Reddingsbrigade Heemskerk staat voor opheffingsvergadering

Auteur Topic: Reddingsbrigade Heemskerk staat voor opheffingsvergadering  (gelezen 5300 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Hertog Jan

• Forum gebruiker
HEEMSKERK - De Heemskerker Reddingsbrigade staat op het punt om zichzelf te op te heffen. Voorzitter Jos Sprengers heeft een brief van die strekking aan de leden verstuurd.

Het opheffingsvoorstel is een logisch gevolg van het besluit van de gemeenteraad om geen geld meer te steken in het strandtoezicht. De uitkijkpost is niet meer geplaatst.

De vereniging ziet daarmee geen functie of kans meer voor zichzelf. De algemene ledenvergadering moet de opheffing nog goedkeuren.

Voorzitter Sprengers vindt het besluit van de gemeente onverantwoord, maar legt zich erbij neer.

In noodsituaties op het strand adviseert de gemeente het alarmnummer 112 te bellen.

Bron. http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/kennemerland/article15822363.ece/Reddingsbrigade-Heemskerk-staat-voor-opheffingsvergadering?lref=vpll

Wie komt er straks als ik 112 bel op het strand van Heemskerk?

AlexEGM

• RB Egmond / Strandwacht
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #1 Gepost op: 24 mei 2012, 19:05:12
Ik neem aan buurtbrigades, of de KNRM. Verder kunnen de overige hulpdiensten ook nog een stukje overnemen. Maar een reddingsbrigade vervang je niet zomaar. :(
Ik betreur het dat een reddingsbrigade zichzelf na 55 jaar zomaar moet opheffen vanwege 'bezuinigingen'. Er zijn dingen die niet met geld vergeleken kunnen worden. Mensenlevens bijvoorbeeld.
Op alle door mij geplaatste foto's zit copyright

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 24 mei 2012, 19:09:02
Er zijn dingen die niet met geld vergeleken kunnen worden. Mensenlevens bijvoorbeeld.
Och, het past precies in de bezuinigingsslag die er nu wordt gemaakt. Daarin tellen mensenlevens niet meer mee. Er wordt nu puur zakelijk gekeken, hoe vaak wordt iemand daadwerkelijk gered uit een levensbedreigende situatie. Is dat te weinig, voegt de brigade dus te weinig bij aan de veiligheid rond het water. Kan dan dus ook wel verdwijnen.
Keihard gezegt, maar wel de denkwijze van diverse gemeentes.

Highlander

• Forum gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 24 mei 2012, 20:19:39
Ik neem aan buurtbrigades, of de KNRM. Verder kunnen de overige hulpdiensten ook nog een stukje overnemen. Maar een reddingsbrigade vervang je niet zomaar. :(
Ik betreur het dat een reddingsbrigade zichzelf na 55 jaar zomaar moet opheffen vanwege 'bezuinigingen'. Er zijn dingen die niet met geld vergeleken kunnen worden. Mensenlevens bijvoorbeeld.
Tja, wat de buurtbrigades betreft: ik zou als ik buurtbrigade was wel uitkijken. Tenzij Heemskerk bereid is de extra kosten die je daarvoor maakt uit te betalen. Zijn ze overigens duurder uit dan nu, want een buurtbrigade heeft langere reistijden, meer slijtage aan het materiaal etc. etc. etc.
En wat de KNRM betreft, als ik KNRM was zou ik me eens achter de oren krabben en de gemeente even op de hoogte brengen van het feit dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen grondgebied. Dat de KNRM geacht wordt om vanaf 1 kilometer uit de kust boten te laten varen in geval van nood, maar dat het Kusthulpverleningsvoertuig geld kost. Een rekening daarvoor indienen ter hoogte van minstens de ingetrokken subsidie voor de Reddingsbrigade lijkt me niet zo gek.
En het overnemen door andere hulpdiensten kost ook geld. Ik weet niet hoe het in Heemskerk precies is geregeld met de brandweer, maar ze hebben daar ofwel beroepskrachten, ofwel vrijwilligers die je een klein bedrag per uur moet uitbetalen. Kon ook wel eens heel aardig in de papieren gaan lopen. Kortom: dit is geen bezuiniging, dit is een ondoordacht plan dat Heemskerk meer geld zou kunnen gaan kosten.

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 24 mei 2012, 20:27:39
Ik zou er als buurt gemeente niet mee instemmen om door deze bezuiniging mijn brigade in nood hier inzetten zonder een vergoeding hiervoor.

9910001
9910001

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 25 mei 2012, 00:13:45
ssssstt... Hoor eens? Hoor jij ook een "lifeguard" op een jetski? Kijk eens goed, is dat er niet een van de KNRM?  :o

Luister eens, dat Heemskerk is niet gek. De eerste gesprekken zijn vast al gevoerd.

