Alleen hebben deze mensen allemaal hun papieren hebben gehaald door een examen met een (ex)politieagent. Dat betekend dat ze ergens wel weten hoe het hoort.
Op zich mee eens, maar het is een koud kunstje om iemand op het examenkruispunt op te leiden, zodat hij precies weet hoe hij dat onder de ogen van de politie-examinator moet doen. Zo kun je zelfs de meest belabberde verkeersregelaars door een examen krijgen. Vervolgens op een andere locatie gaat het volledig de mist in. Zoals een bekende Twentse politieman eens zei: "je kunt een aap een kunstje leren, maar het blijft een aap".
De opleiding voldoet echt, maar zoals ik al meer zeg de werkomgeving niet. Geen of minimale controle, en bedrijven die lichtzinnig met klachten omspringen en deze niet terugkoppelen naar het personeel. Terwijl deze laatste toch verbetering moet laten zien.
Inderdaad. Met bovenstaande opmerking t.a.v. de opleiding in gedachten houdend ligt de grootste verantwoordelijkheid voor scholing en evaluatie bij de werkgever. Ik noem het vaak de "logistieke afhandeling" binnen zo'n bedrijf: de planning op orde, de interne begeleiding op orde, de controles op de werkplek op orde, etc. etc. En bij de kleine starters die snel geld willen verdienen is dat allemaal niet op orde.
Maar een hele verbetering zou al zijn als het geregeld zou worden dat bepaalde verkeerspunten gewoon niet met 2 man geregeld mogen worden. Te vaak zie ik nu verkeersregelaars staan op kruispunten waar ik toch meer mensen zou neer zetten.
CROW heeft er in dat nieuwe boekje wel een aanzet toe gegeven om dit probleem op te lossen, maar het blijft een beetje halfslachtig. Je hebt ook teveel mogelijkheden om daar iets structureels voor te verzinnen. Sommige kruispunten kun je prima alleen of met zijn tweeën, maar op andere locaties kun je even grote kruispunten beter met 4 of 5 man doen. Er is in dat opzicht denk ik vooral een gebrek aan goede werkvoorbereiders met voldoende verkeerskundig inzicht, om goed in te kunnen schatten hoeveel verkeersregelaars nodig zijn. En bovendien speelt nog het probleem dat je sommige verkeersregelaars wel met zijn tweeën op dat punt kunt zetten (bijv. omdat ze goed op elkaar ingewerkt zijn), maar dat je met andere verkeersregelaars er wel 5 nodig hebt en nog loopt het niet lekker.
(...)
Ik zal het in ieder geval meenemen dat prof. VKR's er geen moeite mee hebben dat een agent in vrije tijd ze aanspreekt op eventuele onduidelijkheden. Dat natuurlijk op een nette en gepaste manier. Of even de collega's er langs sturen, maar die zullen het waarschijnlijk als een prio 3 inschalen helaas.
(...)
Of de echte professionele verkeersregelaar er geen moeite mee heeft vraag ik me af, maar ik als verkeerskundige (wel met aanstellingspas overigens
) heb er totaal geen moeite mee. Als de bedrijven de zaak zelf niet controleren, dan moet dat op de een of andere manier worden afgedwongen. Wat mij betreft zeg je overigens dat je met een "gerichte, onopvallende controle" bezig bent. Dan is betreffende meneer (en zijn collega's ook) de rest van zijn carrière ook spichtig op onopvallende politiemensen en doet ie hopelijk in het vervolg wel zijn best.