost op: 30 september 2013, 12:15:48
Citaat van: 024 link=msg=1205255 date=1380443414
Dat is toch ook prima, echter heeft het niets te maken met gratis hulpverlening door de Koninklijke Nederlandse Vereniging EHBO. Jij stopt als burger als je langs een ongeval komt en helpt het slachtoffer.

In het verleden ben ik in mijn vrije tijd ook wel gestopt om eerste hulp te verlenen, alleen kan je niet stellen dat het AMC of UMC Radboud gratis hulp is gaan verlenen op de Pompeweg in Nunspeet.

Tot op heden hebben zowel het Rode Kruis als het Oranje Kruis geen enkel initiatief genomen om dit soort grootschalige burgerhulpverleningsprojecten gestalte te geven terwijl ze beschikken over ontzettend veel vrijwilligers die ook bereid zijn om gratis eerste hulp te verlenen.
 helemaal gelijk, het NRK is nogal traag in het herkennen en acteren mbt hulpvragen, het zou deze organisaties sieren als e niet meteen kritiek gaan leveren maar zelfs eens het initiatief nemen ipv het over te laten aan allerlei clubs en initiators met weinig platform.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Meducare

  • Meducare
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
    • Meducare
Reactie #176 Gepost op: 20 oktober 2013, 17:49:48
Citaat van: 024 link=msg=1205444 date=1380488962
.... Dat het niet standaard bij een reanimatiecursus wordt aangeleerd komt omdat het de opleiders niet zo veel kan schelen. Als zij kinderreanimatie echt belangrijk vonden dan gaven ze deze instructie wel aan de cursisten, tot op heden hechten de opleiders meer waarde aan een simpele cursus waarbij je de cursist zo min mogelijk dient te laten nadenken over hoe vaak ze moet drukken bij een baby, kind of volwassene.....

Erg jammer dat je anoniem post 024 (het zal niet je leeftijd maar wellicht jouw netnummergebied zijn?), anders kan ik je directer aanspreken maar met het bovenstaande scheer je iedereen over dezelfde kam en dat is niet professioneel te noemen! Dat zou hetzelfde zijn als dat ik de rest van je post in twijfel zou trekken want wat men bijvoorbeeld bedoeld met de psychische lading is de wereld RONDOM de kinderreanimatie en daarin kan ik je verzekeren dat deze hoger scoort qua impact dan die van een bejaarde van 92 die nooit ziek is geweest en ineens omvalt! En dat zuig ik niet uit mijn duim maar baseer ik op eigen ambu-ervaringen op straat, en dus niet in het ziekenhuis waar slechts een professionele omgeving is die dienovereenkomstig (klinisch) reageert (en waarin jij volgens mij werkt?).

Als professioneel opleider maakt mijn baby-anne bijna net zoveel vlieguren als haar volwassen variant en ik denk dat er veel "professionele opleiders" zijn die net als ik hun vak zéér serieus nemen en met maatwerk en diepgang hun cursisten meer en beter scholen met als doel dat ze in een noodscenario kunnen optreden. Niet met als hoofddoel het geld verdienen hieraan. Als je echter de "broodopleiders" bedoeld die wél uit zijn op veel geld verdienen met gestandaardiseerde, hapklare, laagdrempelige en bodemniveau opleidinkjes dan zal ik je bijvallen in je comment !!
Ambulancechauffeur / Docent-Instructeur ALS-BLS-PBLS-PEH-DAN


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #177 Gepost op: 20 oktober 2013, 18:02:45
Ter info: 024 post niet anoniem:
Citaat van: Red link=msg=1210873 date=1382021343
024 is sinds twee weken geen lid meer van het forum, wel zal ze ons zo nu en dan blijven voorzien van medische interessante informatie. Wij zullen dit dan plaatsen op het forum.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #178 Gepost op: 20 oktober 2013, 18:42:56
Citaat van: Meducare link=msg=1212045 date=1382284188
Erg jammer dat je anoniem post 024 (het zal niet je leeftijd maar wellicht jouw netnummergebied zijn?), anders kan ik je directer aanspreken maar met het bovenstaande scheer je iedereen over dezelfde kam en dat is niet professioneel te noemen! Dat zou hetzelfde zijn als dat ik de rest van je post in twijfel zou trekken want wat men bijvoorbeeld bedoeld met de psychische lading is de wereld RONDOM de kinderreanimatie en daarin kan ik je verzekeren dat deze hoger scoort qua impact dan die van een bejaarde van 92 die nooit ziek is geweest en ineens omvalt! En dat zuig ik niet uit mijn duim maar baseer ik op eigen ambu-ervaringen op straat, en dus niet in het ziekenhuis waar slechts een professionele omgeving is die dienovereenkomstig (klinisch) reageert (en waarin jij volgens mij werkt?).

Als professioneel opleider maakt mijn baby-anne bijna net zoveel vlieguren als haar volwassen variant en ik denk dat er veel "professionele opleiders" zijn die net als ik hun vak zéér serieus nemen en met maatwerk en diepgang hun cursisten meer en beter scholen met als doel dat ze in een noodscenario kunnen optreden. Niet met als hoofddoel het geld verdienen hieraan. Als je echter de "broodopleiders" bedoeld die wél uit zijn op veel geld verdienen met gestandaardiseerde, hapklare, laagdrempelige en bodemniveau opleidinkjes dan zal ik je bijvallen in je comment !!

Als kinder-cardiothoracaal chirurg weet ze erg veel over het belang van kinder-reanimatie...
Waarschijnlijk geven de kaderinstructeurs wel om een goede opleiding, maar is er een goede reden dat kinder en baby reanimatie niet in de basiscursus zit maar dat dit aparte modules zijn (waaraan apart verdiend wordt)?
Arts  www.alphalog.nl


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #179 Gepost op: 20 oktober 2013, 19:45:32
Kinder reanimaties zitten in de "module" Eerste hulp aan kinderen" EHaK.

in mijn geval apart gegeven en niet apart aan verdient. Denk dat de aparte module juist is omdat lang niet elke "beginnende"
ehbo-er met kinder ehbo te maken (wil) krijgen.
EHak is (althans was) verplicht in de kinderopvang terecht denk ik want je werkt elke dag met kinderen. EHBO-ers die de aantekening EHak hebben en niet werkzaam zijn in de kinderopvang hebben m.i. een bewuste keuze gemaakt om kinder reanimaties eigen te maken. Ook al heb ik niet de hoop om het ooit mee te maken, is het ook voor mij een bewuste keuze geweest. Vanwege de evenementen die ik met de KLF bezoek waar je veel met kinderen te maken hebt die veelal extra "teer" zijn. Ik zie het dan ook als een morele plicht wanneer je deze kinderen plezier komt brengen je er terdege van bewust moet zijn dat ze een achtergrond hebben ten aanzien van hun gezondheid. Natuurlijk weten de mee rijdende ouders vaak heel goed wat er aan noodzakelijke hulp verleend kan en moet worden toch denk ik dat het minimaal slim is om in elk geval in de eerste minuten mee te helpen aan het verlenen van die hulp natuurlijk samen en misschien wel onder leiding van de ouders, dat houd m.i. niet direct op bij het bellen van 112 en dan wil ik minimaal enige kennis hebben.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend