Wat ik probeer te zeggen is dat zoals de politievoertuigen aanbesteed, zijn er een grote kans is dat je te veel betaald voor de geleverde goederen.
Het is alleen maar goed dat KMar en Douane eigen aanbestedingen doen zodat er achteraf eventueel kan worden geconstateerd dat de aanbesteding van bijvoorbeeld de politie eigenlijk te duur was.
Waarschijnlijk mogen de Kmar en de Douane niet eens meeliften op de Europese aanbesteding van politievoertuigen omdat ze niet vernoemd waren in de aanbesteding, want in de aanbesteding moet expliciet staan wie er aan de aanbesteding mee doen volgens de Europese regels betreffende aanbestedingen.
Zoals ik al zei, er is toch onderzoek naar gedaan en van bovenstaande (te duur etc.) is toch geen sprake geweest ?? (
)
Het is wel vreemd dat ambulance & brandweerkorpsen wél mee (mogen) liften op die aanbesteding maar dat er voor de KMar & Douane geen aanbestedingen (lijken te) gelden zoals we die voor de politie wel kennen.
Kennelijk is het volstrekt logisch om de recherche van de KMar met Skoda SuperB's te laten rijden, de noodhulp met een Golf Variant of Opel Astra en de onopvallende voertuigen bij Renault (Clio), Skoda en Volkswagen vandaan te halen.
Je kunt mij niet vertellen dat die goedkoper uit zijn als de politie....
Daarnaast kun je me ook niet wijsmaken dat de Douane met z'n wisselende wagenpark, Renault's Megane, Skoda's Fabia, Octavia en een hele buts Transporters minder geld kwijt is dan de politie....
Volgens mij kunnen de Douane & KMar ook prima werk doen met de Touran & Golf Variant en Transporter. (Afwijkende kavels daargelaten natuurlijk).
Wat een van de mogelijkheden is, is dat de ''aanbesteding'' en het ''marktaandeel'' dan te groot worden. Verklaard alleen niet waarom er voor beide diensten geen totaal-aanbestedingen en langdurige aanbestedingen plaats vinden.
Laat ik nog wel even duidelijk maken dat ik absoluut geen voorstander ben van de manier waarop Politie Nederland nu bezig is en dat ik betwijfel of het allemaal zo voordelig is. Zoals het onderzoek van de minister heeft uitgewezen zou dit allemaal zo moeten zijn. Ik betwijfel dat. Het is dan volgens mij een realistische vraag om ons af te vragen waarom de KMar & Douane niet mee doen aan....