Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM

Auteur Topic: Optische en geluidssignalen lanceervoertuigen en Kust Hulpverlenings Voertuig (KHV) van de KNRM  (gelezen 28747 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Heeft het er ook niet mee te maken dat Redned een overheidsinstantie is en de KNRM een particuliere organisatie is?
Daarnaast hebben de reddingsbrigade auto's (vooral die met een bewakingstaak) de O&G installaties vooral voor de eerste hulp (ambulance assistentie). De KNRM krijgt echter alleen alarmeringen voor hulpverlening op zee. Of als de reddingsbrigades niet beschikbaar zijn en/of het ongeval zeer groot is.
Daarnaast vind ik het onzin dat de KNRM lifeguards O&G krijgen, puur om het feit dat ik de KNRM lifeguard onzin vind. Waarom zou je gaan concurreren als het om hulpverlening gaat. Dat zou het zelfde zijn als ik in mijn dorp een brandweerpost ga openen die de taak goedkoper uit kan voeren. Gemeentes willen wel, maar wat je eraan hebt is mij een raadsel!

Zowel de KNRM als Reddingsbrigade Nederland (met alle bijbehorende onderdelen) zijn private organisaties welke publieke taken uitvoeren voor de overheid. Nou is het wel zo dat de reddingsbrigades over het algemeen iets meer verweven zijn met de lokale overheden en/of de veiligheidsregio op organisatorisch en/of operationeel gebied. Zo ben ik in dienst van een gemeentelijke organisatie en niet van de "brigade" en op een ander moment voer ik weer taken uit voor het ministerie van BZK, wat weer niks te maken heeft met de gemeente...

Het is allemaal erg ingewikkeld georganiseerd... Veel "professionals" binnen de brigadewereld willen graag direct voor(en in dienst van) de veiligheidsregio en/of de landelijke organisatie gaan werken, maar dat botst weer volledig met de verenigingsstructuur van RN wat weer op andere (niet-operationele) gebieden zijn vruchten afwerpt. Dit is een moeilijk vraagstuk, waar ook niet zo snel een antwoord op weet.

Maargoed, nu weer even terug naar de discoverlichting en tweetonige herrie...

Dat de O&G alleen maar is voor ambulance ondersteuning is ook niet correct, het gaat vooral om het gebruik bij zowel de watergerelateerde hoofdtaken (waaronder rampenbestrijding) als de "algemene firstresponder taak". De O&G kan ook gewoon worden gebruikt bij "free-call meldingen", waarbij de melding dus direct bij ons wordt gedaan of als er collega's assistentie vragen, zonder tussenkomst van de GMK. (Zie brancherichtlijn) Wij rijden echt niet alleen maar voor drenkelingen in een mui en een onwelwording op het strand, ook voor waterongevallen in het achterland of iemand die van zijn of haar paard gevallen is in een bos aan de andere kant van de regio bijvoorbeeld...

In de praktijk is het zo dat de O&G tijdens de stranddienst weinig gebruikt wordt, vooral op de openbare weg en bij inzet in het kader van "kusthulpverlening" heeft het wel een toegevoegde waarde. Net als bij de politie is niet iedere prio 1 melding een O&G rit voor ons. Als je op een leeg strand naar de volgende opgang moet om wat collega's te assisteren bij een redding heeft de O&G weinig toegevoegde waarde, als je een ambu begleid door een duingebied is alleen blauw meestal voldoende, zolang het niet te druk is...

De KNRM lifeguards voeren puur strandbewaking uit, waarbij de reddingsbrigade eenheden meer een integrale functie hebben, dit kan dus een afweging zijn om de KNRM niet uit te rusten met O&G. Daarnaast is het zo dat de KNRM lifeguards nu hun werk uitvoeren op relatief rustige stranden, waarbij een oranje lamp en signaalgever ook voldoende kan zijn om duidelijk te maken dat men haast heeft. Vergeet niet dat er ook genoeg reddingsbrigade voertuigen zijn die niet zijn uitgerust met O&G, omdat het voor dat gebied of de specifieke eenheid niet nodig is om over O&G te beschikken...

Overigens is er geen sprake van O&G voor de KNRM lifeguards zoals je beschrijft en is dit wettelijk ook niet toegestaan.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Waar concurreren zij dan?

Ik kan me wel het e.e.a. aan "concurrerende" acties van de KNRM herinderen, waarvan de RB wereld nog steeds not-amused is...

Ik denk dat jij ook wel op de hoogte bent daarvan en anders staat er nog wel het e.e.a. op het forum ;)

(Op operationeel gebied, enkele uitzonderingen nagelaten, is er natuurlijk weinig aan de hand en loopt de samenwerking prima... Beleidsmatig is het een ander verhaal...)


guest11765

  • Gast
ik had het puur over de lifeguards!
Want zo kan ik mij een kinderbeestfeest voor de geest halen, waar we met zijn alle KNRM LG's en RB 1 groot feest hadden!!

