We gaan wat offtopic maar goed...
C2000 en de nieuwe meldkamers werden altijd voorgespiegeld als het ultieme in samenwerking bij de hulpdiensten. Die merk ik wel tussen Brandweer en Ambulance maar niet bij de politie. Hoe moeilijk kan het zijn dat een centralist in GMS of gewoon mondeling aan een politiemedewerker doorgeeft dat het geen reanimatie betreft of dat de brandweer al ter plaatse is!? Hier trekt de politie zich er in ieder geval niets van aan. Collega's die "te laat" waren voor de uitruk naar de reanimatie zien en horen de politie vele minuten na het nader bericht "niets aan de hand" nog met signalen door komen. Dat gaat een keer fout! Als bij de brw de meldkamer aangeeft dat de prio 1 er af mag doen we dat ook.
De meldkamer bepaalt of er met prio 1 wordt doorgereden. Bovendien wil de mededeling: "geen reanimatie" niet meteen zeggen dat de spoed er af moet. Voor de nuance: Ik heb het overigens ook wel andersom meegemaakt. Doorgeven dat het geen reanimatie is en toch een volle TS voor de deur krijgen. (waarom?..)
Het is maar de vraag of dit dan goed door gecommuniceerd word tussen de meldkamers. Nu onze meldkamer multidisciplinair is merk ik overigens wel dat de onderlinge samenwerking een stuk beter en sneller gaat.
Toevallig hadden we laatst een politieagent die met ons meereed (en zijn porto op het pol kanaal open had staan) De agenten ter plaatse gaven direct aan geen beknelling echter pas nadat na 2 min de ambu aangaf geen beknelling gaf de AC aan ons door prio eraf. Bij ons lijkt het er dus op dat de ambu en brw meldkamers wel direct communiceren echter de pol niet.
Dat is voor mij logisch uit te leggen. De ambu bepaald of er "beknelling" is of niet en of er geknipt gaat worden of niet. Dat heb ik al diverse keren te horen gekregen. Ik kan wel wat doorgeven, maar die beslissing/keuze is niet altijd aan de politie.
De meldkamers dus de schuld geven van niet communiceren (terwijl er blijkbaar geen weet is van of en hoe de communicatie uberhaupt gegaan is) vind ik nogal voorbarig.