In België is er omtrent de nachtsirene een hele discussie vooraf gegaan. Vele brandweerkorpsen reden s'nachts zonder sirene (terwijl ze prioritaire opdrachten hadden) rond om de buurtbewoners niet wakker te maken. Waardoor ze geen recht hadden op de voordelen dat prioritaire rijden met zich meebrengt (sneller rijden, door het rood, etc). Hierdoor zijn dan enkele incidenten geweest waarbij het voor de autobestuurders niet duidelijk was wie er bij incidenten met hulpverleningsvoertuigen in fout was.
http://www.youtube.com/watch?v=RZ8cwbEhz7U
www.youtube.com/watch?v=-whfBLGJHdY
http://www.youtube.com/watch?v=eCfjQA950UU
Het is niet zoals Brazav het zegt, een prioritair voertuig is een voertuig met een dringende opdracht voor bepaalde zaken (rood licht en voorrang) is het gebruik van het speciaal geluidstoestel verplicht, voor de rest mag het ingeval van een dringende opdracht.
Hierbij een link naar en de tekst over prioritaire voertuigen in België:
http://www.rodekruisevergem.be/img/pdf/omzendbrief_bkl.pdfMinisteriële omzendbrief betreffende het gebruik van de blauwe
knipperlichten en/of het speciaal geluidstoestel voor de prioritaire
voertuigen die een dringende opdracht uitvoeren
Geachte dames en heren,
Deze omzendbrief is bestemd voor de gemeenteoverheden die over een brandweerdienst
beschikken op hun grondgebied, voor de “Intercommunale d'incendie de Liège et environs”
en voor de Brusselse Hoofdstedelijke Dienst voor Brandweer en Dringende Medische Hulp.
Aangezien de actoren op het terrein verduidelijkingen gevraagd hebben inzake het gebruik
van de blauwe knipperlichten en het speciaal geluidstoestel door de prioritaire voertuigen,
vindt u hieronder de terzake toe te passen regels.
1. Gebruik van de blauwe knipperlichten en van het speciaal geluidstoestel voor de
prioritaire voertuigen.
• Gebruik van de blauwe knipperlichten
In dringende gevallen
De blauwe knipperlichten MOETEN gebruikt worden wanneer het prioritaire voertuig een
dringende opdracht uitvoert (art. 37.2, eerste lid, van het koninklijk besluit houdende
algemeen reglement op de politie van het wegverkeer).
Bij niet-dringende opdrachten
De blauwe knipperlichten MOGEN gebruikt worden bij de uitvoering van elke andere
opdracht (art. 37.2, tweede lid, van het voormelde koninklijk besluit). In dit geval moet de
bestuurder van het prioritaire voertuig beslissen of hij de blauwe knipperlichten al dan niet
gebruikt.
• Gebruik van het speciaal geluidstoestel
In dringende gevallen
Het speciaal geluidstoestel MAG gebruikt worden wanneer het prioritaire voertuig een
dringende opdracht uitvoert (artikel 37.3 van het voormelde koninklijk besluit).
Het speciaal geluidstoestel MOET gebruikt worden:
1) wanneer het voertuig een kruispunt nadert en het een rood licht wil voorbijrijden (artikel
37.4 van het voormelde koninklijk besluit);
2) om de andere weggebruikers te verplichten de doorgang vrij te maken en voorrang te
verlenen (artikel 38 van het voormelde koninklijk besluit).
Bij niet-dringende opdrachten
Het speciaal geluidstoestel mag niet gebruikt worden wanneer het prioritaire voertuig geen
dringende opdracht uitvoert. De terugkeer naar de kazerne, na een dringende opdracht, moet niet meer beschouwd worden
als een dringende opdracht en het gebruik van het speciaal geluidstoestel is derhalve
verboden.
Conclusie:
Om een dringende opdracht uit te voeren, moet het prioritaire voertuig de blauwe
knipperlichten gebruiken en mag dit voertuig het speciaal geluidstoestel gebruiken.
Om een niet-dringende opdracht uit te voeren, mag het prioritaire voertuig de blauwe
knipperlichten gebruiken, maar mag het niet het speciaal geluidstoestel gebruiken.
2. Verduidelijkingen betreffende het voorbijrijden van het prioritaire voertuig wanneer
het verkeer geregeld wordt door verkeerslichten (art. 37.4 van het voormelde koninklijk
besluit)
Het prioritaire voertuig dat het speciaal geluidstoestel gebruikt (wat betekent dat het een
dringende opdracht uitvoert en dat het de blauwe knipperlichten gebruikt) mag het rood licht
voorbijrijden op voorwaarde:
1) dat het eerst gestopt is;
2) dat zulks geen gevaar voor de andere weggebruikers oplevert.
De bestuurders van de prioritaire voertuigen moeten in ieder geval het speciaal geluidstoestel
lang genoeg op voorhand inschakelen als ze de verkeerslichten naderen.
3. Overschrijden van de snelheidsbeperkingen (artikel 59.13, eerste lid, van het voormelde
koninklijk besluit)
Bij het uitvoeren van een dringende opdracht zijn de prioritaire voertuigen niet verplicht de
verkeersregels inzake de snelheidsbeperkingen na te leven: in dit geval is het gebruik van de
blauwe knipperlichten verplicht en het gebruik van het speciaal geluidstoestel facultatief.
Ik dring er in elk geval op aan dat de bestuurders van prioritaire voertuigen voorzichtig
zouden zijn en hun voertuig zouden besturen als goede huisvader.
De Minister van Binnenlandse Zaken,
P. DEWAEL