Brandweerdoctrine: kwadrantenmodel brandbestrijding

Auteur Topic: Brandweerdoctrine: kwadrantenmodel brandbestrijding  (gelezen 29464 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #30 Gepost op: 26 mei 2013, 11:46:02
Ik kan inderdaad zonder kwadrant en met de besluitvorming van de bevelvoerder wel besluiten of een binnenaanval nog verantwoordt is. Ik vrees dat ik dan toch binnen sta e050
Maar als je de doctrine erbij pakt, is dit dan nog wel verantwoordt. Ik stelde de vraag al eerder

Je kunt dus haast gaan concluderen dat een slachtoffer dan dus eigenlijk pech heeft. Op het moment dat je een woning binnen gaat waarbij de nodige risico's te verwachten zijn (in feite bij iedere binnenaanval), dan kun je je eigen veiligheid al niet meer als top prioriteit stellen. ;)

Ooit een eenarmige jurist gezien ?

Het is altijd aan de ene kant dit en aan de andere kant dat !

De praktijk is dat je binnen luttele seconden een beslissing moet nemen als je ervoor staat en achteraf(oa. die juristen)........ ja dan weten veel mensen heel goed te vertellen hoe het beter had gekund of gemoeten.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #31 Gepost op: 11 oktober 2013, 09:48:04
Lucas de Lange en Marijn van Eijsden
Lucas de Lange en Marijn van Eijsden

nvbr01
Gepubliceerd op 10 okt 2013
Citaat
De speech van Lucas de Lange en Marijn van Eijsden op het congres van Brandweer Nederland op 20 september 2013 op Papendal.

Zie ook http://www.brandweernederland.nl
Samen sterk in de hulpverlening!

riesbruins

• Forum gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 14 november 2013, 16:17:03
Een hele goede uitleg over de offencieve buitenaanval. Het is wel in het engels maar het komt er op neer dat een gebonden straal vanaf de straat door een raam een hele goede manier is om de temparatuur naar beneden te brengen en de overlevingskansen te vergroten. Let wel op dat dit een gebonden straal moet zijn zodat de stoom weg kan door het dezelfde raam en dat er tegen het plafon gespoten moet worden. Hierdoor komen er weer kleinere druppels die voor een betere verdamping zorgen. Natuurlijk geldt ook hiervoor een opmerking niet elke brand is het zelfde en soms is dit geen goede methode. Het is weer een punt om mee te nemen in de overwegingen....

Exterior Water Application or "Softening the Target" on Vimeo
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 14 november 2013, 19:27:01
Het filmpje doet het (bij mij) niet maar het verhaal zoals jij beschrijft is misschien wel zo maar toch zou ik direct naar binnen gaan om de persoon te redden en het vuur naar buiten te jagen ipv naar binnen. Ik heb een hekel aan stralen die door een raam naar binnen worden gespoten terwijl de beste inzet van binnenuit moet plaats vinden.

Citaat van: riesbruins link=msg=1219996 date=1384442223
Een hele goede uitleg over de offencieve buitenaanval. Het is wel in het engels maar het komt er op neer dat een gebonden straal vanaf de straat door een raam een hele goede manier is om de temparatuur naar beneden te brengen en de overlevingskansen te vergroten. Let wel op dat dit een gebonden straal moet zijn zodat de stoom weg kan door het dezelfde raam en dat er tegen het plafon gespoten moet worden. Hierdoor komen er weer kleinere druppels die voor een betere verdamping zorgen. Natuurlijk geldt ook hiervoor een opmerking niet elke brand is het zelfde en soms is dit geen goede methode. Het is weer een punt om mee te nemen in de overwegingen....

