Hoogwerkers en Autoladders

Auteur Topic: Hoogwerkers en Autoladders  (gelezen 575259 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #1220 Gepost op: 29 mei 2011, 04:57:10
Zowel Wumag/Metz als Hilton hebben veel storingen 098uo


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #1221 Gepost op: 29 mei 2011, 17:41:02
Is de opbouw van de vorige HW geen Donor geweest van een nog oudere HW die nog wel een keer gebruikt kon worden??  e050
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Koos Grandioos

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 613
Reactie #1222 Gepost op: 29 mei 2011, 21:31:30
Toelichting raadsbesluit gemeente Zutphen:

De hoogwerker van de brandweer is aan verplicht groot onderhoud toe, waarvan de kosten bij de aanschaf niet voorzien waren. Dit leidt tot een fors hogere jaarlijkse reservering. Financiële berekeningen leren dat er jaarlijks minder geld gereserveerd hoeft te worden als de hoogwerker door een nieuwe wordt vervangen.

Beoogd effect:
Bij elkaar opgeteld zal deze onderhoudsbeurt ongeveer € 120.000,- gaan kosten. Deze kosten moeten dan over de laatste 7 jaar extra worden afgeschreven. Wanneer de hoogwerker wordt vervangen zal er per saldo per jaar minder gereserveerd hoeven te worden.

Tevens kan de brandweer na vervanging beschikken over een hoogwerker welke aan de nieuwste veiligheids- en ARBO eisen voldoet.

Argumenten
1.1 Financieel gezien gunstiger om de hoogwerker te vervangen
Uit de financiële berekeningen blijkt dat het uiteindelijk goedkoper is de hoogwerker nu te vervangen dan om een onderhoudsbeurt te plegen.

1.2 Bij groot onderhoud zou huur van een vervangende hoogwerker noodzakelijk zijn.
Omdat het onderhoud 5 tot 6 weken zal gaan duren, is het noodzakelijk om een hoogwerker te huren, want wanneer de hoogwerker van Zutphen niet beschikbaar is, moet er een hoogwerker uit Deventer of Apeldoorn komen. Omdat deze minimaal een aanrijdtijd hebben van een half uur duurt dit te lang.
Tevens hebben deze korpsen dan niet meer de beschikking over een hoogwerker in hun eigen verzorgingsgebied.

1.3 Nieuwste hoogwerkers voldoen aan de huidige ARBO-eisen
De nieuwe hoogwerkers voldoen allemaal aan de huidige veiligheids- en ARBO eisen. Zo zijn de nieuwe hoogwerkers allemaal verplicht uitgevoerd met een dubbele hefcilinder.
Ook komt het regelmatig voor dat de brandweer wordt gevraagd om de ambulancedienst te assisteren bij hij zogenoemde afhijsen van een patiënt. Hierbij wordt de brancarddrager boven op de korfrand geplaatst. Bij deze constructie is het noodzakelijk om boven het hoofd te tillen op het moment dat de brancard weer van de korf afgetild moet worden. Dit wordt als zeer belastend ervaren. De nieuwe hoogwerkers hebben een grotere werkkorf en daardoor is het mogelijk om de brancard op de korfvloer te plaatsen. Hierdoor is het mogelijk om de brancard op elke gewenste hoogte uit de korf te pakken, waardoor het veel minder belastend is.
Het waterkanon van de huidige hoogwerker kan gezien zijn afmetingen niet op zijn positie blijven zitten wanneer de hoogwerker wordt ingepakt. Met een gewicht van 30 kg. is het dan ook lastig om bij een inzet het waterkanon uit de opbergkast te halen en in de korf te bevestigen.

1.4 Grote revisiebeurt huidige generatie hoogwerkers.
De huidige nieuwe hoogwerkers hebben geen grote revisiebeurt meer nodig na 8 jaar, maar er kan worden volstaan met het reguliere jaarlijkse onderhoud.

2.1Verkoop van de slangenwagen met dompelpomp.
Het advies van de brandweer is om de 16 jaar oude slangenwagen waarvan de vervanging al van is uitgesteld niet meer te vervangen en af te stoten. Het is dan mogelijk om de opgebouwde financiële reserves te gebruiken voor de aanschaf van een nieuwe hoogwerker. Het niet meer gebruiken van de slangenwagen is overigens ook een bezuinigingsvoorstel in de Voorjaarsnota 2009. De toekomstige jaarlijkse reservering voor de slangenwagen wordt ingeleverd (de toevoeging aan het bedrijfsmiddelenfonds wordt verlaagd).

