Ik denk dat ik voorstander ben van deze ontwikkeling. Voor bepaalde taken is het helemaal niet nodig om duur politie personeel in te zetten.
Persoonlijk denk ik dat men in Nederland goed moet kijken wat de echte taken van de Politie zijn.
Ik gebruik voetbal graag als voorbeeld: in de jaren 80, begin jaren 90 werden de meeste taken rond voetbal wedstrijden door politie functionarissen gedaan:
Ordehandhaving in het stadion, fouilleren, beveiliging bij vervoer, etc. Ook toen was dit eigenlijk geen verantwoordelijkheid van de Politie, en tegenwoordig wordt dit ook allemaal gedaan door particulieren (Stewards, beveiligers, enz).
In mijn ogen heb je het dan niet over privatiseren, maar over het leggen van verantwoordelijkheid waar die thuis hoort. Daar is in Nederland nog veel "winst" te behalen.
Overigens is G4S in de UK erg in opspraak geraakt door het
beveiligingsdebacle bij de Olympische spelen.
Daarom wordt daar nu juist weer een discussie gevoerd of privatisering van politie (en overheids) taken wel op de juiste manier gebeurd, en of het wel wenselijk is.
Verschillende korpsen hebben aanbestedingsprocedures tijdelijk of helemaal stop gezet.