En Wassenaar dat is een verhaal appart......

En het kan mijn beleving zijn, maar met dingen als "meld je aan bij 1 van de RB's" op de site van de knrm word de strijdbijl steeds verder begraven.

en o.a. dit
https://www.knrmlifeguards.nl/formulier/inschrijven
scroll even helemaal naar beneden...
http://www.knrm.nl/werken/
onderaan rechts


guest11765

  • Gast
maar om op het onderwerp terug te keren, tussen strand en opgang kan het heel rustig zijn.
Zei het dat de opgang weer heel druk kan zijn en de Ambu nog wel eens op het strand vast komt te zitten.
Met onze huidige lichten en geluid en eventueel de claxon kwam ik deze zomer prima uit de voeten!



vuurtoren7

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Zowel de KNRM als Reddingsbrigade Nederland (met alle bijbehorende onderdelen) zijn private organisaties welke publieke taken uitvoeren voor de overheid. Nou is het wel zo dat de reddingsbrigades over het algemeen iets meer verweven zijn met de lokale overheden en/of de veiligheidsregio op organisatorisch en/of operationeel gebied. Zo ben ik in dienst van een gemeentelijke organisatie en niet van de "brigade" en op een ander moment voer ik weer taken uit voor het ministerie van BZK, wat weer niks te maken heeft met de gemeente...

Het is allemaal erg ingewikkeld georganiseerd... Veel "professionals" binnen de brigadewereld willen graag direct voor(en in dienst van) de veiligheidsregio en/of de landelijke organisatie gaan werken, maar dat botst weer volledig met de verenigingsstructuur van RN wat weer op andere (niet-operationele) gebieden zijn vruchten afwerpt. Dit is een moeilijk vraagstuk, waar ook niet zo snel een antwoord op weet.

Maargoed, nu weer even terug naar de discoverlichting en tweetonige herrie...

Dat de O&G alleen maar is voor ambulance ondersteuning is ook niet correct, het gaat vooral om het gebruik bij zowel de watergerelateerde hoofdtaken (waaronder rampenbestrijding) als de "algemene firstresponder taak". De O&G kan ook gewoon worden gebruikt bij "free-call meldingen", waarbij de melding dus direct bij ons wordt gedaan of als er collega's assistentie vragen, zonder tussenkomst van de GMK. (Zie brancherichtlijn) Wij rijden echt niet alleen maar voor drenkelingen in een mui en een onwelwording op het strand, ook voor waterongevallen in het achterland of iemand die van zijn of haar paard gevallen is in een bos aan de andere kant van de regio bijvoorbeeld...

In de praktijk is het zo dat de O&G tijdens de stranddienst weinig gebruikt wordt, vooral op de openbare weg en bij inzet in het kader van "kusthulpverlening" heeft het wel een toegevoegde waarde. Net als bij de politie is niet iedere prio 1 melding een O&G rit voor ons. Als je op een leeg strand naar de volgende opgang moet om wat collega's te assisteren bij een redding heeft de O&G weinig toegevoegde waarde, als je een ambu begleid door een duingebied is alleen blauw meestal voldoende, zolang het niet te druk is...

De KNRM lifeguards voeren puur strandbewaking uit, waarbij de reddingsbrigade eenheden meer een integrale functie hebben, dit kan dus een afweging zijn om de KNRM niet uit te rusten met O&G. Daarnaast is het zo dat de KNRM lifeguards nu hun werk uitvoeren op relatief rustige stranden, waarbij een oranje lamp en signaalgever ook voldoende kan zijn om duidelijk te maken dat men haast heeft. Vergeet niet dat er ook genoeg reddingsbrigade voertuigen zijn die niet zijn uitgerust met O&G, omdat het voor dat gebied of de specifieke eenheid niet nodig is om over O&G te beschikken...

Overigens is er geen sprake van O&G voor de KNRM lifeguards zoals je beschrijft en is dit wettelijk ook niet toegestaan.


Het rijden met gele zwaailampen en claxoneren heeft geen enkele toegevoegde waarde bij een spoedeisende hulpverlening, het publiek en  omstanders weten immers niet dat er een levensbedreigende situatie is. Je kunt net zo goed met een auto van de gemeentewerken het strand opgaan bij een levensbedreigende situatie, deze heeft dezelfde uitwerking op het publiek als een KHV of lifeguard voertuig.

