NIEUWS, Reddingsbrigade op zoek naar overboord geslagen man..

Auteur Topic: NIEUWS, Reddingsbrigade op zoek naar overboord geslagen man..  (gelezen 5304 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

bAdemArk

• Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #20 Gepost op: 28 februari 2005, 22:00:09
Je bent toch met een reddingsbrigadetaak bezig... dus de verwarring is dan al snel aanwezig!

bAdemArk

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 1 maart 2005, 15:17:12
Je bent toch met een reddingsbrigadetaak bezig... dus de verwarring is dan al snel aanwezig!

bAdemArk
Sinds  wanneer is redden een taak van 1 partij, of is een incident eigendom van 1 partij..
Dat een reddingsbrigade taak bezig met een taak stelling, al dan niet met opdrachtgever, betekend niet dat het het absolute alleen recht is van reddingsbrigade.

Iedereen mag een brand blussen, dat is niet voorbehouden aan uitsluitend de brandweer. De brandweer is verplicht om een brand te blussen, maar dat betekend niet dat iemand anders niet z'n brandblusser mag gebruiken. of dat met een eigen hulpmiddelen de brand mag blussen.
Ik heb een Motorspuitaanhanger staan als het bos rond mijn huis staat te branden, gaat tie echt wel aan hoor..  zet ik wel een waterscherm, of een water kanon in.  

De brandweer mag dan bij aankomst de zaak overnemen of z'n eigen spulletje inzetten.

Pjotter

• Gast
Reactie #22 Gepost op: 1 maart 2005, 15:58:32
Waar gaat het nou over dan! Dat een nieuws lezer het wordt reddingsbrigades of KNRM gebruikt? ik zie het probleem er nie zo van in, ik zal het je nog sterker vertellen die nieuws lezer krijgt gewoon een vel waar de tekst opstaat en die denkt er niet eens bij na dat het misschien wel eens KNRM zou kunnen zijn.

bAdemArk

• Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
    • RB Zwolle
Reactie #23 Gepost op: 1 maart 2005, 17:48:53
Voor een leek is het toch allemaal niet meer duidelijk.... reddingsbrigades, HOGEs, KNRMs, medical rescue's... allemaal met boten op het water!

Als jij zelf een brand blust (in afwachting van de brandweer), dan ben je toch ook met een brandweertaak bezig...

Maar aangezien de term reddingsbrigade(taak) gevoelig ligt, zal ik in het vervolg redding te water gebruiken... hoewel dat waarschijnlijk toch niet gaat lukken..... :P

bAdemArk

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #24 Gepost op: 1 maart 2005, 18:03:32
ik vind dat ze gewoon reddingsbrigade moeten noemen

in het woord KNRM zit tenstlotte ook Reddingsbrigade, k snap het wel maar de andere 90 % van nederland niet
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 1 maart 2005, 18:10:24
Er is geen echt probleem, alleen dat de beeldvorming bij het publiek dus niet echt helder is..
En dat het misschien wel handig is om daar duidelijkheid in te krijgen.

het kan nog wel eens verwarrend zijn. En dat het soms handig is dat een organisatie ook de credits en de pers krijgt die het verdiend.

verder is het iedereens taak om hulp te verlenen naar vermogen, en geen voorbehouden taak voor een bepaalde organisatie.. Om bij het voorbeeld van de brandweer te blijven. Dat de brandweer een wettelijk taak heeft om hulp te verlenen, betekend niet dat zij de enige die een bepaalde taak moeten doen. En  dat iemand anders de brand niet mag blussen.
Redden is gelukkig geen voorbehouden handeling ;-)

En het woord reddingsbrigade, komt zeker niet voor in de afkorting KNRM..

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 1 maart 2005, 19:51:33
Voor een leek is het toch allemaal niet meer duidelijk.... reddingsbrigades, HOGEs, KNRMs, medical rescue's... allemaal met boten op het water!

Als jij zelf een brand blust (in afwachting van de brandweer), dan ben je toch ook met een brandweertaak bezig...

Maar aangezien de term reddingsbrigade(taak) gevoelig ligt, zal ik in het vervolg redding te water gebruiken... hoewel dat waarschijnlijk toch niet gaat lukken..... :P

bAdemArk

Nou... Huizer reddingsbrigade en HOGE mogen dan gramaticaal onder dezelfde noemer vallen, als wij "Huizer reddingsbrigade" op onze boot gaan schilderen wordt het pas echt oorlog. En wij hebben belang bij duidelijkheid en onderscheid, want de kans op verwarring is nu juist een van de oorzaken van de afwijzende houding naar ons als het samenwerken betreft van de reddingsbrigades aan Gooi- en Eemmeer.  Wellicht als zij zich duidelijk kunnen onderscheiden van ons, zoals Almere dat heeft gedaan door in gele boten te gaan varen en dat voor het publiek ook duidelijk is wordt de kans op samenwerking wat groter. Wij doen geen "reddingsbrigade taak" ook geen KNRM taak maar verzorgen idd liefst in een zo groot mogelijk verband hulpverlening op het water. Misschien toch nog eens goed laten uitleggen wie de "reddingsbrigades Nederland" zijn...  En als het zoeken naar die mevrouw écht een reddingsbrigade taak was hadden ze vast een goede reden om daar niet aan mee te doen. En Peter, credits in de pers zijn vooral van belang als je subsidie krijgt!