Highlander

• Forum gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 25 mei 2012, 09:02:22
ssssstt... Hoor eens? Hoor jij ook een "lifeguard" op een jetski? Kijk eens goed, is dat er niet een van de KNRM?  :o

Luister eens, dat Heemskerk is niet gek. De eerste gesprekken zijn vast al gevoerd.
Dat zie ik dit jaar in ieder geval niet gebeuren, want dan was dat inmiddels al wel "uitgelekt" omdat het seizoen al begint.
En voor volgend jaar: kan.
Maar dan zal Heemskerk waarschijnlijk wel flink in de buidel moeten tasten (Zie de vergoedingen die de KNRM vangt voor Lifeguards op de Waddeneilanden).
Ofwel: zelfs met Lifeguards van de KNRM is Heemskerk duurder uit, want in tegenstelling tot een uit vrijwilligers bestaande Reddingsbrigade bestaat die uit personen die er een vergoeding voor krijgen en ook tijdelijk gehuisvest moeten worden.
Dus nog maar eens: of het nu buurtbrigades, de brandweer of de KNRM wordt: ze zullen in Heemskerk gaan merken dat ze een rekenfout hebben gemaakt.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 25 mei 2012, 11:43:29
Het strand bij Heemskerk is nu onbewaakt. Dat kan een gevaarlijke situatie opleveren. De gemeente zal borden plaatsen dat zwemmen op eigen risico is. Dit ontslaat de gemeente echter niet van haar verantwoordelijkheid om haar zorgplicht na te komen, het is een recreatie gebied. Als daar wat gebeurt en er kan niet gered worden omdat redders die dat normaal oplossen weggesaneerd zijn, zou dat best eens problemen (claims, onderzoek an de Veiligheidsraad) kunnen geven voor deze gemeente. Zijn er nog meer gemeenten die hun strand blaak laten liggen? Wat vinden de strandpaviljoens er van? Misschien dat de politie daar een taak gaat vervullen, is die daar niet al op drukke dagen?

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 29 juni 2012, 15:38:22
Ik krijg zojuist een mailtje dat RN personeel zoekt voor de strandbewaking in Heemskerk... O0 Gaat om betaalde vacatures, zoals gebruikelijk worden deze mensen dan aangevuld door de lokale vrijwilligers.

Weet iemand hier meer van?!

NF

• Senior gebruiker
    • www.112ijmond.nl
Reactie #9 Gepost op: 29 juni 2012, 16:26:57
Ik krijg zojuist een mailtje dat RN personeel zoekt voor de strandbewaking in Heemskerk... O0 Gaat om betaalde vacatures, zoals gebruikelijk worden deze mensen dan aangevuld door de lokale vrijwilligers.

Weet iemand hier meer van?!
Als je doelt op informatie over het behoud van de post:

Toch nog toezicht op strand Heemskerk
Door Redacteur Kennemerland Gepubliceerd op 21 juni 12, 23:27 Laatst bijgewerkt op 22 juni 12, 11:09

HEEMSKERK - De Reddingsbrigade Heemskerk kan deze zomer toch nog aan de dag. De gemeenteraad draait volgende week donderdag een eerder eigen besluit terug. Wel moeten na het badseizoen worden bekeken hoe het strandtoezicht de komende jaren opgetuigd moet worden.

Het eerdere besluit van de raad om 30.000 euro per jaar te bezuinigen door de strandpost op te heffen, leverde vanuit de burgerij een stroom van kritische reacties op. D66-raadslid Marieke van Dijk en CDA’er Ekke Visser namen het voortouw om het eerdere besluit te heroverwegen. De zaak raakte in een stroomversnelling toen de Reddingsbrigade liet weten zichzelf te zullen opheffen. Op aandrang van D66 en CDA stelde de brigade dat voornemen uit.

http://www.vandaag.nl/heemskerk/nieuws/article16338393.ece/Toch-nog-toezicht-op-strand-Heemskerk

College achter behoud reddingspost
Door Redacteur Kennemerland Gepubliceerd op 28 juni 12, 21:43 Laatst bijgewerkt op 28 juni 12, 21:45

HEEMSKERK - Het college van Heemskerk werpt geen hindernissen op tegen voortzetting van de reddingspost.

Dat bleek donderdagavond tijdens de voortgezette discussie over de Voorjaarsnota.

Vorige week al sprak de gemeenteraad brede steun uit voor een amendement van CDA en D66 waarin 30.000 euro beschikbaar wordt gesteld voor behoud van de reddingspost.
http://www.vandaag.nl/heemskerk/nieuws/article16458173.ece/College-achter-behoud-reddingspost
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening