fosfor brandwonden

Auteur Topic: fosfor brandwonden  (gelezen 10086 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

jo

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 23 februari 2005, 08:07:03
Kopersulfaat, dat inderdaad altijd bij defensie werd gebruikt, "schijnt" volgens recente studies achterhaald te zijn. dat spul bestaat in 2 varianten, waar ik de naam ff van kwijt (een of andere exotische naam...) ben met type aanduiding 1 en 2. Nou wil ik graag van dat "schijnt" af en zeker weten hoe dat zit.

De vraag kregen we trouwens van een team dat explosieven opruimt binnen Europa en binnenkort een instabiele bende moeten bergen. Het risico is groter dan voor de gemiddelde militair :-)

Aangezien er op de meeste ambu's burnshield wordt gebruikt en geen waterjel (vanwege de bekende leverancier die ook importeur is :-) ... wat gebruiken de plegen dan? burnshield?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #11 Gepost op: 23 februari 2005, 11:10:13
Defensie, heeft een nato-stock-nummer  voor Waterjel.

Op http://www.waterjel.nl (helaas nog engelstalig) vind je een uitgebreide informatie over waterjel en natuurlijk diverse documenten die het product ondersteunen.

Een tijdje geleden is er bij rescue3000 een minicongres over brandwonden geweest. daar hebben ze een soort vergelijkend waren onderzoek gehouden.

Er zijn een aantal essentiele verschillen tussen de producten.  

In de werkwijze is een verschil, Burshield werkt door middel van verdamping, en waterjel koelt doormiddel van het vergroten van de oppervlakte en daardoor het cooling oppervlakte (lees de website)

In de dressing zijn er essentiele verschillen, De Dressing van Burshield en klonen zijn kunststof foam en van waterjel is het soort fijn gaascompress.
De kunststof foam houd de gel vast (absorbeert) maar smelt direct bij nog hete brandwonden. (Je kan de dekens en compressen van burshield niet gebruiken om te blussen en daarom niet geschikt voor Fosfor.)
De dekens van Burshield scheuren heel gemakkelijk, (ik geloofde het ook pas toen ik het met mijn eigen ogen gewoon zag) Je wilst niet als je boven een slachtoffer staat met je deken vol gel dat tie in tweeeen scheurt..  De compressen van Waterjel dragen de Gel aan de buitenzijde van compres en niet door het te absorberen.

In de Gel zijn er minimale verschillen. Althans ik kan ze niet conctrolleren en moet ik afgaan wat de fabrikanten er zelf over zeggen..

In de inhoud van de verpakking zitten enorme verschillen in de hoeveelheid gel. Als je een verpakking van een Brunshield een 10x10 compres en je haalt het compress er uit, Knijpt het compress helemaal leeg en je meet de hoeveelheid gel. En je doet het het zelfde bij Waterjel, dan zit er bij Waterjel veel meer Gel in de zelfde verpakking dan.
En juist dat is een aanmerkelijk verschil die je wilt hebben bij Fosfor. Je wilt niet dat de fosfor weer aan de buitenlucht kan komen.

Het verschil in hoeveelheid gel, zie je bij alle compressen. (En als je de werkwijze van burnshield ziet, verdamping) raak je dus gel gedurende de tijd kwijt.

Verder heeft Waterjel absoluut het voordeel voor de eerste hulp ten opzichte van burnshield is dat het compress nooit aan de wond kan kleven en de wond reproduceerbaar blijft.
Dus je kan de compres verwijderen en weer opleggen zonder dat de wond er anders gaat uitzien en zonder dat er bacterien bij de wond kunnen komen. Dit komt voornamelijk dat de compress boven op de gel "drijft"en niet de gel absorbeert.


Albert Dijkstra

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 23 februari 2005, 16:36:24
puntje van aandacht omtrent de eigen veiligheid, denk ook aan de zeer gifte dampen die vrijkomen bij ontbrandingen van  o.a de z.g. rode fosfor.  e.e.a wordt nog wel eens aangetroffen aan de stranden, en kenmerkt zich door een heftige en agressieve ontbranding wanneer het in aanraking met zuurstof komt.  Met dank aan WO II.....


jo

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 24 februari 2005, 08:06:35
Defensie, heeft een nato-stock-nummer  voor Waterjel.

