Zullen we dan verdergaan met ervaringen uitdelen met betrekking tot de profcheck om te kijken of we er met zijn allen wat van kunnen leren en deze casus even laten voor wat het is?
Misschien in de stijl zoals bij ons gebruikelijk. Noem eerst de tops en dan de tips...
Dus ik neem even een voorschotje hoe ik er over denk.
Top:
Tijdens een profcheck kunnen de handelingen van een kandidaat heel erg goed bekeken worden. Beheerst hij of zij de techniek nog en weet het (aanstaande) sigma-lid welke procedures gevolgd dienen te worden. Helemaal niks mis mee. Sterker nog, het niet houden van een soort tussentijdse toets KAN leiden tot verval ik kennis en kunde. Maar dat geldt ook voor het niet volgen van de herhalingslessen....
Tip:
Wellicht zinvol om niet zoveel af te laten hangen van 1 x 20 minuten examen. Misschien dat er een mogelijkheid is tussen een combinatie van beoordeling tijdens SWO's, GNK's een "proffcheck light" en het aantal gevolgde lessen. Zo experimenteren wij met een boekje waarin handelingen (tijdens lessen) en oefeningen afgetekend worden. Zonder voldoende afgetekende punten wort aanmelding voor de proffcheck afgewezen...
Uitgangspunt is volgens mij het beoordelen van de "praktische inzetbaarheid" bij een calamiteit.
Door minder nadruk op de proffcheck te leggen zou het zomaar kunnen dat kandidaten minder zenuwachtig worden, waardoor de proffcheck zowiezo al beter kan verlopen en door de oefeningen en de lessen ook op te nemen in de beoordeling voorkom je misschien dat leden geruime tijd hun inspanning voor het sigma op een laag pitje zetten en voor een proffcheck weer even maximaal aan de bak gaan...
Kortom, een andere methode van beoordeling van kennis en kunde zou mijns inziens bespreekbaar moeten worden.
Theo.