Hallo Allemaal,
Deze week is het mij beurt om een voertuig van de week te plaatsen! Ik heb gekozen voor de Dennis Rapier F88 tankautospuit 742 (TAS) (sorry ricardo
). Dit voertuig is van Brandweer Leidschendam-Voorburg ik heb hiervoor gekozen omdat in december deze tankautospuit uit dienst gaat:
Dit voertuig kwam in dienst bij brandweer Voorburg in 1992. Brandweer Voorburg was hiermee de eerste met een Dennis voertuig in Nederland! Omdat ze de eerste Dennis in Nederland brachten werden zij ook uitgenodigd om mee te doen aan de opnamen van de engelse serie London's Burning.
Natuurlijk zal ik ook even het een en ander aan technische gegevens vermelden.
In de tankautospuit 742 is plaats voor 7 man. Het voertuig is uitgerust met een hoge en lage druk systeem. Lage Druk een capaciteit van 2800 L p/min. en Hoge Druk heeft deze een capaciteit van 265 L p/min. Het voertuig heeft een watertank aan boord van 1500 liter. De pomp van dit voertuig is van het merk: HY-Brons.
De motor van de tankautospuit 742 is van het merk: Cummins deze levert 250 PK en haalt daarmee een maximale snelheid van 115 km/h. De motor heeft een vermogen van 8.3 liter en heeft 6 cilinders. Het voertuig heeft een brandstoftank van 125 liter en weegt in zijn totaliteit ongeveer 12.000 kg. De opbouw van de tankautospuit 742 is gedaan door de opbouwer: Kronenburg BV. Het voertuig in uitgerust met martin hoorns (4 stuks).
Het voertuig is nu inmiddels 13 jaar oud en aan vervanging toe. Deze word in december vervangen voor een nieuwe DAF LF. De Dennis heeft in deze 13 jaar 3 verschillende uiterlijken gehad.
strijping bij in dienst treding 1992:
tweede strijping:
In 2003 is het voertuig van de huidige BZK strijping voorzien!
Het voertuig van deze week!
Met vriendelijke groet,
Ronald Kuijpers.
http://www.brandweerleidschendamvoorburg.nl