Misschien even een ander licht op de verschillen in aanrijtijden. De brandweer redt mensen uit brandende panden. Tenminste, dat staat wettelijk zo omschreven volgens de bekende Brandweerwet. Voor die handeling is het zeer wenselijk om enige bescherming te hebben, zijnde ademlucht bescherming, warmte werende kleding om je eigen niet in gevaar te brengen. Dat heb ik privé niet thuis of in mijn auto liggen.
Een ambulance redt mensen middels levensreddende handelingen, zoals BLS, chin-lift en afdrukken van slagaders. Deze handelingen zijn voor een ieder te leren. Elke Nederlander kan leren te reanimeren en de levenreddende handelingen zonder zichzelf of anderen in gevaar te brengen.
Misschien wordt er van de Nederlander wel wat meer anticipatie verwacht tijdens hulpverleningen, zodat de kosten bespaart/ bevroren kunnen worden in de Ambulancezorg en moet bijvoorbeeld iedereen met een rijbewijs verplicht een EHBO met reanimatie diploma hebben.
Overigens ben ik wel voor een 8 minuten grens, maar niet te kosten van alles. Elke Nederlander moet ook logisch na blijven denken over de haalbaarheid en zijn eigen verplichting naar omstanderhulp.