Ik wil graag aan paar gedachtes over deze situatie delen met jullie, ben benieuwd hoe anderen er over denken.
Laat ik eerst voorop stellen dat alle leden van het hulpverleningsforum nou niet egt een evenwichtige afspiegeling van de samenleving is....
Deze meneer Bonte is gekozen door (een deel van) de (Rotterdamse) bevolking. Dat betekent dus dat een deel van de bevolking zijn mening deelt. Dat wij het niet eens zijn met dit deel van de bevolking.... tja... dat is democratie.
Mochten er dus serieuze gevolgen voortkomen uit de acties van Arno, dan betekent dat dus dat de meerderheid van de volksvertegenwoordigers (en dus de meerderheid van de bevolking) hem steunt. Dan kunnen wij als hulpverleners wel heel hard BOOOEEE lopen te roepen maar dat zal niks veranderen. De politie werkt in dienst van de overheid en zal dus moeten doen wat de meerderheid van de bevolking wil dat er gebeurt. Als dit dus minder gewelt gebruik is.... tja.... dan mag er dus minder geweld gebruikt worden.
Wat ik dus bedoel te zeggen: moet er dus niet iets gedaan worden aan het beeld wat de gemiddelde burger heeft van de politie? Ik denk dat als er duidelijk uitgelegd wordt waarom de politie geweld gebruikt, in welke situaties en vooral wat er gebeurt als het niet gebruikt wordt (en dan niet alleen per individueel geval maar ook wat er gebeurt met de samenleving in het algemeen) dat veel mensen best begrijpen dat agenten zo handelen.
Wat we nu hebben is er per incident een verklaring komt in de trand van: het was proportioneel en het is goedgekeurd. Als dat nou veranderd naar een soort van burger vertaling van de geweldsinstructies van de politie dan zouden meer mensen het snappen (en minder mensen op Arno Bonte stemmen)