VHT, VHT+ of Verkeerspolitie ?

Auteur Topic: VHT, VHT+ of Verkeerspolitie ?  (gelezen 6176 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #10 Gepost op: 8 juni 2012, 10:58:19
Wat wil je weten over de verschillen.

Het VHT is een club die betaald wordt door het landelijk parket en het VHT + ook. Het landelijk parket bepaald ook het beleid.
De verkeerspolitie is een aangelegenheid van het korps zelf, inzet aanschaf mat en ga zomaar verder.

De vht houden zich bezig met de zogenaamde helmgras feiten zijnde snelheid, roodlicht, helmplicht en alcohol. Dus een handhavende rol

De verkeerspolitie is een club die houdt zich bezich met taken als het opnemen van art6 aanrijdingen, begeleiden van VIP, technische onderzoeken aan voertuigen, control opnaleven van het RVV, WVW, atbv 561/2006 en de wet personenvervoer, zij hebben zowel een handhanvende taak als een opsporings taak.

Ik hoop dat zo een beetje het verschil duidelijk is.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #11 Gepost op: 8 juni 2012, 11:07:15
En dan staat VP soms ook nog eens voor Vrijwillige Politie ;)
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #12 Gepost op: 8 juni 2012, 15:21:15
Wat wil je weten over de verschillen.

Het VHT is een club die betaald wordt door het landelijk parket en het VHT + ook. Het landelijk parket bepaald ook het beleid.
De verkeerspolitie is een aangelegenheid van het korps zelf, inzet aanschaf mat en ga zomaar verder.

De vht houden zich bezig met de zogenaamde helmgras feiten zijnde snelheid, roodlicht, helmplicht en alcohol. Dus een handhavende rol

De verkeerspolitie is een club die houdt zich bezich met taken als het opnemen van art6 aanrijdingen, begeleiden van VIP, technische onderzoeken aan voertuigen, control opnaleven van het RVV, WVW, atbv 561/2006 en de wet personenvervoer, zij hebben zowel een handhanvende taak als een opsporings taak.

Ik hoop dat zo een beetje het verschil duidelijk is.

Bedankt voor je toelichting, zo is het inderdaad een stuk duidelijker.
VHT+ zit ergens in het midden?
Senior GGP / Oost-Brabant


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #13 Gepost op: 8 juni 2012, 15:32:49
En er gaat met de komst van de nationale politie (en het wegvallen van een gedeelte van de taken van KLPD Verkeer) weer een heel ander plaatje ontstaan als het goed is  ;)

Daarnaast zijn er diverse regionale verschillen. Haaglanden en Amsterdam leiden bijvoorbeeld alleen de motorrijders van de verkeersdienst op om ambulance's te gaan begeleiden, terwijl er in andere regio's iedere ''vaste'' motorrijder opgeleid wordt.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #14 Gepost op: 8 juni 2012, 15:57:21
VHT+ zit ergens in het midden?

De verkeerspolitie van Zeeland is officieel GEEN verkeerspolitie maar een VHT+ zoals men dat noemt. Die doen dus de taken van een VHT en iom LPTV extra taken erbij. Zoals controle zwaar vervoer, goederenvervoer, personenvervoer maar kunnen daarbij ook aanrijdingen art 5, 6 afhandelen.

Utrecht heeft ook een VHT+ en zo zijn er nog een paar korpsen die dat hebben.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #15 Gepost op: 8 juni 2012, 16:01:05
En er gaat met de komst van de nationale politie (en het wegvallen van een gedeelte van de taken van KLPD Verkeer) weer een heel ander plaatje ontstaan als het goed is  ;)

Volgens het nieuwe plaatje met de Nat Pol zouden er 10 afdelingen Verkeerspolitie moeten komen. Echter hoe dit moet gaan worden aangekleed is nog totaal niet bekend. Er zijn tot nu toe diverse opties genoemd en alle zijn net zo snel weer afgeschoten.

Daarnaast zijn er diverse regionale verschillen. Haaglanden en Amsterdam leiden bijvoorbeeld alleen de motorrijders van de verkeersdienst op om ambulance's te gaan begeleiden, terwijl er in andere regio's iedere ''vaste'' motorrijder opgeleid wordt.

en vergeten Rotterdam-Rijnmond niet. Ook daar doet alleen de VP de begeleidingen.

maar dat heeft niks met het topic te maken.


