Video's van buitenlandse HV-voertuigen die prio 1 rijden

Auteur Topic: Video's van buitenlandse HV-voertuigen die prio 1 rijden  (gelezen 396995 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #1100 Gepost op: 30 maart 2015, 11:15:54
Citaat van: brwzav link=msg=1340293 date=1427623297
In België is er omtrent de nachtsirene een hele discussie vooraf gegaan. Vele brandweerkorpsen reden s'nachts zonder sirene (terwijl ze prioritaire opdrachten hadden) rond om de buurtbewoners niet wakker te maken. Waardoor ze geen recht hadden op de voordelen dat prioritaire rijden met zich meebrengt (sneller rijden, door het rood, etc). Hierdoor zijn dan enkele incidenten geweest waarbij het voor de autobestuurders niet duidelijk was wie er bij incidenten met hulpverleningsvoertuigen in fout was.
http://www.youtube.com/watch?v=RZ8cwbEhz7U
www.youtube.com/watch?v=-whfBLGJHdY
http://www.youtube.com/watch?v=eCfjQA950UU

Het is niet zoals Brazav het zegt, een prioritair voertuig is een voertuig met een dringende opdracht voor bepaalde zaken (rood licht en voorrang) is het gebruik van het speciaal geluidstoestel verplicht, voor de rest mag het ingeval van een dringende opdracht.
Hierbij een link naar en de tekst over prioritaire voertuigen in België:
http://www.rodekruisevergem.be/img/pdf/omzendbrief_bkl.pdf

Ministeriële omzendbrief betreffende het gebruik van de blauwe
knipperlichten en/of het speciaal geluidstoestel voor de prioritaire
voertuigen die een dringende opdracht uitvoeren
Geachte dames en heren,
Deze omzendbrief is bestemd voor de gemeenteoverheden die over een brandweerdienst
beschikken op hun grondgebied, voor de “Intercommunale d'incendie de Liège et environs”
en voor de Brusselse Hoofdstedelijke Dienst voor Brandweer en Dringende Medische Hulp.
Aangezien de actoren op het terrein verduidelijkingen gevraagd hebben inzake het gebruik
van de blauwe knipperlichten en het speciaal geluidstoestel door de prioritaire voertuigen,
vindt u hieronder de terzake toe te passen regels.
1. Gebruik van de blauwe knipperlichten en van het speciaal geluidstoestel voor de
prioritaire voertuigen.
• Gebruik van de blauwe knipperlichten
In dringende gevallen
De blauwe knipperlichten MOETEN gebruikt worden wanneer het prioritaire voertuig een
dringende opdracht uitvoert (art. 37.2, eerste lid, van het koninklijk besluit houdende
algemeen reglement op de politie van het wegverkeer).
Bij niet-dringende opdrachten
De blauwe knipperlichten MOGEN gebruikt worden bij de uitvoering van elke andere
opdracht (art. 37.2, tweede lid, van het voormelde koninklijk besluit). In dit geval moet de
bestuurder van het prioritaire voertuig beslissen of hij de blauwe knipperlichten al dan niet
gebruikt.
• Gebruik van het speciaal geluidstoestel
In dringende gevallen
Het speciaal geluidstoestel MAG gebruikt worden wanneer het prioritaire voertuig een
dringende opdracht uitvoert (artikel 37.3 van het voormelde koninklijk besluit).
Het speciaal geluidstoestel MOET gebruikt worden:
1) wanneer het voertuig een kruispunt nadert en het een rood licht wil voorbijrijden (artikel
37.4 van het voormelde koninklijk besluit);
2) om de andere weggebruikers te verplichten de doorgang vrij te maken en voorrang te
verlenen (artikel 38 van het voormelde koninklijk besluit).
Bij niet-dringende opdrachten
Het speciaal geluidstoestel mag niet gebruikt worden wanneer het prioritaire voertuig geen
dringende opdracht uitvoert. De terugkeer naar de kazerne, na een dringende opdracht, moet niet meer beschouwd worden
als een dringende opdracht en het gebruik van het speciaal geluidstoestel is derhalve
verboden.
Conclusie:
Om een dringende opdracht uit te voeren, moet het prioritaire voertuig de blauwe
knipperlichten gebruiken en mag dit voertuig het speciaal geluidstoestel gebruiken.
Om een niet-dringende opdracht uit te voeren, mag het prioritaire voertuig de blauwe
knipperlichten gebruiken, maar mag het niet het speciaal geluidstoestel gebruiken.
2. Verduidelijkingen betreffende het voorbijrijden van het prioritaire voertuig wanneer
het verkeer geregeld wordt door verkeerslichten (art. 37.4 van het voormelde koninklijk
besluit)
Het prioritaire voertuig dat het speciaal geluidstoestel gebruikt (wat betekent dat het een
dringende opdracht uitvoert en dat het de blauwe knipperlichten gebruikt) mag het rood licht
voorbijrijden op voorwaarde:
1) dat het eerst gestopt is;
2) dat zulks geen gevaar voor de andere weggebruikers oplevert.
De bestuurders van de prioritaire voertuigen moeten in ieder geval het speciaal geluidstoestel
lang genoeg op voorhand inschakelen als ze de verkeerslichten naderen.
3. Overschrijden van de snelheidsbeperkingen (artikel 59.13, eerste lid, van het voormelde
koninklijk besluit)
Bij het uitvoeren van een dringende opdracht zijn de prioritaire voertuigen niet verplicht de
verkeersregels inzake de snelheidsbeperkingen na te leven: in dit geval is het gebruik van de
blauwe knipperlichten verplicht en het gebruik van het speciaal geluidstoestel facultatief.
Ik dring er in elk geval op aan dat de bestuurders van prioritaire voertuigen voorzichtig
zouden zijn en hun voertuig zouden besturen als goede huisvader.
De Minister van Binnenlandse Zaken,
P. DEWAEL
Go home we got it !!!  We finish what others can't


