In mijn dagelijkse werkzaamheden kom ik veel in omgevingen waar professionals met kinderen werken. Veiligheidsopleidingen, zoals eerstenhulp er één van is, dienen alle lessen te beginnen vanuit een zgn. beginsituatie (zo is het er bij mijn lerarenopleiding ingestampt). Houd voor ogen dat er in "de klas" dan ook nog eens verschillen tussen mensen zijn (want ook volwassenen kunnen ADHD, PDD-NOS, Dyslexie of -Calculie, etc. hebben).
Vanuit zo'n begin beschouw ik ook de inhoud van de les en dat kan betekenen dat ik voor de ene groep dieper inga op kinderproblematieken en bij de andere niet. In mijn optiek is het dan ook onmogelijk dat je een "standaard les" iedere keer herhaald. Het is met name de inhoud en de wijze waarop en door wie hij gegeven wordt die bepaald of men meer competent wordt. Daarin zit voor mij ook de uitdaging!!
Het over één kam scheren van alle opleiders en alle trainingen lijkt me zéér kort door de bocht. Het zou dan ook mooi zijn als er een landelijk register komt van opleiders, opleidingen en bijbehorende niveaubepalingen. Zoals ook alle scholen geaccrediteerd zijn in Nederland op niveau en inhoud. Ik streef er naar dat iedereen die zich verder wil scholen dit ook kan doen en dan een eigen leercurve kan doormaken van theorie + praktijk. Dus een opleiding met een stage?