Henk

bAdemArk

• Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
    • RB Zwolle
Reactie #27 Gepost op: 20 maart 2005, 19:56:48
Nou... Huizer reddingsbrigade en HOGE mogen dan gramaticaal onder dezelfde noemer vallen, als wij "Huizer reddingsbrigade" op onze boot gaan schilderen wordt het pas echt oorlog. En wij hebben belang bij duidelijkheid en onderscheid, want de kans op verwarring is nu juist een van de oorzaken van de afwijzende houding naar ons als het samenwerken betreft van de reddingsbrigades aan Gooi- en Eemmeer.  Wellicht als zij zich duidelijk kunnen onderscheiden van ons, zoals Almere dat heeft gedaan door in gele boten te gaan varen en dat voor het publiek ook duidelijk is wordt de kans op samenwerking wat groter. Wij doen geen "reddingsbrigade taak" ook geen KNRM taak maar verzorgen idd liefst in een zo groot mogelijk verband hulpverlening op het water. Misschien toch nog eens goed laten uitleggen wie de "reddingsbrigades Nederland" zijn...  En als het zoeken naar die mevrouw écht een reddingsbrigade taak was hadden ze vast een goede reden om daar niet aan mee te doen. En Peter, credits in de pers zijn vooral van belang als je subsidie krijgt!

Henk

Het kan aan mij liggen, Henk, maar je linkt zelf met je banner naar http://reddingbrigade.net.

Op deze site staat dus alleen maar info over HOGE, dus verwarrend blijft het allemaal wel, vooral voor de leken (en zij die de plaatselijke situatie niet kennen).

Mij is inmiddels het onderscheid tussen de diverse organisaties op de randmeren wel duidelijk geworden, ook al duurde dit een tijdje...  ::)

bAdemArk

Ernst Brokmeier

• Senior gebruiker
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #28 Gepost op: 20 maart 2005, 23:05:21
Mij is inmiddels het onderscheid tussen de diverse organisaties op de randmeren wel duidelijk geworden, ook al duurde dit een tijdje...  ::)
bAdemArk
Ik ben nog steeds blij (en wordt steeds blijer) dat ik aan de prachtige kust zit!... 8)
met de drukte op het strand vandaag begon het al weer echt te kriebelen.....!!!
[img]/img]

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 21 maart 2005, 11:21:30
Ach bAdemArk, de drenkeling maakt het niet zoveel uit wie 'm eruit haalt. En wij halen 'm er alleen uit als de reddingsbrigade er (nog) niet is en komen ze later wel dan zal HOGE veelal de drenkelingen overdragen aan de reddingsbrigades, die op hun post beter in staat zijn deze op te vangen. Is een reddingsbriogade al ter plaatse melden wij ons bij hen of we wat kunnen doen, zo niet dan gaan we weer door.

De verwarring is eigenlijk alleen administratief. Nadelig is het bv voor de PR. Tweespalt is daar nooit goed voor. Als er iemand roept hoe slecht de ander is en hoe goed hij zelf is dan roept het publiek al gauw: "het is daar een zooitje". Dat zie je hier in de verschillende topics, voor je het weet vliegen de verwijten over en weer en gaat het weer over dat "redden alleen mag als erkende erkenningen hebt". Dat is niet goed voor de beeldvorming van de hulpverlening. Normaal gesproken zal een hulpverlener, -met de hulpverlening hoog in het vaandel- anderen juist aanmoedigen eerste hulp te verlenen.

Neem de AED die overal opgehangen wordt. En de hartstichting die probeert buurten te mobiliseren  rond op te hangen AED's. Een goede ontwikkeling.  Op het water probeert HOGE ook eerste hulp te verlenen, de reddingsbrigades kunnen ook niet overal tegelijk zijn en wij zien ons werk als aanvulling.

HOGE staat open voor iedere vorm van samenwerking met alle denkbare organisaties. Met de ene instantie gaat samenwerking beter dan met de andere. Met één reddingsbrigade liggen er wat globale afspraken. Daar is dan ook rust in de tent. Maar de brandweer Huizen bv weigert catagorisch op voorhand iedere vorm van overleg. Dat is te begrijpen, maar dan zijn er ook geen afspraken gemaakt waar ze zich op kunnen beroepen.

Hoge heeft alle bewondering voor het werk van de brandweer en de reddingsbrigades. Maar als HOGE hulp wil verlenen op Gooi- Eem- en IJmeer en er zijn daar mensen bij die dat niet aan staat dan zijn inderdaad "isoleren" en "zwartmaken" de enige middelen waarmee HOGE bestreden kan worden, want wat ze doet is volkomen legaal in een democratie.

En wie van die bestrijdings taktieken de dupe worden? Uiteindelijk alle partijen.

Henk