sylvester1986

  • Gast


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #1102 Gepost op: 1 april 2015, 18:54:55
http://www.youtube.com/watch?v=WRcPQ6nl-uw
code3paris
Hoe serieus wil je genomen worden? Een invalidenkarretje met blauwe lamp.
Ik heb al moeite met Polo's Slowmotion als NL copcar.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #1103 Gepost op: 1 april 2015, 19:59:49
Citaat van: Sylvester link=msg=1340954 date=1427902102
http://www.youtube.com/watch?v=WRcPQ6nl-uw
code3paris

Ook echt met de defibrillator los in de kofferbak bovenop de andere zooi ;D


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #1104 Gepost op: 1 april 2015, 20:23:06
Ziet er misschien niet heel stoer uit, maar als first responder wel handig. Er gaat net zoveel in als op een ambulancemotor, zo niet meer, en kan in de binnenstad van Amsterdam of welke stad ter wereld met kleine doorgangen zeker handig zijn. Op de vraag: waarom dan niet gewoon een motor? antwoord ik direct dat je ten eerste met zijn tweeën er in kan en ten tweede lekker droog zit!  O0




Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #1106 Gepost op: 6 april 2015, 21:51:14
Citaat van: brwzav link=msg=1341911 date=1428341797
www.youtube.com/watch?v=dloqZB0gDyw

Enig idee in welke context die signalisatiewagen wordt ingezet? Is dat enkel bij eigen brandweertechnische dan wel ambulance-opdrachten op de snelweg of komen ze ook ter ondersteuning van andere diensten ter plaatse?


brwzav

  • Hulpverlenings fotograaf België (Vooral regio Zaventem - Brussel)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 467
Reactie #1107 Gepost op: 7 april 2015, 14:05:28
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1341925 date=1428349874
Enig idee in welke context die signalisatiewagen wordt ingezet? Is dat enkel bij eigen brandweertechnische dan wel ambulance-opdrachten op de snelweg of komen ze ook ter ondersteuning van andere diensten ter plaatse?
Bij mijn weten worden zo'n signalisatievoertuigen vooral gebruikt om de veiligheid van de brandweer en omstanders te garanderen. Dus voor het afsluiten van baanrijvakken, dit op nationale en gewestwegen.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #1108 Gepost op: 8 april 2015, 19:25:18
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1341925 date=1428349874
Enig idee in welke context die signalisatiewagen wordt ingezet? Is dat enkel bij eigen brandweertechnische dan wel ambulance-opdrachten op de snelweg of komen ze ook ter ondersteuning van andere diensten ter plaatse?
De signalisatiewagens van de brandweer worden ingezet ter beveiliging van de interventieplaats, op de meeste plaatsen is dit enkel voor de eigen dienst (zone) en niet voor andere diensten. De politie kan  wel beroep doen op deze signalisatiewagens indien zij dat wensen. Het is zo in de wet omschreven dat men enkel de taak van verkeer regelen en signalisatie op de plaats van een interventie. En dit tot aankomst politie want vanaf het moment dat de politie er is zijn zij verantwoordelijk voor het verkeer. Ze kunnen dan wel aan de ploeg van de signa vragen om verder te doen met hun werk (signa) zodat zij zich kunnen bezig houden met het papierwerk bij VKO. De signa wordt standaard mee gestuurd bij interventies op openbare wegen vanaf snelheid 90 km/h maar naar het schijnt is men bezig om dit zelfs op wegen van 70 km/h te gaan doen. De bevelvoerder ter plaatse kan altijd signa bij vragen wanneer hij dit voor de veiligheid wil.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #1109 Gepost op: 9 april 2015, 12:04:15
Citaat van: ffemt19 link=msg=1342310 date=1428513918
De signalisatiewagens van de brandweer worden ingezet ter beveiliging van de interventieplaats, op de meeste plaatsen is dit enkel voor de eigen dienst (zone) en niet voor andere diensten.

Dat was dus mijn vraag, hoe het dan concreet in Leuven werkt.