Let wel dat het geen echte radarbeelden zijn maar, via ADS-B ontvangen signalen samengesteld beeld wat op een radar-idee lijkt.
In het kort, als een radio zou uitvallen van zo'n vliegtuigje maar de transponder werkt nog wel, wordt de code 7600 ingesteld waarmee de verkeersleiding weet dat er radioproblemen zijn.
Procedure is dan, te landen op het dichtstbijzijnde geschikte vliegveld (behalve Schiphol) waarbij dan visueel gecontroleerd moet worden wat de baan in gebruik is en via standaard-routes naar de landingsbaan vliegen.
Zou de transponder ook niet meer werken dan is eigenlijk niet meer kenbaar te maken dat je in de problemen zit maar kun je evengoed nog een nadering en landing maken op een geschikt vliegveld.
In dit soort gevallen is het niet (meer) vreemd dat via de GSM contact gezocht wordt. Bij een nood-landing op een strand, weiland of stuk weg is na de landing inderdaad telefonisch contact noodzakelijk maar dan zullen de toeschouwers ook snel genoeg 112 gebeld hebben.
Voor de luchtverkeersleiding zijn er diverse stadia waarin we alarm slaan, INCERFA (uncertainty phase) ALERFA (Alarming phase) en DISTRESFA (Distress phase)
Het vliegveld van aankomst gaat 30 minuten nį de verwachte aankomsttijd een administratieve zoekactie initiėren, waarna de INCERFA opgestart wordt.
De overige tijdsparameters moet ik je even (uit mijn hoofd) schuldig blijven maar op een bepaald moment gaat de alarmering in en het tijdstip waarop het toestel op papier zonder brandstof zou zitten gaat de DISTRESFA in, waarbij je ervan uit moet gaan dat het niet meer luchtvarend is op dat moment.