Exterior Water Application or "Softening the Target" on Vimeo

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #34 Gepost op: 14 november 2013, 19:34:44
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1220060 date=1384453621
Het filmpje doet het (bij mij) niet
Bij mij ook niet, hier de Youtube versie ;)
Exterior Water Application or Softening the Target

riesbruins

• Forum gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 15 november 2013, 11:07:56
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1220060 date=1384453621
Het filmpje doet het (bij mij) niet maar het verhaal zoals jij beschrijft is misschien wel zo maar toch zou ik direct naar binnen gaan om de persoon te redden en het vuur naar buiten te jagen ipv naar binnen. Ik heb een hekel aan stralen die door een raam naar binnen worden gespoten terwijl de beste inzet van binnenuit moet plaats vinden.
Zie dat er een youtube film voor in de plaats gezet is bedankt peter:)

Het vuur naar binnen jagen is dus een misverstand. Bij goed gebruik van deze methode gebeurt dit niet. Sterker nog de temperatuur, en dus de omgeving van een slachtoffer, dalen op de hele verdieping. Zelfs bij een kelder inzet is het getest en daar kome ook geen extreme hitte de trap op. Je moet er natuurlijk wel voor waken dat de stoom (hitte) weg kan. Daarom een gebonde straal naar binnen er blijft genoeg ruimte over voor de stoom en hitte om te verdwijnen.

Maar waarom heb je een hekel aan stralen die van buiten door een raam gespoten worden? Het KAN een onderdeel zijn van de hele offensieve brandbestrijding dus ik kan de "hekel eraan"niet plaatsen

Er wordt nergens gezegt dat je niet naar binnen moet gaan. Natuurlijk moet dit wel maar deze methode KAN een keuze zijn. Je KAN er tijd mee kopen.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #36 Gepost op: 15 november 2013, 16:23:28
Ik zet grote vraagtekens bij deze methode. Zeker omdat inmiddels bewezen is dat bij een 3D-blussing je een goede effectieve blussing in kunt zetten. De methode met gebonden straal van buiten naar binnen blazen is voor wat mij betreft alleen maar bruikbaar als er een uitslaande brand betreft, en de boel toch niet meer te redden valt.
En dan, waarom zaken als rookgaskoeling, 3D-blussing over boord gooien voor weer een andere methode?

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #37 Gepost op: 17 november 2013, 20:56:56
Na de Brand in De Punt is gebleken dat de brandweer behoefte heeft aan meer inzettactieken dan alleen de buiteninzet en binneninzet. Daarom wordt vanuit de Brandweerdoctrine onder andere gewerkt aan de ontwikkeling van het kwadrantenmodel voor gebouwbrandbestrijding. Dit model beschrijft vier inzettactieken waarbinnen kan worden geschakeld tijdens een brandinzet. Eén van deze tactieken, de defensieve binneninzet, wordt nader onderzocht.
Via http://www.infopuntveiligheid.nl/Publicatie/DossierItem/63/4713/scriptie-brandscheidingen-bas-olbertz.html
even klikken op "   Scriptie Brandscheidingen Bas Olbertz"

riesbruins

• Forum gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 18 november 2013, 13:13:55
Citaat van: Peter71 link=msg=1220264 date=1384529008
Ik zet grote vraagtekens bij deze methode. Zeker omdat inmiddels bewezen is dat bij een 3D-blussing je een goede effectieve blussing in kunt zetten. De methode met gebonden straal van buiten naar binnen blazen is voor wat mij betreft alleen maar bruikbaar als er een uitslaande brand betreft, en de boel toch niet meer te redden valt.
En dan, waarom zaken als rookgaskoeling, 3D-blussing over boord gooien voor weer een andere methode?
Als je met de 3d methode door een raam spuit sluit je die volledig af. De warmte en stoom kunnen er nu niet meer uit en het zal binnen opwarmen. Als je een gebonden straal gebruikt is er nog genoeg uitstroom mogelijkheid.  Wel moet je tegen het plafon spuiten. de gebonden straal wordt hierdoor gebroken en verdeeld in kleinere druppels.

wjr307

• Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 18 november 2013, 13:52:04
Blijft wel wat Peter71 zegt dat de brand vergevorderd moet zijn. Bij een normale binnenbrand welke aardig opgewarmd is zitten de ruiten er nog in en creeer je juist een extra zuurstoftoevoer waarbij je juist een enorme brandtoename creeerd. Vraag me ook af of het koelende effect van een straal tegen het plafond net zo groot is als een shot met sproeistraal naar binnen.