Video's van buitenlandse HV-voertuigen die prio 1 rijden

Auteur Topic: Video's van buitenlandse HV-voertuigen die prio 1 rijden  (gelezen 397011 keer)

0 gebruikers (en 21 gasten bekijken dit topic.

Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #1090 Gepost op: 24 maart 2015, 00:18:36
Citaat van: 7131 link=msg=1338968 date=1427135033
Wat daar raar aan is, is dat mijn verbazing daar omtrent uitleg behoeft. Nachtsirene ??? Hebben we s 'nachts  minder haast ? Hoeven we s 'nachts minder hoorbaar te zijn ?
's Nachts heb je minder omgevingslawaai; dat zou kunnen verklaren waarom je dan minder herrie hoeft te maken. In het donker kan een oplettende bestuurder je ook al eerder ontwaren door de spiegeling van de blauwe lampen.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #1091 Gepost op: 24 maart 2015, 10:04:23
Citaat van: 7131 link=msg=1338968 date=1427135033
Wat daar raar aan is, is dat mijn verbazing daar omtrent uitleg behoeft. Nachtsirene ??? Hebben we s 'nachts  minder haast ? Hoeven we s 'nachts minder hoorbaar te zijn ?

Nieuw is dit niet. In de jaren negentig hadden de TS'sen van Den Haag ook een nachtsirene. De gedachte toen was inderdaad dat het 's nachts minder druk is.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


112 rotterdam-oost

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
Reactie #1092 Gepost op: 25 maart 2015, 19:48:53
https://www.youtube.com/watch?v=U9o_QTJ_ZtE

Brandweer Antwerpen naar verschillende interventies.


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #1093 Gepost op: 26 maart 2015, 15:06:04
Met alle respect, ik zie en/of lees hier nog altijd geen steekhoudend argument waarom voorrangsvoertuigen s 'avonds en s 'nachts minder herrie zou moeten produceren dan overdag.

Wellicht dat het gedurende de genoemde periode van een etmaal  iets rustiger is waardoor er wellicht minder omgevingslawaai zou kunnen zijn, maar dat betekent dan toch alleen maar dat het voorrangsvoertuig NOG eerder hoorbaar zou zijn, men er dus nog eerder op zou kunnen anticiperen en het dus toch nog veiliger zou zijn ?? Of zeg ik nu hele gekke dingen ??

Kennelijk is er geld genoeg om een speciale extra sirene te plaatsen dan wel een dure elektronische schakeling te plaatsen die voor een lagere geluidsproductie moet zorgen gedurende de avond en nacht.

Mompelt nog iets over ballpoints en chauffeurs.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,288
Reactie #1094 Gepost op: 26 maart 2015, 15:26:52
Citaat van: CopVR3 link=msg=1338977 date=1427140326
Nou en... ik wil een Rumbler! 8)
Ja; die is cool  098uo

Peen
Redacteur van


de modelbouwer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 62
Reactie #1095 Gepost op: 27 maart 2015, 12:50:38
Citaat van: RemRoof link=msg=1339040 date=1427187863
Nieuw is dit niet. In de jaren negentig hadden de TS'sen van Den Haag ook een nachtsirene. De gedachte toen was inderdaad dat het 's nachts minder druk is.

RemRoof
Nachtsirene van de Haagse brandweer bestond in eerste instantie uit de politiesirene (hogere tonen en minder hard). Dit is al eind jaren '70 ingevoerd. Ergens halverwege de jaren '90 is er een dodelijke aanrijding geweest met een brandweerwagen die de nachtsirene voerde. Vanaf dat moment voert de Haagse brandweer alleen nog maar de reguliere sirene.


joops

  • gepensioneerd ambtenaar en oud bestuurder ABVA-KABO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 121
Reactie #1096 Gepost op: 27 maart 2015, 13:55:57
Citaat van: 7131 link=msg=1339713 date=1427378764
Met alle respect, ik zie en/of lees hier nog altijd geen steekhoudend argument waarom voorrangsvoertuigen s 'avonds en s 'nachts minder herrie zou moeten produceren dan overdag.