Eh ja, heb hier ook de NSN's voor Burnshield. Bovendien weet ik uit betrouwbare bron  ;) Dat nato-eenheden ook Burnshield op grote schaal inkopen. Een NSN is geen kwaliteitspredicaat uiteraard.

Dank voor de heldere uitleg. Vooral de opmerking over de drager (die door de warmte zou kunnen versmelten aan de verbranding; de fosfor bedoel ik) zet me wel aan het denken. Dat is wel het laatste dat je wilt...

Ik weet niet of het verstandig is om te proberen de forfor geheel af te dekken met de gel. Bij brandwondkompressen gebruiken we bij grootschalig optreden ook huishoudfolie om de BS-kompressen snel en effectief te fixeren en eea voor de buitenlucht af te sluiten...
En bij een calamiteit met fosfor is een klein stukje natuurlijk snel behandeld maar wat als een hele arm vol zit. Dan zou ik zowieso folie gebruiken...

Dat burnshield de wond aantast heb ik nog niet meegemaakt. Op de SEH spoelen ze het weg met water. No problem.

Mensen van de SEH / Ambu ervaring mee?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #14 Gepost op: 24 februari 2005, 15:35:58
De beschadiging van de wond, komt door het indampen van de gel in, waardoor het compress direct op de wond komt te liggen.. in plaats dat die op de gel zweeft.

Dus als binnen 15 minuten in het ziekenhuis ligt zal je weinig problemen hebben, maar gaat het langer duren dan heb je dat probleem wel..

Voor evenementen en eerste hulpverleners adviseer ik daarom waterjel.. daar komt dat probleem niet voor..
En kan je van eerste hulp post, naar huisarts, alsnog naar ziekenhuis etc.. zonder dat het compres vervangen hoeft te worden..


Paul SEH

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 24 februari 2005, 15:47:06
Hoe kom je op je vraag over fosfor verbrandingen?
 Ik heb het in mijn loopbaan nog nooit gezien. In oorlogsomstandigheden kan ik me er wel iets bij voorstellen. En bij bepaalde chemische bedrijven waar het wordt gebruikt. Maar nromaal gesproken zul je het nooit tegen komen.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #16 Gepost op: 24 februari 2005, 16:13:36
Ik had het al gelezen, hij had de vraag gekregen van een explosieven opruimingsteam..

Ik zelf heb het ook mogen meemaken bij het ASK in het 't Harde, waar ze regelmatig met dit soort zaken te maken hebben..


jo

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 24 februari 2005, 18:23:57
de z.g. rode fosfor.  e.e.a wordt nog wel eens aangetroffen aan de stranden, en kenmerkt zich door een heftige en agressieve ontbranding wanneer het in aanraking met zuurstof komt.  Met dank aan WO II.....

Die reactie komt bij alle fosfor voor. De rode fosfor komt niet voor in WOII maar is volgens mijn informatie modern (gebruikt als gordijn voor infrarood). Bij oude explosieve gaat het om witte fosfor.

Vraag komt inderdaad van een opruimingsteam en de dreiging is relevant (scoort hoog in de RI&E  :) )

Ik ga maar eens uitvoerig duiken in de verschillen tussen de brandwondkompressen. Volgens mij ligt daar ergens de beste behandeling.

Peter, heb jij toegang tot die onderzoeken waar je het over had? Weet jij waar die gepubliceerd zijn?


SL-Leung

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 24 februari 2005, 21:26:23

Vraag komt inderdaad van een opruimingsteam en de dreiging is relevant (scoort hoog in de RI&E :) )


Beste Jo,

is het dan niet verstandig om de defensie boom in te gaan klimmen ???
Hiermee bedoel ik dat er verschillende afdelingen zijn binnen defensie waar ik meteen aan moet denken (als die nog bestaan):

1) DMKL (directie materieel Koninklijke Landmacht)
2) Staf-apotheker Heerenveen (Centraal militaire apotheek / geneeskundige materieel beheer geneeskundige dienst KL)
3) OCMGD (Opleidingscentrum Militair Geneeskundige Dienst)
4) Stafarts gekoppeld aan de 11PaGn (Pantsergenie in Wezep). Of Divisiearts te Aperldoorn in de KWIII-kazerne.

Siu Luen


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #19 Gepost op: 25 februari 2005, 21:42:20
Ik heb nog het een en ander aan info over waterjel gevonden.
http://www.rescue3000.nl/
Links op waterjel en dan kom je in een waterjel-menu.
Ik snap nu wel aardig wat het is.
  Ta