Je bent volgens de wegenverkeerswet zelfs strafbaar bij onnodig claxoneren. Letterlijk:een claxon dient alleen te worden gebruikt bij
het afwenden van een dreigend gevaar. Je creeert er gevaarlijke situaties mee: de chauffeur zou kunnen
verwachtten dat er wel mensen aan de kant gaan met loudhealer, claxon of geel zwaailicht.


De reddende engel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Om terug te gaan naar het algemene topic: De jongens van de KNRM op dit forum zeggen terecht al dat als de KHV's O&G krijgen, dit alleen gebruikt zal worden als het echt zeer druk is op het strand/opgang. De vraag is echter, is het wel verantwoord om met zo'n grote truck met O&G te rijden. Hierin meegenomen dat ik met een 4x4 op een druk strand alleen O&G wil toepassen als het niet anders kan, waarbij ik niet harder ga rijden dan 20. MAW ik ga er niet harder mee rijden, ik gebruik het alleen om mensen te laten zien dat er een reden is waarom ze hun handdoekje even op moeten pakken.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Citaat van: De reddende engel link=msg=1210551 date=1381932634
De vraag is echter, is het wel verantwoord om met zo'n grote truck met O&G te rijden. Hierin meegenomen dat ik met een 4x4 op een druk strand alleen O&G wil toepassen als het niet anders kan, waarbij ik niet harder ga rijden dan 20. MAW ik ga er niet harder mee rijden, ik gebruik het alleen om mensen te laten zien dat er een reden is waarom ze hun handdoekje even op moeten pakken.

Mijn zienswijze hierin is dat je zoveel mogelijk het strand moet mijden bij drukte. Wij rijden vaak om via de openbare weg of paden in het duingebied, omdat je hier wel enige vaart kan maken in combinatie met optische en geluidsignalen. Als je dit in je achterhoofd houdt bij het wegzetten van je voertuig kan je ook aanzienlijk sneller weg zijn.

Bij echte grote drukte zal de eerste interventie toch gemaakt moeten worden door collega's op de voetjes of de bemanning van een vaartuig.


De reddende engel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Citaat van: -Joost- link=msg=1210553 date=1381933256
Mijn zienswijze hierin is dat je zoveel mogelijk het strand moet mijden bij drukte. Wij rijden vaak om via de openbare weg of paden in het duingebied, omdat je hier wel enige vaart kan maken in combinatie met optische en geluidsignalen.

Helaas kan dit bij de brigades lands duinstranden niet altijd. Daarnaast gaan de mannen en vrouwen van de KNRM volgens mij niet met hun valentijn eerst 2 km omrijden om een rustiger stukje te vinden  :P

Dus kijkend naar maar 1 beschikbare opgang met een vol strand, zal het echt een meerwaarde hebben om KHV en lanceertractor uit te rusten met O&G?


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Citaat van: De reddende engel link=msg=1210555 date=1381933486
Helaas kan dit bij de brigades lands duinstranden niet altijd. Daarnaast gaan de mannen en vrouwen van de KNRM volgens mij niet met hun valentijn eerst 2 km omrijden om een rustiger stukje te vinden  :P

Dus kijkend naar maar 1 beschikbare opgang met een vol strand, zal het echt een meerwaarde hebben om KHV en lanceertractor uit te rusten met O&G?

Ik werk ook in een gebied met (grotendeels) duinstrand. Voor het lanceren van vaartuigen van de KNRM e.d. is er bij ons in de regio de ongeschreven regel dat de RB het strand en de opgang als het even kan vrijmaakt voor de bootwagen. Daarnaast mag ik hopen dat jullie de hoofdopgangen voorzien van een rijpad op drukke dagen?

Hetzelfde geldt voor een eventuele spoedrit over het strand, even een brul over de lokale porto en de waterlijn wordt leeggetrokken...

Eerlijk gezegd zie ik de toegevoegde waarde van een KHV van de KNRM op drukke dagen niet voor spoedmeldingen, voor logistieke ondersteuning tijdens grote acties is de unimog wel ideaal.


vuurtoren7

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
De discussie is gestart vanwege O en G op KHV voertuigen,
niet op lanceervoertuigen zoals tractors.
Als tweede heeft een KHV wel degelijk nut bij spoedeisende hulpverleningen
op het strand of in het duingebied, een tweede ambulance of MMT moet
immers ook naar de plaats incident worden gebracht en de reddingsbrigade
heeft op zo'n moment de handen vol, blijkt uit onze ervaring.
Het plaatsen van O en G heeft dus wel degelijk een toegevoegde waarde
om aan te geven dat je door wilt rijden, m.a.w. erlangs wilt omdat je
op weg bent om levensreddende handelingen te gaan verrichtten.

Zeg het nogmaals:
Het gaat niet om het hardrijden.