Even de geschiedenis. Het is omgekeerd. Er moet nu meer herrie gemaakt worden overdag dan vroeger. Tot 1 maart 2009 was wat nu de "nachtsirene" is de norm. De min 120 db gold voor nieuwe voertuigen die na die datum werden aangeschaft en de oude moesten uiterlijk in 2014 aan de nieuwe regeling voldoen.  Het verhogen van het geluidsnivo is een gevolg van de beter isolatie van andere voertuigen (en betere geluidsinstalaties in de auto, maar dat wordt niet genoemd). 120 db is nu de norm, er mag 's nachts van af geweken worden, maar bij uitzetten van de sirene moet die gereset worden naar 120 db. Dus nu 's nachts het geluid wat je in 2013 nog regelmatig hoorde overdag en wat toen nog aan de norm voldeed.


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #1097 Gepost op: 28 maart 2015, 12:17:10
Citaat van: joops link=msg=1340050 date=1427460957
Even de geschiedenis. Het is omgekeerd. Er moet nu meer herrie gemaakt worden overdag dan vroeger. Tot 1 maart 2009 was wat nu de "nachtsirene" is de norm. De min 120 db gold voor nieuwe voertuigen die na die datum werden aangeschaft en de oude moesten uiterlijk in 2014 aan de nieuwe regeling voldoen.  Het verhogen van het geluidsnivo is een gevolg van de beter isolatie van andere voertuigen (en betere geluidsinstalaties in de auto, maar dat wordt niet genoemd). 120 db is nu de norm, er mag 's nachts van af geweken worden, maar bij uitzetten van de sirene moet die gereset worden naar 120 db. Dus nu 's nachts het geluid wat je in 2013 nog regelmatig hoorde overdag en wat toen nog aan de norm voldeed.

Joops, dank voor je uitleg (hoewel eea al bij mij bekend was). Echter, waarom het verschil maken ? Neemt de isolatiewaarde van auto's tijdens de nachtelijke uren af of speelt een geluidsinstallatie minder luid gedurende die zelfde uren ? Ik denk van niet. Derhalve snap ik dus niet dat we gedurende die uren minder geluid zou moeten maken dan overdag. Nogmaals, hoe eerder het voorrangsvoertuig gedetecteerd kan worden, des te meer tijd de overige weggebruikers hebben om op de komst van de voertuig te anticiperen. Iets wat volgens mij de veiligheid alleen maar ten goede komt. Dus dan is het leuk dat we nu met een geluidsniveau rijden wat in 2013 nog de dag-norm was, maar kennelijk is dat nu te weinig. En dat weggezet tegen mijn argumenten zou ik zeggen dat we tijdens de nachtelijke uren dus net zoveel geluid moeten produceren als overdag.

Dus blijft mijn vraag waarom er een verschil is tussen de dag en nachtsituatie. Het is net zo achterlijk als de nachtstand op de verlichting. Wat een geld dat al niet heeft gekost.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #1098 Gepost op: 28 maart 2015, 12:25:33
Feit is wel dat het blauw véél beter opvalt 's-nachts, waar iemand die overdag zijn/haar radio hard aan heeft staan misschien het blauw niet ziet en daarom wel door de sirene moet worden geattendeerd is dat 's-nachts natuurlijk eerder andersom.
Ik kan best begrijpen dat de sirene 's-nachts iets zachter is dan overdag ivm de vele slapende mensen, zeker in stedelijk gebied.

Ik rijd zelf 's-nachts nooit met OGS, vaak alleen blauw. Behalve als ik op punten kom waar veel verkeer is, dan gaat hij uiteraard wel aan.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


brwzav

  • Hulpverlenings fotograaf België (Vooral regio Zaventem - Brussel)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 467
Reactie #1099 Gepost op: 29 maart 2015, 12:01:37
In België is er omtrent de nachtsirene een hele discussie vooraf gegaan. Vele brandweerkorpsen reden s'nachts zonder sirene (terwijl ze prioritaire opdrachten hadden) rond om de buurtbewoners niet wakker te maken. Waardoor ze geen recht hadden op de voordelen dat prioritaire rijden met zich meebrengt (sneller rijden, door het rood, etc). Hierdoor zijn dan enkele incidenten geweest waarbij het voor de autobestuurders niet duidelijk was wie er bij incidenten met hulpverleningsvoertuigen in fout was.
http://www.youtube.com/watch?v=RZ8cwbEhz7U
www.youtube.com/watch?v=-whfBLGJHdY
http://www.youtube.com/watch?v=eCfjQA950UU