Dit topic leeft weliswaar niet zo meer, maar kmoet natuurlijk wel m'n belofte na komen...
Het eerste vliegtuigje in dit topic.
Nederland heeft zowieso weinig vliegtuigen tbv hulpverleningsdiensten.
Het is de Dornier 228 van de Nederlandse Kustwacht. De kustwacht in Nederland is een samenwerkingsverband van verschillende diensten van verschillende ministeries. De Dornier 228 is van het
Ministerie van Verkeer en WaterstaatHier mijn eigen foto (niet echt mooi helaas
):
De specificaties (bron:
www.kustwacht.nl)
Type: Dornier 228-212
Spanwijdte: 12.67 mtr
Motoren: 2 x Garret 776 pk turboprop
Max. take-off gewicht: 6400 kg
Min. vliegsnelheid: 85 kts
Max. vliegsnelheid: 225 kts
Economische kruissnelheid: 175 kts
Max. vlieghoogte: 12000 ft
Max. vluchtduur: 6 uur bij 170 kts
Cabine afmetingen: 7.08 x 1.35 x 1.55 mtr
FOTO 1FOTO 2FOTO 3Functie (bron:
www.kustwacht.nl):
Het Kustwachtvliegtuig wordt door het ministerie van V& W van MartinAir gecharterd. Dit vliegtuig, een Dornier 228 is uitgerust met
navigatie-, communicatie-, opsporings-, foto- en videoapparatuur.
De taken van het vliegtuig zijn o.a.:
Opsporen en identificeren van verontreinigingen (olie/chemicaliën) en de bron van de verontreiniging.
Toezicht op het vaargedrag van schepen.
Zeeverkeersonderzoek, waarbij gegevens van schepen (naam, soort schip, nationaliteit, wel of niet geladen enz.) worden opgenomen en verwerkt, waardoor men een overzicht krijgt van de drukte op de Noordzee.
Er zijn twee vliegers en twee waarnemers aan boord van dit vliegtuig.
Het is dus niet echt een vliegtuigje dat hulpverleningstaken uitvoert, maar behoort wel tot de kustwacht, die op het forum wel als hulpverleningsdienst beschouwd wordt.
Klik hier voor schitterende foto's van dit vliegtuig op
www.airliners.net