Agente juist gehandeld bij aanhouding dronken man Riederlaan - Rotterdam 17-06-2012

Auteur Topic: Agente juist gehandeld bij aanhouding dronken man Riederlaan - Rotterdam 17-06-2012  (gelezen 42682 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Agenten filmpje blijven aan het werk

ROTTERDAM -  De twee Rotterdamse agenten die zijn gefilmd terwijl ze een dronken man molesteren, blijven voorlopig gewoon op straat. De korpsleiding heeft ze ondervraagd over het incident en ziet vooralsnog geen aanleiding ze te schorsen.

“Er zijn tegenstrijdige verklaringen en zolang het onderzoek niet is afgerond, blijven de twee gewoon aan het werk.” Het slachtoffer heeft zelf ook geen aangifte gedaan van het incident, aldus de NOS.
De beelden van de aanhouding verschenen zondag op internet en maakten sindsdien een storm aan reacties los. In het filmpje is te zien hoe de verdachte ogenschijnlijk zonder aanleiding meerdere malen wordt geschopt en geslagen.
De 31-jarige slagwerkleraar Jovanny Dambruck uit Dordrecht is de maker van de video. „Het ging heel snel. Ze bespoten hem eerst met peperspray en sloegen met de wapenstok op hem in. Maar er was niets dat er op leek dat de man een gevaar was voor zichzelf, zijn omgeving of de agenten. Het voelde niet goed, daarom heb ik de camera op mijn telefoon aangezet”, zo vertelt hij aan De Telegraaf.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/12391076/__Agenten_niet_geschorst__.html


sylvester1986

  • Gast
Normaal mag je toch juist niet aan het werk als een onderzoek gaande is of heb ik dat mis?


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Normaal mag je toch juist niet aan het werk als een onderzoek gaande is of heb ik dat mis?

Dat is geheel afhankelijk van het onderzoek en de KL.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Normaal mag je toch juist niet aan het werk als een onderzoek gaande is of heb ik dat mis?

Dat is andersom. Als men er op basis van de eerste resultaten vanuit gaat dat het foute boel is dan ga je op administratief werk of schorsing. Is het resultaat andersom dan blijf je gewoon aan het werk, zo ook na een dodelijk schietincident (waar een heel zwaar onderzoek uit voort komt).
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


750_Katana

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
http://www.rijnmond.nl/nieuws/20-06-2012/deze-mate-van-geweld-niet-nodig
'Deze mate van geweld is niet nodig'
20-06-2012  |  03:50

Na het verschijnen van een filmpje waarin een agente een laveloze man meerdere keren schopt aan de Riederlaan in Rotterdam-Zuid laait de discussie rond buitenproportioneel politiegeweld weer op. "Een gewelddadige aanpak van de politie is nooit nodig."

Dat zegt Krishna Gropal, docent op de Kurodaiya Training en Educational Center in Rotterdam. "Het gaat al mis in de manier waarop de politie gewelddadige personen aanpakt," zo stelt Krishna Gropal. "Het wordt ze verkeerd aangeleerd." De oplossing is volgens hem 'Kurodaiya', een zelfverdedigingssysteem waarbij je pas in actie komt op het moment dat de verdachte agressie toont.

Kurodaiya is niet bedoeld om je al vechtend te verdedigen, maar de agressor wordt in zijn handelingen gecontroleerd. Hierdoor voorkom je escalatie, zo is de theorie. "Dat past perfect bij de politie: die hoort ook geen geweld te gebruiken tot de verdachte hier aanleiding toe geeft."

En dat doet de agente uit het filmpje niet, zo stelt Gropal. "Je ziet dat de man tegen het glas aanleunt, hij geeft aan: ik geef me over. Zelfs als daarvoor wel iets heeft plaatsgevonden, is deze mate van geweld niet nodig."


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
En weer een zelfbenoemd expert die wat vind.

Even volledig los van deze casus:
Aan een tegenstribbelende verdachte kan je net zoveel moeite hebben als een verdachte die zich stijf houdt en niets wil. In beide gevallen zal een agent geweld moeten gebruiken om de verdachte af te kunnen boeien. In dat eerste geval ziet het er snel rechtmatig uit dat je geweld gebruikt. In het tweede geval zie je er snel uit als agressor van buitenaf.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168


sylvester1986

  • Gast
En weer een zelfbenoemd expert die wat vind.
Laten we het dan houden bij persberichten en vooral geen mening hebben.


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Hee, maakt ie nu weer reclame via een andere weg?

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=27082.msg614264#msg614264

Krijg nou de **** ! Dinges, ik dacht al het kwam me zo bekend voor, en ik liep het ook te zoeken toevallig  ;D 0098


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Ik snap het niet... Ik snap het echt niet.
Hoe kan het zijn dat we te weinig blauw op straat hebben? Dat er te weinig aanmeldingen zijn om als politie agent te willen werken?

Dit soort incidenten, elke keer het zelfde liedje.
We hebben 16 miljoen rechters, die een uitspraak kunnen doen met "half" bewijs. Prachtig, kunnen we een stuk meer criminelen veroordelen!
We hebben 16 miljoen IBT docenten, die het allemaal beter weten dan de mannen en vrouwen die nu dagelijks les geven aan de agenten op straat. Die hen leert omgaan met lastige verdachten en hoe je deze, zo veilig mogelijk laat doen wat jij wilt. Zodat jijzelf, omstanders en de verdachte zo veilig mogelijk blijven.
We hebben 16 miljoen politieagenten, te lange aan rij tijden? Te weinig agenten op straat? In 1 klap opgelost als we 16 miljoen agenten hebben.

Klok, klepel. Ketel, zwart. Stuurlui, wal. Noem ze maar op.

Wanneer de politie niet ingrijpt is het niet goed, want de politie heeft geen ballen.
Grijpt de politie wel in, is het niet goed, want ze zijn niet lief genoeg!