Ik merk wel vaak dat sommige Nederlanders als ze iets tegenkomen dat 'anders' is, het onmiddellijk als een gebrek zien of een achterstand. Misschien wordt dat niet zo bedoeld of zo niet letterlijk gezegd, maar zo komt 't toch vaak over.
Voor Belgen is er in ieder geval niets verwarrends, oranje is de kleur van hesjes die gedragen wordt door politie, douane, rode kruis. Geel is de kleur die gedragen wordt door de fietser en de motorrijder die niet omver gereden wil worden. Tot zover ik weet is er geen vaste kleur vastgelegd voor politiediensten in de EU.
(Ik heb zo hetzelfde gevoel als men zegt 'Goh, die moto's zijn "nog niet" uitgerust met amber').
Heel die tendens van 'de politie is te weinig zichtbaar' wordt stilaan ook overdreven. Dat politie zichtbaar moet zijn begrijp ik. Dat ambtenaren op de weg extra zichtbaar dienen te zijn snap ik ook. Dat interventie ploegen een fluo kogelwerende vest aan moeten, vind ik overdreven. Dat we alle voertuigen knalgeel moeten spuiten ook. Een kwestie om het rijdende kerstboom en kerstcadeau effect te vermijden.
Belangrijker is dat men consequent is met hetgeen men doet.
Als we overigens kijken naar de striping van voertuigen in de VS (die vaak amper gestripet zijn) denk ik dat België het nog niet zo slecht doet op gebied van zichtbaarheid, zeker nu met oranje bumpers.