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #16 Gepost op: 8 juni 2012, 16:16:19
Als je gaat kijken naar het inrichtingsplan van de dienst infra ( ja zo gaan we heten straks).
Dan is er geen verschil maar iedereen werkt voor de zelfde eenheid.
Binnen de dienst heb je dan alles zitten wat ook een een wijkteam zit , maar dan gericht op het verkeer.

Maar zoals onze kleine motormuis uit Noorden wat vandaag wordt bedacht is morgen weer anders.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #17 Gepost op: 9 juni 2012, 00:57:29
Wat wil je weten over de verschillen.

Het VHT is een club die betaald wordt door het landelijk parket en het VHT + ook. Het landelijk parket bepaald ook het beleid.
De verkeerspolitie is een aangelegenheid van het korps zelf, inzet aanschaf mat en ga zomaar verder.

De vht houden zich bezig met de zogenaamde helmgras feiten zijnde snelheid, roodlicht, helmplicht en alcohol. Dus een handhavende rol

De verkeerspolitie is een club die houdt zich bezich met taken als het opnemen van art6 aanrijdingen, begeleiden van VIP, technische onderzoeken aan voertuigen, control opnaleven van het RVV, WVW, atbv 561/2006 en de wet personenvervoer, zij hebben zowel een handhanvende taak als een opsporings taak.

Ik hoop dat zo een beetje het verschil duidelijk is.

ja-ja-nee-ja-nee ofzo.

Ik snap 'm helemaal maar ben het niet met je eens. Bij AA (I know that you know that I know...) houden wij ons

- wel bezig met begeleiden VIP (als de leiding dat leuk vindt en er de zin van in ziet en als het KLPD ons niet voor is)
- verrichten absoluut geen onderzoeken voertuigen want dat is uitbesteed aan DEKRA en daarna weer terug gehaald en nu als bijzaak gedumpt bij de garage werkplaats
- controle op naleven RVV, WVW, atbv 561/2006 en de wet personenvervoer: zijn we weer mee begonnen, want verkeer was een middel niet het doel dus zet je het paard achter de wagen want dan kom je ook vooruit als je hem o z'n reet slaat  98uiye

Dus eigenlijk hing AA een beetje tussen VHT+ (betaald door koos) en VP (korps betaald) in. We zijn/ waren korps betaald, maar de doelstellingen waren absolut niet VP gericht (HELAAS (oeps zei ik dat hardop???) ;))

Maar gelukkig hebben we weer een doel met de komst van de Nationale Politie:

 :(
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #18 Gepost op: 9 juni 2012, 08:17:08
Dus eigenlijk hing AA een beetje tussen VHT+ (betaald door koos) en VP (korps betaald) in. We zijn/ waren korps betaald, maar de doelstellingen waren absolut niet VP gericht

A-A is altijd een echte VP geweest. Echter is er een kleine 10 jr geleden(misschien zelfs iets korter geleden) een leiding gekomen die er anders over dachten. Die vonden dat er alleen NH moest worden gereden en dat de rest niet echt heel interessant. Hierdoor is de echte status van VP in de vergetelheid geraakt. Nu met de komst van de NatPol gaat dat weer veranderen.

In HGL en R-R doet de VP zelf de afhandeling van art6. Bij A-A heeft met daar bureau Zware Aanrijdingen voor opgericht. De VP van A-A, die valt onder de Dienst Controle Infrastructuur Verkeer(DCIV), heeft model gestaan voor hoe straks bij de NatPol de VP's er moeten gaan uitzien. Straks bij de NatPol gaan de VP's over in een Dienst Infra. In dit plaatje, als het doorgaat natuurlijk, het blijft politie, gaat de Dienst Infra zich meer richten op zwaardere zaken. Dit zal dan globaal inhouden dat de collega's van de wijkteams/basiseenheden de simpele aanrijdingen op de snelwegen zullen gaan opnemen. De zwaardere/complexe aanrijdingen blijven bij de Dienst Infra. Verder zal de Dienst Infra zich gaan richten op zwaardere criminaliteit op en rond de (auto)snelwegen. Denk hierbij aan mensensmokkel en zaken vwb het (beroeps)goederenvervoer.

De handhaving zal nog meer bij de VHT's worden neergelegd en de Dienst Infra gaat zich volledig richten op de opsporing.

Let wel dit kan zomaar weer worden veranderd zolang de NatPol nog steeds niet definitief is.