2.2 Verkoop van de huidige hoogwerker.
De huidige hoogwerker van de brandweer zal onder verantwoording van de korpsleiding verkocht kunnen worden waarbij de opbrengst gebruikt kan worden voor de financiering van een nieuwe.

http://raad.zutphen.nl/zutphen/incontact/productie/basis/ic_webgen.nsf/pages/6E38872A53DE62DEC125761D004B68FF?opendocument
Verbeter de wereld, begin bij je zelf!


BRWVianen

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
  • 2e jaars Verpleegkundige; Jeugdbrandweer aspirant
Reactie #1223 Gepost op: 30 mei 2011, 10:49:52
Regio: 09- Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Korps: Vianen
Post: Vianen
Roepnummer: 47595
Kenteken: BP-NT-13
Type voertuig: HW-23,5
Merk & Type: MAN 26.313FNL-G[TGA]
Opbouw: Hilton
Bouwjaar: 2004
In dienst: 2004
Uit dienst:  
Opmerkingen: Hoogwerkeropbouw uit 1985, afkomstig van BN-44-JZ, ex Rotterdam.




Bron foto : 112-lekstroom.nl


Blauwie

  • ZUID-HOLLAND ZUID
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,494
  • IC verpleegkundige i.o. | vrijwillige brandweer
Reactie #1224 Gepost op: 30 mei 2011, 17:15:39
Regio: 09- Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Korps: Vianen
Post: Vianen
Roepnummer: 47595
Kenteken: BP-NT-13
Type voertuig: HW-23,5
Merk & Type: MAN 26.313FNL-G[TGA]
Opbouw: Hilton
Bouwjaar: 2004
In dienst: 2004
Uit dienst:  
Opmerkingen: Hoogwerkeropbouw uit 1985, afkomstig van BN-44-JZ, ex Rotterdam.




Bron foto : 112-lekstroom.nl

Dan ben ik wel heel benieuwd waar dit voertuig rondgereden heeft in Rotterdam!   :-\
Brandweer Papendrecht


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #1225 Gepost op: 30 mei 2011, 18:07:43

Dan ben ik wel heel benieuwd waar dit voertuig rondgereden heeft in Rotterdam!   :-\
Hij stond op de kazerne Prins Alexanderpolder (nu Metaalhof) en daarvoor op de kazerne Koperstraat (was een keet op de hoek Koperstraat-Prins Alexanderlaan). De andere HW van de brandweer Rotterdam BK-46-KD stond op de kazerne Hoogvliet (nu Leemkuil) als ik het goed heb. Die is eerst naar de brandweer Oss gegaan en later naar Sittard-Geleen.
greetz,  Enrique


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #1226 Gepost op: 30 mei 2011, 18:25:07
Of ik haal ze door mekaar (in dat geval stond de BN-44-JZ op Hoogvliet en de BK-46-KD op de PAP)  :P
greetz,  Enrique


Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #1227 Gepost op: 30 mei 2011, 23:13:49

Dan ben ik wel heel benieuwd waar dit voertuig rondgereden heeft in Rotterdam!   :-\

Dit voertuig heeft niet in Rotterdam rond gereden. Alleen de opbouw is over gegaan naar het nieuwe chasis. Op het oude Rotterdamse DAF-chasis heeft het voertuig op de kazerne Bosland en later op de kazerne Prins AlexanderPolder gestaan. De hoogwerker van Zuid stond eerst op de Mijnsherenlaan en later op Hoogvliet. Maar... Dat was voor mijn tijd ;-)


jacky x

  • verpleegkundige, vrijwillig brandweerman
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 250
Reactie #1228 Gepost op: 31 mei 2011, 10:43:32


Nieuwe hoogwerker brandweer IJsselstreek
Door: de Redactie op 27-05-2011, 18:35


http://gelrenieuws.nl/2011/05/nieuwe-hoogwerker-voor-brandweer-ijsselstreek.html

Wat voor type arm zit erop?
Veterdiploma EHBO diploma 1BA2AA2 Vis-diploma( vissen tot max 5 kilo) Fiets-behendigheids-diploma Fiets-niet-behendigheids-diploma


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #1229 Gepost op: 31 mei 2011, 10:59:27
Wat voor type arm zit erop?

gewoon een telescooparm  ??? of bedoelde je dat niet?  ???
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens