GRIP 1 vliegtuig Cessna neergestort (1 dode, 3 gewonden) - Maasvlakte Rotterdam 28-05-2012

Auteur Topic: GRIP 1 vliegtuig Cessna neergestort (1 dode, 3 gewonden) - Maasvlakte Rotterdam 28-05-2012  (gelezen 66807 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
coastguard vliegtuig gaat ook naar Hoek van Holland om de seaking te assisteren bij zoektocht.
bron: ik luister zelf Air Traffic Control
Vliegt er ook een Seaking dan ?


redder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
www.flightradar24.com

hier kun je de vliegbewegingen volgen van de seaking en coastguard vliegtuig volgen


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
De actieradius van het vermiste vliegtuig is ca. 6 uur met een volle tank. (152 ltr)

bron: http://www.meevliegen.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=24&Itemid=36


Heeft een Awacs toestel nog een toegevoegde waarde?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Gast

  • Gast
Heeft een Awacs toestel nog een toegevoegde waarde?

Geen enkele, maar dat is ook primair niet de taak van NATO, zoeken naar eventueel neergestorte civiele toestellen. De AWACS detecteert grond- en luchtbewegingen met militaire doeleinden.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Geen enkele, maar dat is ook primair niet de taak van NATO, zoeken naar eventueel neergestorte civiele toestellen. De AWACS detecteert grond- en luchtbewegingen met militaire doeleinden.

Ok, dank voor je antwoord.

Andere vraag: Ik neem aan dat er in het toestel een kompas zit, als de radio is uitgevallen en je komt in de zeemist terecht dan neem ik aan dat je oostwaards vliegt.
Aangezien het toestel vermist is en op nog geen enkele luchthaven gesignaleerd is moet je dan aan kunnen nemen dat het neergestort is of geland is op onbekend terrein? Iedereen heeft tegenwoordig een mobieltje bij zich, de piloot zou dan moeten weten dat er naar hem gezocht wordt en moet zich dus melden bij een onvoorziene landing op onbekend terrein.

Wat zijn de afspraken hierover?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Sportvliegtuig vermist nabij Hoek van Holland. Info 1. 28 mei 2012
Om 12.00 uur kreeg het Kustwachtcentrum Den Helder de melding van de luchtverkeersleiding Nederland dat een sportvliegtuigje met 4 inzittenden, onderweg van vliegveld Midden-Zeeland naar Rotterdam, vermist werd. Het laatste contact was nabij Hoek van Holland.
Diverse vliegvelden zijn gecontroleerd, maar het betreffende vliegtuig was daar niet. Omdat de mogelijkheid bestaat dat het toestel boven zee heeft gevlogen, is een uitgebreide zoekactie gestart met reddingboten van de stations Stellendam, Hoek van Holland, Ter Heijde en Scheveningen van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij en de offshore reddingshelikopter. Het zoeken wordt bemoeilijkt door de dichte mist die boven zee hangt.

http://www.kustwacht.nl/nl/persberichten.html


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
neergestort is of geland is op onbekend terrein? Iedereen heeft tegenwoordig een mobieltje bij zich, de piloot zou dan moeten weten dat er naar hem gezocht wordt en moet zich dus melden bij een onvoorziene landing op onbekend terrein.

In het algemeen lijkt het me in Nederland onmogelijk om te landen of een noodlanding te maken op onbekend terrein. Nederland is zo dichtbevolkt, dat er altijd wel iemand is die dat opmerkt en volgens mij heb je dan altijd heel snel hulpdiensten ter plaatse. In dit geval zeker in de omgeving van Rotterdam.


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Als het vliegtuig boven land zou zijn geland/gecrashed, zou dat vast al opgemerkt zijn. Het is hier een dicht bevolkt gebied. We zitten niet in de woestijn van Nevada of Siberie waar je dagenlang onopgemerkt kunt blijven.

Maar goed, de radarbeelden zouden ook laten zien dat het vliegtuig boven water zou hebben gevlogen. Dat daar dan een primair zoekgebied is gemaakt, is dan een logische aktie.


Gast

  • Gast
Let wel dat het geen echte radarbeelden zijn maar, via ADS-B ontvangen signalen samengesteld beeld wat op een radar-idee lijkt.

In het kort, als een radio zou uitvallen van zo'n vliegtuigje maar de transponder werkt nog wel, wordt de code 7600 ingesteld waarmee de verkeersleiding weet dat er radioproblemen zijn.
Procedure is dan, te landen op het dichtstbijzijnde geschikte vliegveld (behalve Schiphol) waarbij dan visueel gecontroleerd moet worden wat de baan in gebruik is en via standaard-routes naar de landingsbaan vliegen.
Zou de transponder ook niet meer werken dan is eigenlijk niet meer kenbaar te maken dat je in de problemen zit maar kun je evengoed nog een nadering en landing maken op een geschikt vliegveld.
In dit soort gevallen is het niet (meer) vreemd dat via de GSM contact gezocht wordt. Bij een nood-landing op een strand, weiland of stuk weg is na de landing inderdaad telefonisch contact noodzakelijk maar dan zullen de toeschouwers ook snel genoeg 112 gebeld hebben.

Voor de luchtverkeersleiding zijn er diverse stadia waarin we alarm slaan, INCERFA (uncertainty phase) ALERFA (Alarming phase) en DISTRESFA (Distress phase)
Het vliegveld van aankomst gaat 30 minuten nį de verwachte aankomsttijd een administratieve zoekactie initiėren, waarna de INCERFA opgestart wordt.
De overige tijdsparameters moet ik je even (uit mijn hoofd) schuldig blijven maar op een bepaald moment gaat de alarmering in en het tijdstip waarop het toestel op papier zonder brandstof zou zitten gaat de DISTRESFA in, waarbij je ervan uit moet gaan dat het niet meer luchtvarend is op dat moment.


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Als het vliegtuig boven land zou zijn geland/gecrashed, zou dat vast al opgemerkt zijn. Het is hier een dicht bevolkt gebied. We zitten niet in de woestijn van Nevada of Siberie waar je dagenlang onopgemerkt kunt blijven.

Maar goed, de radarbeelden zouden ook laten zien dat het vliegtuig boven water zou hebben gevlogen. Dat daar dan een primair zoekgebied is gemaakt, is dan een logische aktie.

De hulpverlenende instanties ( de rescue Pedro zero one) zijn echter wel boven land aan het zoeken oftewel de Maasvlakte 2. Ben je daar wel is geweest, ik wel ..... respectabel hapje zand en zeker gezien de hevige mist nog dunner bevolkt dan dat het normaal al is. Ook de reddingsboot George Dijkstra zoekt aan de binnenkant van de tweede Maasvlakte havenkant. Dus de suggestie zoals die hierboven wordt aangegeven is geen slechte, hoewel het niet op de Nevada lijkt.

Delta00